روحانیت، عزت و اقتدار ایران اسلامی را تبیین کند

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ایجاد ارتباط مؤثر میان روحانیون و جوانان:

روحانیت، عزت و اقتدار ایران اسلامی را تبیین کند

تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت ایجاد ارتباط مؤثر میان روحانیون و جوانان تأکید کرد و گفت: روحانیون برای ایفای رسالت خود در جهاد تبیین نباید تنها به منبر مساجد بسنده کنند بلکه باید به میان نسل جوان رفته و راه‎هایی برای ایجاد ارتباط مؤثر با آنان پیدا کنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار اعضای مجمع خطبای حوزه علمیه خراسان که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) افزود: اگر جهاد تبیین حضرت فاطمه(س) در دفاع از دین نبود، مطمئناً سرنوشت اسلام به گونه‌ دیگری رقم می‌خورد. خطبه‌های شجاعانه، منطقی و محکم برگرفته از آیات قرآن و سیره پیامبر عظیم الشأن(ص)، رفتن در خانه اصحاب و انصار و مهاجرین، گریه‌های افشاگرانه بر غربت و سرنوشت اسلام و وصیت مخفی ماندن قبر مطهرشان، هر کدام دنیایی پیام به همراه دارد که با آن‌ها صدیقه طاهره(س) نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کرد.

نگرانی میرزای شیرازی
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: نقل است آیت‌الله میرزای شیرازی پس از فتوای تاریخی تنباکو و شکست قرارداد استعماری انگلیس؛ بسیار متأثر و نگران بود، هنگامی که دلیل را از ایشان جویا می‌شوند می‌گوید: «دشمنان دین تاکنون نمی‌دانستند قدرت اسلام در کجاست، اکنون به قدرت روحانیت پی بردند و از امروز برای آن نقشه می‎کشند». گذشت زمان اثبات کرد نگرانی آیت‌الله میرزای شیرازی بی‌دلیل نبوده است.
دشمن از روحانیت ضربه خورده، انقلاب اسلامی فرهنگ غربی و لیبرالی را در جهان به چالش کشیده، استکبار را از ایران بیرون کرده و در منطقه مانع انجام نقشه‌های شیطانی آن‌ها می‌شود؛ بنابراین از آغازین روز‌های پیروزی انقلاب ‌اسلامی دشمن مواجهه نرم و سخت با روحانیت را به عنوان مؤثر‌ترین نیرو در این حرکت عظیم و تاریخی ملت ایران آغاز کرده است.

ضرورت بیان دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر ضرورت ارتباط مؤثر روحانیت با اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان، ابراز کرد: امیرالمؤمنین(ع)، نبی گرامی اسلام(ص) را به طبیب و پزشکی که خود به دنبال نیازمندان به طبابت می‌گشت و به آن‌ها مراجعه می‌کرد، تشبیه کرده است؛ پیامبر اکرم(ص) به انتظار افراد نمی‌نشست تا به او مراجعه کنند بلکه این پیامبر(ص) بود که به سراغ مردم برای دعوت به اسلام می‌رفت؛ امروز نیز روحانیون نباید تنها به منبر مساجد و سخنرانی بسنده کنند و باید راه‌هایی برای ایجاد ارتباط مؤثر با نسل جوان ایجاد کنند؛ جوانان سخن حق را می‌پذیرند، گاهی یک ساعت سخن گفتن چهره به چهره با جوانان می‎تواند ساعت‎ها تبلیغات منفی رسانه‎های دشمن را خنثی کند. روحانیون باید ابتدا با مطالعه، دستاوردهای انقلاب را در ابعاد مختلف به خوبی بشناسند و سپس برای نسل جوان بیان کنند؛ انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران و جهان شده و تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های کشور حائز اهمیت است.وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف راهبردی دشمن در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به ‌ویژه نسل جوان است، ابراز کرد: باید خدمات انقلاب و مسائل کلان را تبیین کرد، باید گفت انقلاب اسلامی با تمام امکاناتش چه خدمتی به مردم و محرومان کرده است. پیش از انقلاب چه تعداد دانشگاه و دانشجو داشته‌ایم و امروز به چه تعداد رسیده است. دستاوردهای حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری پس از انقلاب اسلامی بسیار گسترده و چشمگیر است؛ پیش از انقلاب در چه حوزه‌هایی وابستگی داشته‌ایم و امروز با وجود همه تحریم‌ها و شیطنت‌های دشمن از چه خودکفایی‌ای برخوردار هستیم.

رمز شکست توطئه‌های دشمن
تولیت آستان قدس رضوی آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی در مردم را رمز شکست توطئه‌های دشمنان دانست و ابراز کرد: مردم با مشکلاتی مواجه هستند و گلایه‌های بحقی نیز دارند، روحانیون نیز باید این مشکلات و نارسایی‌ها را بیان کنند اما در عین‌ حال شرایط را هم باید تبیین و موفقیت‌ها، عزت، اقتدار و سربلندی ایران اسلامی را نیز برای مردم بازگو و جامعه را به آینده امیدوار کنند. وی تصریح کرد: سخنوری و خطابه در مشهد و خراسان تاریخ درخشانی دارد اما متأسفانه تا حدودی از جایگاه درخشان تاریخی خود در تربیت خطیب فاصله گرفته و از این نظر کاستی‌هایی احساس می‌شود که باید برای استعدادیابی و تربیت خطبای توانمند برنامه‌ریزی شود. حجت‌الاسلام والمسلمین مروی همچنین از اهتمام و توجه ویژه آستان قدس رضوی به مسائل فرهنگی خبر داد و گفت: امور فرهنگی برای آستان قدس رضوی مهم و اساسی بوده و اعتقادمان بر این است که تمام این صحن‎ها، رواق‌ها و ابنیه زیبا مقدمه‎ای برای کار فرهنگی فاخر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه