بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان(عج) بخش بیست و چهارم

تفسیر/ آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی

بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان(عج) بخش بیست و چهارم


به ادامه تبیین و تحلیل آیه155 سوره بقره به عنوان هفتمین آیه مهدوی قرآن کریم می‌پردازیم که حسب نص روایات بیانگر علائم ظهور امام زمان(عج) و مطابق تحلیل‌های بیان شده در نوبت‌های قبلی گویای عوامل و زمینه‌های تحقق قیام جهانی حضرت مهدی(عج) است.
گفتیم از یک سو خاصیت نوع بشر این‌گونه است که در مواجهه با ابتلائات و سختی‌ها درصدد رفع مشکل برمی‌آید. از سوی دیگر منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی انسان‌ها، توطئه‌ها و نقشه‌های شوم عناصر جبهه استکبار و ضد دین است. از این رو ساده‌ترین راه حل برای رفع مشکلات و مصائب، سازش با عناصر پیش‌گفته و وابستگی به ایشان است. در این میان مقاومت و صبوری اهل ایمان در تحمل فشارها و مشکلات، با عدم وابستگی به دشمنان خدا موجبات برچیده شدن جبهه استکبار و فراهم آمدن مقدمات تحقق دولت حقه الهیه را فراهم می‌کند.
 در این نوبت بیان می‌کنیم از این آیه می‌توان خصوصیات و ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) را نیز استفاده کرد. 
در روایات ائمه(ع) به این نکته اشاره شده بود که پس از بروز عرصه‌های مختلف امتحان‌های الهی، صابران در این عرصه‌های امتحانی را به ظهور امام زمان(عج) بشارت ده. سپس در آیه بعد صابران را کسانی معرفی می‌کند که در هنگام مواجهه با مصیبت‌ها می‌گویند: ما از آن خدایيم و به سوی او بازمی‏گرديم؛ «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَهًٌْ قالُوا إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ».
با اینکه در بین ما چنین رایج شده که عبارت «إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» را در مقام مواجهه با خبر مرگ افراد استفاده می‌کنیم، اما در حقیقت این عبارت، شعار انسان‌هایی است که در عرصه حیات و زندگی، خدا را محور اساسی می‌دانند و به مدیریت تام و تمام جهان توسط پروردگار باور یافته‌اند. لذا در مواجهه با مصائب و گرفتاری‌های زندگی نیز این باور خود را با بیان این جمله بروز و ظهور می‌دهند. بنابراین از برجسته‌ترین خصوصیات امام زمان(عج) که در برخی دیگر از آیات مهدوی قبل هم بدان اشاره شد خدامحوری در زندگی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه