با حجاب احساس بزرگ بودن می‌کنم

گفت‌وگوی قدس آنلاین با سلما همتیان، قهرمان مسابقات آسیایی شطرنج

با حجاب احساس بزرگ بودن می‌کنم

در میان اخبار تلخ و روزهای شلوغ، خبر قهرمانی یک دختر هشت ساله به نام سلما همتیان در مسابقات آسیایی شطرنج، کاممان را شیرین کرد.


۲۹ مهرماه بود که خبر قهرمانی دختر هشت ساله ایرانی در مسابقات آسیایی شطرنج به تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌ها بدل شد. حضور این دختر ایرانی آن هم با پوشش کامل (چادر) روی سکوی نخست، بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت، آن هم در دورانی که دشمنان در تلاش بودند با شعار زن، زندگی، آزادی این مسئله را القا کنند که زنان ایرانی به‌واسطه حجاب از آزادی کامل برخوردار نیستند. به همین بهانه با سلما همتیان، قهرمان شطرنج آسیا در رده سنی زیر هشت سال گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

از کی شطرنج را به طور حرفه‌ای شروع کردی؟
من ابتدا شطرنج را به صورت تفننی در کلاس‌های تابستانی دنبال می‌کردم اما پس از کسب مقام نایب قهرمانی استان و دعوت به اردوهای تیم ملی، شطرنج برایم جدی‌تر شد و تصمیم گرفتم به‌طور حرفه‌ای آن را ادامه دهم. البته پدر و مادرم از همان ابتدا هیچ اصراری به حرفه‌ای بازی کردن من نداشتند و همیشه می‌گفتند اگر دوست ندارم می‌توانم ادامه ندهم، اما من با علاقه و انتخاب خودم ادامه دادم.

تنها کسی بودی که باحجاب در مسابقات حاضر شدی؟
افراد دیگری هم از تیم ایران باحجاب حضور داشتند اما من تنها کسی بودم که با حجاب مقام آوردم و روی سکو رفتم. این حس خیلی خوبی بود که با چادر روی سکوی قهرمانی رفتم و پرچم ایران را بالا بردم.

واکنش‌ها به قهرمانی‌ات چطور بود؟
پیام‌های تبریک زیادی برای مادر و پدرم فرستادند و ابراز لطف کردند. توی مدرسه هم برای من جشن گرفتند. در خیابان هم مردم خیلی لطف داشتند و ابراز محبت می‌کردند.

لحظه‌ای که روی سکو رفتی و پرچم ایران را بالا بردی برای همه ما خیلی لحظه شیرین و زیبایی بود، خودت آن لحظه چه حسی داشتی؟
 آن لحظه خیلی خوشحال بودم و به خودم و حجابم و ایستادن روی سکوی قهرمانی خیلی حس خوبی داشتم و فکر می‌کردم این‌ها در کنار هم صحنه بسیار قشنگی است.

چرا تصمیم گرفتی با چادر در مسابقات شرکت کنی؟
من از بچگی حجاب برایم خیلی جذاب بود و با حجاب احساس بزرگ بودن می‌کردم. همیشه بین اسباب‌بازی‌ها چادر رنگی هم داشتم و هروقت دوست داشتم استفاده می‌کردم. البته این اولین باری نبود که با حجاب در مسابقات شرکت می‌کردم، پیش از این هم دو بار در مسابقات کشوری با چادر روی سکو رفتم.

چه خاطره‌ای از مسابقات شطرنج داری؟
در مسابقات قهرمانی کشور با نفر دوم مسابقات مساوی کرده بودم و مسابقه بعدی قهرمان را معلوم می‌کرد. به مادرم گفتم برای اول شدن من دعا کند چون خیلی برایم مهم بود حالا که با چادر شرکت می‌کنم حتماً اول شوم. اعتقاد داشتم برازنده چادر، مدال طلاست.
خانم مخملباف، مادر سلما نیز درباره کودکی سلما و استعداد او در بازی‌های فکری به خبرنگار ما می گوید: سلما از بچگی و زمانی که شروع به صحبت کرد، میل و رغبت زیادی به بازی‌های فکری داشت و با دوبار خواندن یک شعر، آن را حفظ می‌کرد. برای همین پیگیر کلاس‌های مختلف بودیم تا به کلاس شطرنج رسیدیم. در باشگاه شطرنج هم استاد معتقد بود سلما می‌تواند موفق شود و این استعداد را دارد. پس از آن پیشنهاد داد برای کسب تجربه بیشتر در مسابقات شرکت کند که خدا را شکر در اولین حضور، نایب قهرمان شد. پس از اینکه وارد تیم ملی شد، درواقع سلما ما را با خودش همراه کرد. مخملباف درمورد واکنش مردم به قهرمانی سلما نیز می گوید: مردم لطف بزرگی داشتند و ابراز محبت می‌کردند. با اینکه سلما تمرین و تلاش زیادی داشت و تا روزهای پیش از اعزام شاید تا روزی ۴۰۰ مسئله هم حل می‌کرد، اما معتقدم این لطف امام رضا(ع) بود که با وجود شرایط ویژه سلما در اندونزی، به موفقیت رسید. چون در مسابقات من و پدرش همراه سلما نبودیم و او به تنهایی و همراه با تیم اعزام شده بود و خدا را شکر عنایت حضرت شامل حالش شد. برخی واکنش‌های منفی هم وجود داشت که می‌گفتند حتماً به اجبار خانواده به مسابقات رفته و چادر پوشیده، درحالی که همان‌طور که گفتم نه من و نه پدرش با او همراه نبودیم و سلما به اختیار خودش با چادر در مسابقات شرکت کرد و هیچ اجباری برایش نبود.
در پایان با اهدای هدایایی از سوی مؤسسه فرهنگی قدس از این قهرمان دهه نودی قدردانی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه