قیمت‌های داغ و بازار سرد یلدایی

کابوس گرانی در شب خاطره‌انگیز پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

قیمت‌های داغ و بازار سرد یلدایی

شب یلدا یا همان طولانی‌ترین شب سال، یکی از سنت‌های قدیمی ایرانی است که مردم ایران هر ساله آخرین روز از پاییز را با دورهمی‌های خانوادگی جشن می‌گیرند؛ جشنی که در این چند سال اخیر و به خصوص امسال هیچ خوشحالی را به همراه ندارد.


ساعت‌هایی که می‌توانست برای خانواده‌ها و بزرگ‌ترها یک شب به یاد ماندنی باشد، با وجود گرانی‌های اخیر به یک ناراحتی و چالش بزرگ برای فراهم کردن وسایل شب چله منجر شده است.

یلدایی که دلچسب نیست
خانم 72 ساله بازنشسته مشهدی که به قول خودش امسال زودتر به فکر فراهم کردن مقدمات شب یلدا افتاده است، با دیدن قیمت‌ها ابراز ناراحتی کرد و گفت: من یک معلم بازنشسته‌ام و بزرگ فامیل. هر سال شب یلدا میزبان حدود 60-50 نفر میهمان هستم که به دیدنم می‌آیند. خواستم امسال کمی زودتر برای تهیه میوه و آجیل شب یلدا اقدام کنم تا به گرانی‌های روزهای نزدیک به شب یلدا نخورم؛ ولی ظاهراً دیر کرده‌ام. من یک حقوق ناچیز دارم و نمی‌دانم امسال هم می‌توانم با وجود گرانی‌ها میزبان بچه‌ها و فامیلم باشم یا نه. 
شبی که برای دورهمی، خنده و صله رحم از آن یاد می‌شود و یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌های سال بود، حالا به دغدغه بزرگ‌ترها برای چگونه برگزار شدنش تبدیل شده است .
دلاوری؛ یکی دیگر از همشهریان مشهدی که برای تهیه میوه شب یلدا به یکی از میوه‌فروشی‌های شهر مراجعه کرده است، گفت: متأسفانه به خاطر گرانی‌ها دیگر این روزها کمتر کسی میهمانی و دورهمی برگزار می‌کند و افراد از هم دور شده‌اند و بی‌خبر از احوال هم هستند. با این حال اما نمی‌شود بی‌خیال برگزاری شب یلدا شد. پدر من راننده تاکسی است و درآمد چندانی ندارد. من، خواهر و برادرهایم برای اینکه خانواده‌مان در این شب همه هزینه‌های سنگین را متقبل نشوند، تصمیم گرفتیم امسال خودمان مقدمات شب یلدا را فراهم کنیم و همگی در منزل پدرم دور هم جمع شویم و صله رحم را بجا بیاوریم.

هندوانه گران می‌شود
میوه‌های پرطرفدار شب یلدا امسال طیف قیمتی دارند آنچنان که حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در توضیح وضعیت بازار میوه شب یلدا به خبرنگار ما گفت: در خصوص میوه شب یلدا باید بگویم خوشبختانه هیچ کمبودی در بازار میوه وجود ندارد و دلیلی هم برای افزایش قیمت‌ها نداریم؛ ولی اگر افزایش قیمتی در مورد خاصی پیش بیاید، از حمل و نقل است که منجر به کمبود عرضه و گرانی می‌شود.
وی اضافه کرد: شاید در یکی دو روز مانده به شب یلدا و با توجه به تجربه سال‌های گذشته به دلیل خرید شهرستانی‌ها از مشهد، بازار کمی داغ‌تر بشود؛ ولی در اینجا اعلام می‌کنم  شب یلدا هیچ‌گونه گرانی نخواهیم داشت.
رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در توضیح قیمت هندوانه در شب یلدا گفت: در خصوص قیمت هندوانه برای شب یلدا کمی نگران هستم که امسال افزایش قیمت داشته باشد؛ چون الان قیمت هندوانه یک قیمت ضرری است؛ ولی در مورد میوه‌هایی مثل سیب و انار هیچ افزایش قیمتی نداریم؛ اما طیف قیمتی وجود‌دارد.

ماجرای تلخ شیرینی!
شیرینی، یکی از اقلام پرمصرف یلدایی بوده؛ اما بسیار گران است و شاید دیگر نتوان آن را در سفره یلدای برخی از خانواده‌ها سراغ گرفت. به نظر می‌رسد قیمت شیرینی در سال جاری متناسب با تغییر قیمت لبنیات، تخم‌مرغ، شکر، شکلات و روغن روند رو به افزایشی داشته و هیچ‌وقت به تعادل نرسد. به همان میزان نیز خرید شیرینی توسط مردم کاهش داشته است.
در همین زمینه محمد فرزانی، رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد گفت: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، شیرینی گران تمام می‌شود و در مقابل متأسفانه تقاضا هم به شدت افت پیدا کرده است. تقاضا برای شیرینی هم نسبت به مدت مشابه سال پیش ۵۰درصد کاهش داشته که یکی از دلایل آن مناسبتی ‌شدن خرید شیرینی است.
وی افزود: امسال هر کیلو شیرینی تر با کیفیت زیر 100هزار تومان وجود ندارد؛ ولی با توجه به مواردی که به آن اشاره کردم، گرانی بیشتری را شاهد نخواهیم بود؛ چون بازار به شدت سنگین و راکد است. از طرفی چون شب یلدا با ایام فاطمیه تقارن پیدا کرده است، بعید می‌دانم مردم امسال از شیرینی شب یلدا استقبال کنند.

آجیل گران نیست
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد که اقلام بازار آن جزو پرطرفدارترین مواد سفره شب یلداست، گفت: خوشبختانه مراجعه‌ها از همین روزها شروع شده و بازار رنگ و بوی خوبی به خود گرفته است. 
علیرضا ارزانی افزود: گرانی در بازار آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه‌اش در سال گذشته خیلی محسوس نیست. تنها مشکل، کم شدن قدرت خرید مردم است به این شکل که اگر افراد در سال پیش به طور مثال 4 کیلو آجیل برای شب یلدا تهیه می‌کردند، امسال مجبورند 2 کیلو بخرند.
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد ادامه داد: از آنجایی که آجیل و خشکبار محصول کشاورزی است، قیمت دادن برای آن خیلی سخت است. با این حال امسال قیمت برخی اقلام مانند پسته از کیلویی 300 هزار تومان تا 700هزار تومان، تخمه آفتابگردان امروز از کیلویی 90هزار تومان تا 120هزار تومان در بازار موجود است. به هر شکل امسال نسبت به سال گذشته در همین زمان در مقوله آجیل و خشکبار افزایش قیمتی نداشته‌ایم. 

خبرنگار: تکتم بهاردوست

برچسب ها :
ارسال دیدگاه