راهنمایی یا چاه‌نمایی!

راهنمایی یا چاه‌نمایی!


مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تشریح ویژگی‌های تخصصی و مثبت مداخله و مشاوره اظهار کرد: مداخله‌های غیرحرفه‌ای در نظام مشاوره و سلامت روان، آسیب‌زاست و ممکن است بیمار را به جای راهنمایی، چاه‌نمایی کند.
احد فرامرز قراملکی در نشست علمی- تخصصی «اصول اخلاق حرفه‌ای و سازمانی با رویکرد روان‌شناسی و مشاوره» که با حضور مسئولان کانون‌های خادمیاری- تخصصی مشاوره و مددکاری بنیاد کرامت رضوی برگزار شد، گفت: اخلاق یک دانش و فناوری است که با بهره‌گیری از آن باید ابتدا  مشکلات اخلاقی را تشخیص داد، سپس با تعریف آن در قالب یک مسئله قابل حل، ضمن ارائه راه‌حل، برای پیشگیری از آن تلاش کرد.
قراملکی، مسئولیت‌پذیری را مقوله‌ای مهم در همه حوزه‌ها از جمله حوزه مشاوره دانست و اظهار کرد: مسئولیت‌پذیری در حقیقت به معنای دغدغه‌مندی، شناخت صاحبان حق و حقوق آن‌ها، پایبندی به این حقوق و پاسخگویی به مسائل مرتبط با آن است که اهمیت بسیار زیادی دارد.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: جامعه به ارتقای زیست اخلاقی نیاز دارد و در کنار آن، خود زیست اخلاقی نیز نیازمند دانش مشاوره است. علاوه بر این، سلامت حرفه‌ای مشاوره نیز به راهنمایی اخلاقی نیازمند است تا بتوان به این طریق، اخلاقی یا غیراخلاقی بودن یک مشاوره مشخص و مسیر درست انتخاب شود، بنابراین می‌توان گفت یک ارتباط دوسویه بین اخلاق و مشاوره وجود دارد.
فعالیت افراد غیرمتخصص در حوزه مشاوره، معایب و آسیب‌های متعددی دارد، از یک سو حضور افراد دارای تجربه اندک و دانش سطحی موجب اتلاف وقت، سرگردانی و فریب مراجعه‌کننده شده و موجب می‌شود یک شخص غیرمتخصص، بیمار را به جای راهنمایی، چاه‌نمایی کند و از سوی دیگر، این روند برای خود مشاوره‌دهنده نیز آسیب‌زا خواهد بود و ضررهای بسیاری به دو طرف تحمیل می‌کند.
قراملکی ادامه داد: مرزبندی اخلاقی در مشاوره نیز موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت، مداخله‌ مثبت و اخلاقی به معنای مداخله برای گفت‌و‌گو است اما مداخله‌ غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای، سیاست «من به جای تو» را پیش می‌گیرد و استدلال، فردیت و سلیقه‌ شخص را تهدید می‌کند.
 قراملکی افزود: شناخت پیدا کردن روانشناسان و مشاوران نسبت به مرزبندی مداخله‌ مثبت با مداخله‌ غیراخلاقی ضروری است؛ چراکه اگر متخصصان این حوزه نسبت به این مرزبندی شناخت نداشته باشند به جای مشاوره، مداخله خواهند کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه