افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی «امام رضا(ع) و علوم روز»

افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی «امام رضا(ع) و علوم روز»

افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی «امام رضا(ع) و علوم روز» به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.


​​​​​​​رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در این مراسم، کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز را یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین برنامه‌ها در حوزه پژوهش دانست و گفت: نخستین دوره این کنگره در سال 1399 با نشست‌های متعددی در محورهای ارتباطات و تبلیغ دینی، امام رضا(ع) و اقتصاد، حقوق، روان‌شناسی و علوم تربیتی، علوم پزشکی و سلامت، هنر و معماری و... برگزار و مقالاتی نیز در این خصوص ارائه شد. اهداف دومین دوره از این کنگره نیز با ابتکار عمل فعالان حوزه اقتصادی، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران بنا شد صرفاً مباحث نظری نباشد و امتداد اجتماعی داشته باشد. رجوعی افزود: سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز نیز در محورهای مختلف علوم مبتنی بر سیره و تعالیم عالم 
آل‌محمد(ع) از جمله اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی و روان‌شناسی، علوم پزشکی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فرهنگ و ارتباطات و همچنین بخش ویژه امام رضا(ع) و تحول دانش‌بنیان تدارک دیده شده است. وی همچنین تدارک پنج نشست علمی با حضور نخبگان و پژوهشگران ملی و بین‌المللی، برپایی سه کارگاه تخصصی در زمینه مهارت‌های مطالعه و پژوهش در علوم و معارف امام رضا(ع)، حمایت و قدردانی از کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های برتر، چاپ مقالات برتر در مجله امام رضا(ع) و علوم روز و سایر مجلات پژوهشی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های علمی را از جمله اقدام‌ها و برنامه‌های این کنگره ذکر کرد. رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: امیداوریم مباحثی که در سومین دوره از این کنگره مطرح می‌شود بتواند در کاربست عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه رضوی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه هدف تمامی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) علم و هدایت بشر است، گفت: اهل بیت(ع) معدن علم و اعلام هدایه هستند و یکی از راه‌های نشر علوم، پرورش و تربیت دانش‌آموزان است، در واقع شخصیت‌ها را یا آثار آنان و یا شاگردان آنان معرفی می‌کنند.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) بیش از 30 سال در مدینه مشغول فعالیت‌های علمی و برگزاری حلقه‌های معرفتی بود و دانشمندان بسیاری را در این محافل علمی تربیت کرد. امام رضا(ع) نخست شاگردان را کشف می‌کرد و در زمینه سلیقه و استعداد آنان به تعلیم می‌پرداخت.  این پژوهشگر گفت: امام رضا(ع) شاگردانی همچون اباصلت هروی، ابی نصر بزنطی، زکریا بن آدم، ریان بن شبیب، صفوان بن یحیی و... را تربیت کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه