مرغ‌های رسوب کرده و مرغداران چشم انتظار

نگرانی متولیان از کاهش احتمالی تولید مرغ در ایام نوروز

مرغ‌های رسوب کرده و مرغداران چشم انتظار

مرغداران از انباشت مرغ در مرغداری‌ها به دلیل عدم کشش بازار مصرف خبر می‌دهند؛ وضعیتی که موجب افت قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب و زیان شدید مرغداران و درخواست کمک آن‌ها از وزارت جهاد کشاورزی شده است.


مرغداران معتقدند عدم کشش بازار مصرف برای خرید مرغ گرم، پرهیز شرکت پشتیبانی امور دام کشور از حمایت از مرغدارانی که نژاد آرین ندارند و همچنین سیاست‌گذاری غیرکارشناسی تولید موجب انباشت مرغ در مرغداری‌ها شده است؛ موضوعی که زیان مرغداران را در کنار گرانی نهاده‌های تولید رقم زده و صدای اعتراض آن‌ها را درآورده است.

پیش‌بینی کاهش قیمت مرغ 
قاسم‌زاده، رئیس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همچنان عرضه مرغ در بازار این استان زیاد است و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده قیمت‌ها دوباره کاهش یابد.
قاسم‌زاده بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که در حوزه تولید مرغ و عرضه آن وجود دارد این است که عرضه مرغ افزایش و قیمت‌ها کاهش یافته است اما قیمت نهاده‌ها در حال افزایش بوده و مرغدار در این میان متضرر شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت مرغ در استان‌های همجوار خراسان شمالی از این استان کمتر بوده، برخی اقدام به ورود مرغ به داخل استان کرده‌اند و در بخش‌هایی همچون رستوران‌ها به فروش می‌رسانند که برای جلوگیری از متضرر شدن مرغداران جلو ورود مرغ به داخل استان گرفته می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که با توجه به وضعیت پیش آمده، مرغداران برای جوجه‌ریزی شب عید بی‌انگیزه شوند در این صورت میزان جوجه‌ریزی کاهش یافته و دوباره قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

خلف وعده زیانبار
معصومه قربانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی نیز بیان کرد: یکی از دلایلی که موجب شده در این دوره از جوجه‌ریزی در کشور با افزایش مواجه شویم این بوده که از سوی جهاد کشاورزی اعلام شده از آن‌ها حمایت‌های لازم انجام خواهد شد.
وی افزود: در همین راستا تولیدکنندگان نیز تصور می‌کردند که می‌توانند محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند و متضرر نشوند. قربانی با بیان اینکه در خراسان شمالی طی این دوره تقریباً دو برابر نیاز، گوشت مرغ مازاد وجود دارد، ادامه داد: قیمت تمام شده مرغ زنده جلو درب واحد تولیدی ۴۶ تا ۴۹ هزار تومان است این درحالی است که هر کیلوگرم مرغ زنده جلو درب مرغداری با قیمت ۳۷هزار تومان و حتی کمتر از آن به فروش می‌رسد.
وی تصریح کرد: با این وضعیت، کمترین ضرری که یک واحد مرغداری ۱۰ هزار قطعه‌ای طی این دوره می‌دهد حدود ۱۵۰میلیون تومان و یک واحد ۷ هزار قطعه‌ای حدود ۶۰ میلیون تومان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه