بایسته‌های امنیت عراق

نگاهی به آینده بغداد به بهانه پنجمین سالگرد پیروزی بر داعش

بایسته‌های امنیت عراق

دهم دسامبر در تقویم کشور همسایه غربی‌مان، عراق به مناسبت شکست داعش، روز پیروزی نام‌گذاری شده است. سال ۱۳۹۶، نیروهای عراقی با فتح شهر راوه به اشغالگری تکفیری‌ها خاتمه دادند.


​​​​​​​«یوم النصر» روزی است که داعش در عراق فروریخت، اما خطر تفکر تکفیری برای این خطه همچنان پابرجاست. بجاست عراقی‌ها برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای بایسته‌هایی را مدنظر قرار دهند.
الف) اخراج اشغالگران آمریکایی: پارلمان عراق 15 دی 1398 در تصمیمی مهم به خروج تمامی نظامیان آمریکا از خاک این کشور رأی داد. اما این مصوبه نه تنها تاکنون اجرایی نشده، بلکه در دوره نخست وزیری ‌مصطفی الکاظمی قراردادی در زمینه تأمین امنیت حریم هوایی عراق با ایالات متحده بسته شد. شکی نیست آمریکا یکی از طرف‌هایی است که بیشترین منفعت را از ناامنی در این جغرافیا می‌برد. بازسازی جریان‌های تروریستی جزو گزینه‌هایی است که واشنگتن برای پیشبرد منافع خود در عراق همواره روی آن‌ها حساب می‌کند. پنج سال پس از شکست داعش، حال شاید لازم باشد عراقی‌ها از خود بپرسند چرا بزرگ‌ترین سفارت آمریکا در دنیا در این کشور ساخته شده است؟ کاخ سفید همچنان عراق را به عنوان کشوری اشغالی می‌نگرد و تا هنگامی که به حضور نظامی آمریکا در این کشور پایان داده نشود نمی‌توان انتظار شکل‌گیری عراقی آرام را داشت.
ب) تعیین تکلیف بارزانی‌ها: اقلیم کردستان عراق این روزها به یک وزنه ناامن‌کننده در همسایه غربی تبدیل شده است. فرمان‌برداری نکردن کامل مسعود بارزانی از بغداد این منطقه را به کانونی بحرانی تروریستی و تهدیدی برای همسایگان تبدیل کرده است. از سوی دیگر، نفوذ گسترده رژیم صهیونیستی در اقلیم و همچنین زد و بند ترکیه با بارزانی‌ها در تجاوز گاه و بیگاه به شمال عراق عملاً حاکمیت بغداد را زیرسؤال برده و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. برای جلوگیری از تکرار حوادث گذشته، یک بار هم که شده عراق باید تکلیف خود را با حاکمان اقلیم مشخص کرده و تهدیدات ایجاد شده در این منطقه را از بین ببرد.
ج) نقش تعیین‌کننده مراجع: بسیاری از مقامات عراقی با انتشار بیانیه‌های مجزا روز پیروزی را تبریک گفتند. فصل‌الخطاب بسیاری از این بیانیه‌ها قدردانی از نقش مراجع در این رویداد بزرگ بود. واقعیت این است حماسه آزادسازی خاک عراق پس از فتوای دفاع کفایی مرجعیت عالی شیعه از نجف اشرف به راه افتاد. به دنبال صدور این فتوای تاریخی بود که «الحشدالشعبی» متشکل از داوطلبان مردمی مبارزه با تروریسم تشکیل و در پی آن، ضربات سخت و هولناکی بر پیکره تکفیری‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها وارد شد. امروز نیز که عراق تحت تأثیر مداخلات آمریکا و اذناب منطقه‌ای‌ آن با خطرات بسیاری روبه‌رو است، این عمود می‌تواند این کشور را از خطرات پیش رو مصون دارد.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه