جریمه کتک زدن معاون هنرستان با 150ساعت نظافت مدرسه‌ها

رأی عبرت‌آموز، پدر عصبانی را برای اقدامات عام‌المنفعه راهی آموزش و پرورش کرد

جریمه کتک زدن معاون هنرستان با 150ساعت نظافت مدرسه‌ها

پدر دانش‌آموز مشهدی که چند ماه پیش معاون مدرسه دخترش را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، حالا و پس از طی شدن مراحل دادگاه با رأی قاضی پرونده به انجام 150 ساعت خدمات نظافتی در آموزش و پرورش خراسان رضوی و پرداخت دیه محکوم شد.


خشمی که بیهوده بالا گرفت
ماجرا به حدود چهار ماه پیش برمی‌گردد. همه چیز زمانی کلید خورد که دانش‌آموز دختر مشهدی گلایه‌های مدرسه را که شاید عمده آن وارد نبود و همه چیز احساسی شکل گرفته بود، به خانه آورد. 
پدر این دانش‌آموز هم وقتی پای درددل دخترش نشست و روایت‌های یک‌طرفه او را شنید، بدون آنکه ابتدا تمام جوانب این ماجرا را مورد تحقیق قرار دهد و موضوع را از  مسئولان مدرسه بپرسد، برافروخته شد و راه مدرسه دخترش را در پیش گرفت.
او وقتی به مدرسه رسید، مستقیم به سراغ معاون مدرسه رفت و جر و بحث را آغاز کرد و گوشش به هیچ چیز بدهکار نبود و فقط حرف خودش را می‌زد. آتش خشم پدر دانش‌آموز زمانی فروکش کرد که به سمت معاون مدرسه حمله‌ور و با او درگیر شد و ضرباتی را به پا و دست این فرد وارد و مجروحش کرد.

شکایت در دادسرا
در ادامه، پدر عصبانی از محل خارج و پس از آن معاون مدرسه با طرح شکایتی در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد خواستار برخورد با این فرد شد.
همزمان با طرح شکایت و وجود آثار کبودی و خراشیدگی روی دست و پای این معلم زن، قاضی پرونده وی را راهی پزشکی قانونی کرد و مستندات دیگر این ماجرا را از او خواستار شد.
چند روز بعد پزشکی قانونی ایجاد کبودی روی بدن معلم مشهدی بر اثر ضرب و شتم را تأیید و برای او طول درمان معین کرد.
رسیدگی به پرونده در دادسرا با وجود دیگر مستندات ارائه شده ادامه پیدا کرد و در نهایت پدر عصبانی با دستور مقام قضایی پای میز عدالت کشیده شد. پدر عصبانی که حالا در مقام متهم پرونده قرار گرفته بود، در مقابل اتهامات وارده هیچ دفاع منطقی و محکمه‌پسندی ارائه نداد و پس از آخرین دفاع برای او کیفرخواست صادر و پرونده‌اش به دادگاه ارسال شد.

نظافت مدرسه‌ها جریمه دادگاه برای پدر عصبانی
طبق روال، پرونده مذکور پس از ارجاع به دادگاه کیفری 2 مشهد(امام خمینی ره) و طی شدن دیگر مراحل قضایی برای تعیین تکلیف نهایی و صدور رأی مناسب به شعبه 146 فرستاده و روی میز قاضی «مجید شرقی شهری» قرار گرفت.
قاضی دادگاه هم پس از مداقه در محتویات پرونده و بررسی ادله و دیگر موارد موجود، متهم پرونده را به دادگاه فراخواند و برای آخرین بار تمامی زوایای ماجرا را بررسی و اظهارات او را دریافت کرد.
در حالی که شاکی در این مرحله از رسیدگی حضور پیدا نکرد، قاضی دادگاه در نهایت رأی محکومیت عامل حمله به معاون مدرسه دخترانه را صادر کرد.
در متن این رأی آمده است: در خصوص اتهامات (مهدی.ج) دایر بر توهین به کارمند دولت حین انجام وظیفه و همچنین ایراد صدمه بدنی عمدی به شاکی پرونده، دادگاه با توجه به گزارش مرجع انتظامی، ملاحظه گواهی پزشکی قانونی، اخذ اظهارات مطلعین پرونده، بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته زمان حادثه، کیفرخواست صادر و همچنین دفاعیات بلامؤثر متهم پرونده در جلسات دادرسی و سیر قرائن و امارات موجود در پرونده، بزه انتسابی به متهم پرونده را محرز و مسلم می‌داند.
از همین رو دادگاه مستنداً به ماده 609 قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات، همچنین قانون کاهش مجازات حبس تعزیری و قانون مجازات اسلامی باب دیات، متهم پرونده را از باب توهین به کارمند دولت در حین انجام وظیفه و با توجه به اعلام رضایت متهم مذکور، مشارالیه را به انجام خدمات عام‌المنفعه به مدت 150 ساعت کار خدمات نظافتی در اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به عنوان جایگزین تحمل 15روز حبس تعزیری با هماهنگی اداره کل مذکور و نظارت اجرای احکام محکوم و اعلام می‌دارد.

مهلت یک ساله برای پرداخت دیه
در ادامه این رأی اشاره شده بود: در خصوص ایراد صدمه بدنی عمدی، متهم پرونده را به پرداخت 5/0 درصد دیه کامل مرد مسلمان بابت خراشیدگی ساق پای راست، سه هزارم دیه کامل مرد مسلمان بابت کبودی ساق پای چپ و سطح داخلی زانوی چپ و... محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد در مدت یک سال قمری از تاریخ وقوع حادثه نسبت به پرداخت دیه شاکیه اقدام کند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه