چرا فاطمه(س) بهترین الگو است؟

چرا فاطمه(س) بهترین الگو است؟

حجت‌الاسلام رفیعی


​​​​​​​قرآن کریم یک نظام ترسیم کرده برای الگوگیری، تبعیت و... من اول بخش منفی را بگویم... یعنی کدام تبعیت و کدام الگوها از نظر قرآن منفی است... «إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ»... تبعیت از گمان... می‌گویند این طور شده... حدس می‌زنم فلان باشد... نخیر، قرآن روی این تبعیت خط بطلان کشیده است. دومین تبعیت هوای نفس است... تبعیت از هوای نفس؛ ترفیع، رشد و ترقی را از انسان می‌گیرد... سومی که قرآن از آن مذمت کرده است، تبعیت از شیطان است. اگر کسی دنبال گام‌ها و سیاست‌های شیطان رفت، این تبعیت سبب سقوط می‌شود.
پس نظام الگویی اسوه کجاست؟ خدا در قرآن می‌فرماید: از پیامبران پیروی کنید، از کسانی که از شما پاداشی نمی‌خواهند... نمی‌خواهند دیگ خودشان را هم بزنند و نمی‌خواهند منافع شخصی خودشان را داشته باشند ... هدایت شده هستند و گمراهت نمی‌کنند. در زندگی امروزی گاهی اشکالاتی در الگو برداشتن به چشم می‌خورد، یکی کثرت‌گرایی است. یعنی آدم اگر دید عادتی در جامعه رسم شده بگوید خب ما هم انجام می‌دهیم، این خیلی بد است... آقا همه دارند می‌برند، من هم می‌برم!  مطلق‌انگاری هم هست یعنی کسی یا گروهی را الگو فرض کنیم و بگوییم در همه مسائل فقط این‌ها قابل الگو شدن هستند. مثلاً یک الگوی ورزشی چون مشهور است، بیاید در مسائل سیاسی هم نظر بدهد... در بعد علمی نظر بدهد... خب اینکه نمی‌شود.
ظاهراً پس از ازدواج  حضرت بعضی‌ها سرزنش می‌کردند که دختر پیامبر(ص) زندگی فقیرانه‌ای را شروع کرده است... پیامبر(ص) در این مورد فرمود: دخترم، ما 6 افتخار داریم که همه این‌ها به شکلی به تو برمی‌گردد؛ نخست اینکه بهترین پیامبر و کامل‌ترین پیامبر خدا پدر توست... خیرالاوصیا از ماست... علی بن ابیطالب(ع) است که او شوهر توست... دو سبط بزرگ امت، حسن(ع) و حسین(ع) از ماست که فرزندان تو هستند.
«منا خیر الشهدا» بهترین شهدا از ماست که حمزه عموی پدر توست... شهید طیار، صاحب دو جناح و بال در بهشت، جعفر بن ابیطالب، این هم پسرعمه من و به هر حال منسوب به توست. مهدی این امت از ماست که آن هم فرزند توست. تو صاحب همه این افتخارات هستی... پس ببینید، چرا زهرای مرضیه(س) بهترین الگو است؟

برچسب ها :
ارسال دیدگاه