ترور روی سنگفرش حرم

مروری بر مهم‌ترین حوادث تروریستی پس از انقلاب که زائران آستان‌های مقدس را هدف عملیات خود قرار دادند

ترور روی سنگفرش حرم

«حرم امن اهل بیت(ع) همانند کعبه، از ابرهه تکفیری مصون خواهد ماند»؛ این بخش از پیام مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله جوادی آملی که در محکومیت حمله تروریستی به حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ صادر شده به‌خوبی نشان می‌دهد تفکر تکفیری به مثابه لشکر ابرهه درصدد تخریب حرم اهل بیت(ع) است و از هیچ اقدامی در این راستا فروگذار نمی‌کند.


​​​​​​​حمله نیروی تکفیری به زائران شاهچراغ را نیز باید از همین دریچه نگاه کرد. ماجرایی که در دوران پس از انقلاب با همه ملاحظات امنیتی، گاه توانسته نیت شومش را عملی کند و انتقامش را از دلدادگان این آستان‌های مقدس بگیرد و انسان‌های بی‌گناهی را به خاک و خون بکشد.
به بهانه حادثه تروریستی شیراز که در آن 13 تن از زائران حضرت احمد بن موسی(ع) به شهادت رسیدند، نگاهی خواهیم داشت به حوادثی که در آن، تروریست‌ها آستان‌های مقدس و اماکن مذهبی برجسته را هدف عملیات تروریستی خود قرار داده‌اند. 

24 شهید در بمب‌گذاری عاشورای ۱۴۱۵قمری
ساعت ۱۴:۲۶ روز دوشنبه دهم محرم‌الحرام سال ۱۴۱۵ هجری قمری، مطابق با روز عاشورا و مصادف با سی‌ام خرداد ۱۳۷۳ هجری خورشیدی، در حالی که رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و اطراف مرقد و ضریح مطهر امام هشتم حضرت رضا(ع) از جمعیت موج می‌زند و مردم برافروخته از عشق و ارادت به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، غرق عزاداری و نوحه‌سرایی‌اند، صدای مهیب انفجار بمب، فضای روضه منوره حرم مطهر امام رضا(ع) را پر می‌کند و انفجار سهمگین، همه جا را به لرزه درمی‌آورد.
در ویژه‌نامه «ضریح مظلوم» که به همین مناسبت در محرم همان سال (۱۴۱۵ هجری قمری) توسط آستان قدس رضوی و به‌وسیله چاپخانه روزنامه قدس چاپ و منتشر شد، آمده است: بمب در محل واقع در قسمت بالاسر مبارک منفجر می‌شود و همه چیز را در هم می‌ریزد و زائران را وحشت‌زده و سراسیمه می‌گرداند. بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوط، مقدار آن معادل ۱۰پوند ماده منفجره 
تی.ان.تی (TNT) بوده است، اعضایی از بدن جمعی از زائران همچون سر و دست و پا و انگشت جدا شده و به اطراف محل، حتی پشت‌بام و سقف ضریح مطهر پراکنده می‌شود. نه تنها سطح حرم و روضه منوره رضوی آغشته می‌شود، بلکه قطعات خرد شده پوست و گوشت زائران به همراه خون، سطح دیوارهای حرم مطهر به‌خصوص قسمت بالا سر مبارک، آینه‌کاری زیر گنبد، ضریح مطهر امام(ع) و داخل آن را پوشانده و به خون آغشته می‌گرداند. مردم سراسیمه برای خروج به سمت راهروها و درهای خروجی هجوم می‌برند و در همین حال و بر اثر شدت ازدحام، تعداد زیادی از زائران آسیب می‌بینند.  در گزارش مشروح این جنایت که در نسخه شماره ۱۸۷۴ روزنامه قدس منتشر شده، به یک تلفن‌کننده ناشناس که خود را سخنگوی گروهک تروریستی منافقین معرفی کرده اشاره می‌شود که در تماس با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مشهد، مسئولیت انفجار در حرم مطهر حضرت رضا(ع) را به عهده گرفته و اعلام کرد این انفجار به انتقام خون آنچه او شهدای ۳۰خرداد سازمان مجاهدین (گروهک منافقین) عنوان می‌کرد، بوده است. در گزارش روزنامه قدس به آخرین آمار از تعداد شهدا و مجروحان این حادثه جنایت‌بار نیز اشاره و تعداد شهدای تشییع شده 24 نفر اعلام می‌شود.  

17 شهید در حمله به حرم امام خمینی(ره)
حمله تروریست‌های تکفیری داعش به حرم امام خمینی(ره) دومین اقدام تروریستی مهم در راستای حمله به یک مکان زیارتی در کشورمان است. حوالی ساعت ۱۰:۱۰ روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ دو نفر از نیروهای گروه تروریستی داعش پس از عبور از زیرگذر بزرگراه به‌سمت ورودی شماره۷ حرم مطهر حرکت کردند و یکی از تروریست‌ها از در اصلی و دیگری از در مجاور وارد رینگ ۴۰۰ متر شدند.
 تروریست‌ها برای گمراه کردن مأموران امنیتی و انتظامی اقدام به انفجار یک بمب صوتی در نزدیکی درِ مجاور ورودی ۷ کردند. پس از این انفجار، نفر دوم با تیراندازی به نگهبانی که در مجاورت در اصلی و داخل اتاقک نگهبانی قرار داشت، وی را مجروح کرد و پس از مجروحیت وی، وارد رینگ ۴۰۰ متر شدند.
هر دو تروریست مواد انفجاری به خود وصل کرده بودند و به محض ورود به حرم، شروع به تیراندازی کور و بی‌هدف کردند، در همین زمان، سه نفر از نیروهای انتظامی حرم مجروح و یک نفر که مأمور فضای سبز بود، به شهادت می‌رسد‌.
بر اساس اظهارات پلیس در آن مقطع، تروریست‌ها به هلاکت رسیدند، حتی در این حادثه مأموران پلیس توانستند یک زن را که در حاشیه این اتفاقات حضور داشت و باوجود غیرمسلح بودن، به نظر می‌رسید در ارتباط با تروریست‌ها باشد دستگیر کنند.
 در مجموعه حملات داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره)   ۱۷تن شهید، پنج تروریست کشته و تقریباً ۵۲ نفر مجروح شدند.

سومین حمله، باز هم در حرم امام رضا(ع)
در سومین حمله تروریستی که ۱۶ فروردین سال جاری اتفاق افتاد، باز هم تکفیری‌ها حرم مطهر امام رضا(ع) را مورد هدف قرار دادند. حجت‌الاسلام پاکدامن، بازمانده حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی درباره جزئیات حمله «عبداللطیف مرادی» ضارب ۲۱ساله این اقدام تروریستی روایت کرده: داشتیم به سمت ضلع باب‌الجواد می‌رفتیم. شهید دارایی نفر اول بود و نفر دوم شهید اصلانی و نفر سوم من بودم که یک لحظه شهید اصلانی متوجه شد انگار یک نفر جیب شهید دارایی را می‌زند و یا به او تنه زد. فکر کردیم  مثلاً کسی جیب ایشان را زده، تا آمد ببیند برای شهید دارایی چه اتفاقی افتاده، دیدیم مثل این است کسی بخواهد کمر ایشان را بگیرد. دیدم طرف چاقوی 
پر خونی را آورد. شهید اصلانی گفت چی شد؟ چاقو را آورد به سمت شهید اصلانی و بعد که آمد به شاهرگ من بزند، دو سانتی شاهرگ به کتفم گیر کرد و چاقو به بازو و روی شانه ام فرو رفت.
به دنبال این اقدام تروریستی، حجت‌الاسلام محمد اصلانی که برادر دو شهید بود، در همان لحظات اولیه به شهادت رسید و حجج اسلام پاکدامن و دارایی پس از انتقال به بیمارستان تحت درمان قرار گرفته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که سرانجام حجت‌الاسلام دارایی نیز عصر هجدهم فروردین بر اثر شدت جراحات و صدمات وارده به شهادت رسید.
این حمله با دخالت مردم و دستگیری فرد تروریست پایان یافت اما اندوه فراوانی بر قلب مردم و خانواده شهیدان این حمله تروریستی گذاشت. تروریست یاد شده که تفکرات تکفیری شدیدی داشت پس از طی مراحل قانونی محاکمه و به دار مجازات آویخته شد.
 
شهدایی که چراغ راه شدند
 شامگاه چهارشنبه ٤ آبان ۱۴۰۱ تیراندازی تروریستی در حرم شاهچراغ(ع)، موجب زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد. تروریست یک فرد ۳۰ ساله‌ بود که با خشاب اضافی وارد حرم شده و به صورت انفرادی عملیات خود را اجرا کرده و حدود ۶۰ گلوله به هر فردی که در جلو خود می‌دید شلیک می‌کرد.
براساس بررسی‌های پلیس، در این حادثه یک تروریست ابتدا با اسلحه خادمان مقابل باب‌الرضا(ع) را هدف قرار داده و وارد صحن شده و به سمت زائران و مجاوران تیراندازی کرده است. تیم واکنش سریع پلیس بلافاصله وارد عمل شده و پس از مجروح کردن تروریست، او را دستگیر کردند. در این حادثه تروریستی 13 تن شهید و ۱۲ تن زخمی شدند. 
ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم در جهان به شمار می‌رود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان این مرزوبوم با هدف ضربه زدن به نظام اسلامی بیش از ۱۷هزار تَن از مسئولان و شهروندان را قربانی دسیسه و زیاده‌خواهی خود کرده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه