ایده‌هایی برای تربیت حافظان قرآن

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الحفاظ نرجس(س) از طرح ملی قرآنی «حفظ نور رضوی» می‌گوید

ایده‌هایی برای تربیت حافظان قرآن

آیین طرح ملی قرآنی «حفظ نور رضوی» که ویژه حافظان برتر بانو در کشور است امروز در شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی به پایان می‌رسد. این طرح ملی با شعار «حافظ قرآنی، مکتب سلیمانی» با زنده نگه‌ داشتن یاد و نام این شهید از نیمه اول سال برگزار شده است.


طرح ملی قرآنی «حفظ نور رضوی» یکی از طرح‌هایی است که مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الحفاظ نرجس(س) هر سال در سطح ملی برگزار می‌کند و آن طور که اعظم السادات برغمدی، حافظ کل قرآن کریم و مدیر این مؤسسه می‌گوید، این مؤسسه بالاترین آمار حافظ قرآن کریم در خراسان رضوی را دارد و اکنون 700نفر در حال گذراندن دوره‌های این مؤسسه هستند و 60 استاد حافظ کل قرآن با مؤسسه همکاری دارند. اجرای طرح ملی قرآنی «حفظ نور رضوی» در کربلا و نجف اشرف سبب شد درباره جزئیات این طرح و تأثیر آن در افزایش تعداد حافظان قرآن کریم با برغمدی گفت‌وگویی انجام دهیم. او که این روزها در کربلای معلی است یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای حفظ کامل و خوب قرآن را یادگیری مفهوم هر آیه می‌داند. در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

از ایده اجرای طرح ملی قرآنی «حفظ نور رضوی» بگویید.
باتوجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن، مجری طرح حفظ شبانه‌روزی حفظ نور رضوی با شعار حافظ قرآنی مکتب سلیمانی ویژه بانوان ۱۴ تا ۳۴ هستیم که این دوره با همکاری خیران محترم، معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اوقاف و امور خیریه مشهد و امامزاده حمزه بن موسی الکاظم(ع) کاشمر برگزار شد.
این طرح ویژه بانوان ۱۴ تا ۳۴ ساله بود و دوره حفظ مقدماتی از دهم تیرماه سال جاری به‌مدت یک ماه و نیم برپا شد. کسانی که حد نصاب نمره را بدست آوردند، وارد طرح حفظ کل شده و دوره حفظ کل نیز از مهرماه برگزار شد.
این دوره حدود 5هزارو500 ساعت آموزشی حفظ، ترجمه، مفاهیم، تفسیر، روخوانی و روان‌خوانی، صوت و لحن همراه با حدود ۵۲ آزمون به صورت شفاهی از محفوظات و برگزاری ۴۳اردوی شهری، استانی و برون استانی از جمله سفر به قم و اصفهان است.
در حال حاضر حافظان کل قرآنی نخبه دوره سال قبل (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱) که در دوره حفظ شبانه‌روزی شرکت کرده‌اند به سفر کربلای معلی و نجف اشرف اعزام شده‌اند. این سفر از۱۷ تا ۲۸‌ آذر طول می‌کشد.

استقبال بانوان از اجرای این طرح ملی چگونه است؟
سال گذشته خروجی اجرای این طرح، برگزیده شدن 14نفر از بانوان شرکت‌کننده بود، امسال این میزان افزایش قابل توجهی داشت و حدود 300نفر قبولی داشتیم، اما به خاطر کمبود فضا در سفر به کربلا و نجف اشرف میزبان 40 نفر از بانوان هستیم که از استان‌های مختلفی همچون بندرعباس، تهران، کرمانشاه، مازندران و... در این طرح شرکت کردند و دوره‌های حفظ را می‌گذرانند.

با توجه به اینکه خودتان هم حافظ قرآن کریم هستید در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الحفاظ نرجس(س) چه ایده‌هایی برای تربیت حافظان قرآن اجرا کرده‌اید؟
حدود 23سال است که کار حفظ را انجام می‌دهم و برای دختران و پسران در زمینه حفظ قرآن تدریس دارم و طرح‌های یک‌ساله، پنج‌ساله و 10ساله برای تربیت حافظ قرآن را اجرا کرده‌ام.
با توجه به اینکه در مؤسسه، زمان حفظ قرآن را برای علاقه‌مندان براساس یک برنامه مشخص تعیین می‌کنیم شاهد خروجی بسیار بهتری هستیم. بانوانی که در این مؤسسه به حفظ قرآن کریم می‌پردازند زندگی قرآنی دارند، روزانه تعداد مرور آن‌ها در بحث حفظ، ترجمه، تفسیر، روخوانی و روان‌خوانی زیاد است و این مرور را به‌طور گروهی انجام می‌دهند؛ این موضوع سبب می‌شود انگیزه بیشتری پیدا کنند. همچنین هر کدام از بانوان روزانه در دو نوبت محفوظات خود را به استادشان تحویل می‌دهند تا روند تلاش مستمر برای یادگیری را از دست ندهند.
یکی دیگر از اقدامات در این مؤسسه، اجرای برنامه‌هایی مانند برگزاری اردو با هدف توجه به تفریح بانوان است که ماهانه انجام می‌شود، حال این اردوها ممکن است درون‌شهری، برون‌شهری یا حتی برون‌استانی باشد. 
حفظ قرآن کریم بحثی فنی است، بنابراین باید کادر، مدیران و استادانی که در بحث حفظ قرآن کریم کار می‌کنند خودشان حافظ قرآن باشند تا هم با این مسیر آشنا بوده و هم عشقی را که حافظ قرآن کریم برای حفظ قرآن و کسب نتیجه مطلوب دارد درک کرده و به او در این مسیر کمک کنند. 
یکی دیگر از اقدامات این مؤسسه برگزاری آزمون‌های مستمر است که نتایج هر حافظ قرآنی پس از بررسی آزمون به اطلاع خانواده‌ها می‌رسد.
در زمینه حفظ قرآنی یک دوره مقدماتی برگزار می‌کنیم و هر فردی که این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارد می‌تواند وارد مرحله بعد شود تا به کسانی که علاقه‌مند به حفظ قرآن هستند کمک کنیم به هدف خود برسند، بیشتر قبولی‌های ما موفق به حفظ کل قرآن کریم می‌شوند. 

علاقه‌مندانی که به حفظ قرآن کریم می‌پردازند باید چه مواردی را مدنظر قرار دهند تا به هدف خود برسند؟ 
برای حفظ قرآن درست، زیبا و با مفهوم خواندن آیات قرآن بسیار مهم است زیرا وقتی قرآن را با مفهوم می‌خوانیم آیات قرآنی بیشتر در ذهنمان می‌ماند، اگر آیات را حفظ کنیم و به معنی و مفهوم آن توجه نکنیم فایده‌ای نخواهد داشت. 
گفتنی است، افراد علاقه‌مند به شرکت در این دوره پس از ثبت‌‌نام، مصاحبه روخوانی و روان‌خوانی قرآن با لهجه عربی از آن‌ها گرفته شد و کسانی که از این دو مهارت به‌ طور کامل برخوردار بودند توانستند به مرحله مقدماتی راه یابند. مدرسان این طرح از استادان برجسته مشهد و دیگر استان‌‌ها هستند.
دوره حفظ مقدماتی این طرح از 10 تیر ماه سال جاری به ‌مدت یک ماه و نیم برگزار شد و کسانی که حد نصاب نمره را بدست آوردند، وارد طرح حفظ کل شدند و دوره حفظ کل نیز از مهرماه برگزار شد.

​​​​​​​خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه