مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها دلیل اصلی آلودگی هوای مشهد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری:

مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها دلیل اصلی آلودگی هوای مشهد

درچهارمین نشست رسانه‌ای روایت شهر نوبت به معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد رسید تا در این نشست، مدیران این حوزه ضمن بیان آنچه انجام داده‌اند، به پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ دهند.


علی نجفی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به فعالیت‌های حوزه تحت مدیریتش گفت: از جمله پروژه‌های حوزه زیرساختی و عمران می‌توان به توسعه مراکز فروش و عرضه اشاره کرد که در این راستا دو فروشگاه شهرما و چهار بازار میوه و تره‌بار ساخته شده که افزایش 33 درصدی داشته و با توجه به سیاست‌های شورای اسلامی شهر مشهد، تمرکز آن بر حاشیه شهر بوده است.

افزایش ظرفیت حوضچه‌های انباشت شیرابه
وی تصریح کرد: در حوزه توسعه زیرساخت‌های دفن مهندسی و بهداشتی پسماند، توسعه ظرفیت سلول‌های دفن پسماند بیمارستانی از 178 هزار به 313 هزار مترمکعب رسیده است. همچنین ظرفیت انباشت حوضچه‌های انباشت و مدیریت شیرابه از 130 هزار به 173 هزار و 800 مترمکعب توسعه یافته و محل دفن مهندسی بهداشتی پسماند به مساحت 100 هزار مترمربع در دستور کار است.
نجفی بیان کرد: در زمینه توسعه ساماندهی و بازیافت خاک و ضایعات ساختمانی، افزایش بازیافت پسماند تراشه‌ها و کلوخه‌های آسفالت ناشی از پروژه‌های عمرانی معابر از ۹۷۱ تن در سال به 8هزار تن در سال افزایش یافته که دارای رشد ۸۰۰ درصدی است. همچنین تولید مکمل‌های خاکی در سال گذشته 7 درصد افزایش داشته که به نوعی شهرداری مشهد را در تأمین نیاز خاکی بی‌نیاز کرده است.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص توسعه بازارهای موقت اظهار کرد: در حال حاضر هفت بازار تخصصی و موضوعی ایجاد شده که رشد ۲۷ درصدی داشته و رتبه شهرداری مشهد در سامانه رصد تکاور را از 16 به یک کاهش داده که جایگاه خوبی در کشور است. همزمان با ساخت بوستان جهان‌شهر یکی از محورهای جانبی آن بولوار ارشادالرضا(ع) است که 1/4 هکتار بوستان خطی در مدت 20 روز با اعتبار 70 میلیارد ریال ایجاد شده است.

خرید نخستین نردبان مفصلی آتش‌نشانی برای مشهد
نجفی گفت: در حوزه ایمنی شهری نیز اقداماتی نظیر ساخت و بهره‌برداری از یک ایستگاه آتش‌نشانی در خیابان رسالت، استانداردسازی بخشی از ایستگاه‌های موجود و آغاز ساخت ایستگاه وکیل‌آباد، افزایش تعداد نردبان‌های آماده به کار از چهار نردبان به 9 نردبان، خرید نخستین نردبان مفصلی، به روزرسانی ۱۲ دستگاه خودرو اطفای حریق، کاربری‌سازی پنج دستگاه خودرو نجات و حریق، افزایش تعداد تجهیزات عملیاتی از ۳۰ هزار و ۷۰۰ به 32 هزار و 100 با اعتبار 191 میلیارد ریال انجام شده است.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: ایجاد مرکز حمایت از پرندگان شهری برای نخستین بار در بوستان وکیل‌آباد، اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم و با هدف مصرف بهینه آب و بازنگری فرایندهای سازمان فردوس‌ها با رویکرد تکریم ارباب رجوع از طریق کاهش زمان پذیرش از 49 دقیقه به 40 دقیقه از دیگر اقدامات نوآورانه در خدمت است.
وی همچنین درخصوص آخرین شرایط جمع‌آوری پسماندها گفت: در زمینه هوشمندسازی فرایندها نیز اقداماتی نظیر توسعه جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک انجام شده است که در این راستا تعداد مشترکان، پنج برابر افزایش یافته و از 35 هزار به 178 هزار نفر رسیده‌اند. همچنین افزایش 125 درصدی در میزان جمع‌‎آوری پسماند خشک را شاهد بودیم که از 12 تن در روز به 35 تن در روز رسیده است.

کاهش مصرف آب با جداسازی آب شرب از آب خام
نجفی در زمینه کاهش مصرف آب برای فضای سبز شهر مشهد بیان کرد: در مدیریت منابع آبی، کاهش میزان آب مصرفی از 0/44 متر مکعب در متر مربع در ثانیه به 0/42 متر مکعب در متر مربع در ثانیه رسیده که سبب صرفه‌جویی معادل 6 میلیون و 600 هزار لیتر شده است.
وی با اشاره به اقدامات شهرداری در مورد ساماندهی کشف‌رود و نیز ساخت تصفیه‌خانه سپتاژ، ضمن گلایه از همراهی نکردن دولت برای عمل به تعهدات مالی‌اش در این پروژه افزود: ساخت تصفیه‌خانه سپتاژ در دستور کار است هرچند پذیرش این قضیه محل سؤال است؛ زیرا وظیفه شهرداری نیست؛ اما مدیریت شهری به آن ورود پیدا کرد. دولت قرار بود 160 میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص دهد که تاکنون تنها ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

ساخت بزرگ‌ترین بیوگاز کشور در مشهد
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص پروژه‌های شاخص خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگاز کشور تا یک ماه آینده در محل دفن زباله شماره 2 سازمان مدیریت پسماند با مشارکت ۱۰۰درصدی بخش خصوصی کلنگ‌زنی می‌شود که 2 تا 3 مگاوات قابلیت تولید برق دارد.

گلایه‌هایی از ادارات و سازمان‌ها
نجفی در ادامه گلایه‌مندی‌هایی از جنس شانه خالی کردن برخی ادارات و سازمان‌ها از همراهی با شهرداری مشهد را بیان کرد و افزود: تأمین نکردن گونه‌های گیاهی برای توسعه فضای سبز و کمربند سبز توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، تخصیص ندادن تسهیلات توسعه سیستم‌های آبیاری مکانیزه توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، تأمین نشدن بودجه مورد نیاز برای پروژه جداسازی آب خام از شرب و توسعه کمربند سبز توسط سازمان برنامه و بودجه، تأمین نکردن زمین مورد نیاز توسعه فضای سبز پارکی در حاشیه شهر مشهد و مناطق کم برخوردار توسط وزارت راه و شهرسازی از جمله این موارد است.
وی ادامه داد: همچنین از دیگر مشکلات می‌توان به تخصیص ندادن اعتبارات سهم دولت در حوزه بازآفرینی و محلات هدف در بخش توسعه پارک‌ها بر اساس آیین‌نامه محلات هدف بازآفرینی، تخصیص ندادن پساب و منابع آبی به تناسب فضای سبز با کیفیت مناسب و میزان مناسب توسط شرکت آب منطقه‌ای و تخصیص ندادن فاضلاب به شهرداری با وجود آمادگی شهرداری مشهد برای ساخت تصفیه‌خانه‌ها، توجه نکردن نیروی انتظامی به تأمین امنیت بوستان‌ها بر اساس ماده ۴ قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تخصیص ندادن زمین مورد نیاز برای ایجاد بارانداز و میدان بار مرکزی توسط وزارت جهاد و کشاورزی، معافیت نداشتن طرح‌های ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده از پرداخت عوارض تغییر کاربری زمین‌های زراعی و باغی توسط وزارت جهاد و کشاورزی اشاره کرد.

پرداخت کامل حق و حقوق پاکبان‌ها
نجفی در واکنش به پرسشی درباره پرداخت نشدن حق و حقوق کامل پاکبان‌ها در برخی از مناطق شهر مشهد گفت: در منطقه ۵ پیمانکار مشکلاتی داشت که برخورد لازم صورت گرفت و بخشی از مشکلات حل شد. پرداخت حقوق‌ها مطابق با قانون کار انجام می‌شود و در پرداخت حقوق پاکبانان جزو معدود شهرهایی هستیم که اجازه ندادیم پیمانکار حقوق را پرداخت کند و مستقیم حقوق به پاکبان‌ها پرداخت می‌شود ضمن اینکه در سامانه هوشمند مبنا روزانه حضور پاکبانان، شب‌کاری و... ثبت شده و فهرست حقوق از این سامانه گرفته می‌شود.

مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها دلیل اصلی آلودگی هوای مشهد
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به پرسش قدس در مورد آخرین وضعیت پایش آلاینده‌های هوای شهر مشهد گفت: پایش‌های لازم تا جایی که به حوزه کاری ما اجازه دهد، چه برای ماشین‌آلات شهرداری چه در بحث حمل و نقل درون شهری و چه از راه اکیپ‌هایی که در شهر مشهد وجود دارند، برای خودروهای مردم انجام می‌شود؛ اما خودروهای آلاینده بخشی از کار است. بنا به مصالحی که وجود دارد، نیروگاه‌هایی که اطراف مشهد هستند، مازوت‌سوزی می‌کنند که یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای شهر مشهد همین است. در کنار این، موضوع خط پروازی هواپیماها از آسمان شهر مشهد است که هم آلودگی صوتی بالایی داشته و هم آلودگی هوا را به همراه دارند. رصدهای لازم انجام می‌شود؛ اما هر اقدامی درخصوص خودروها بدون در نظر گرفتن موارد مطرح شده چندان نمی‌تواند مفید باشد؛ چرا که تنها یک ساعت کار کردن نیروگاه مازوت‌سوز به اندازه چندین هزار خودرو، آلودگی ایجاد می‌کند.
نجفی به افزایش سرانه فضای سبز مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز در ابتدای شورای ششم 18/1 بود که اکنون به 18/9 مترمربع رسیده است. بیشترین میزان کاشت گل در حاشیه شهر بوده و در طرح‌های استقبال از بهار نیز تمرکز بر این محدوده است‌.
نجفی درباره آخرین شرایط به کارگیری آتش‌نشانان زن نیز بیان کرد: در حال حاضر ۶۰ خانم در حوزه آتش‌نشانی با ما همکاری دارند که البته به صورت داوطلب انجام وظیفه می‌کنند و بیشتر در موارد آموزشی هستند و تنها به دلیل اینکه امکان استخدام آنان فراهم نیست، نمی‌توانیم در بخش دیگری از آن‌ها استفاده کنیم.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه