نمایش فاخر و حکیمانه

یادداشت حجت‌الاسلام خسروپناه درباره اثر چند رسانه‌ای «فصل شیدایی»

نمایش فاخر و حکیمانه

اجرای نمایش میدانی و چندرسانه‌ای «فصل شیدایی» که در اصل کاری از مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنا) بود از مدت‌ها پیش در استان‌های مختلف کشور آغاز شده و تاکنون علاقه‌مندان در خوزستان، یزد، لرستان، بوشهر، ابوموسی، چهارمحال و بختیاری، فارس و... به تماشای آن نشسته‌اند.


​​​​​​​این اثر هنری، ترکیبی از فیلم، تئاتر و جلوه‌های صوتی و بصری است که از آن با عنوان «سینمایش» نیز یاد می‌کنند و هر گاه تماشاچی در محیط نمایش قرار می‌گیرد، از چهار جهت جلوه‌های صوتی و تصویری او را احاطه می‌کند.

اجرا در قم
از حدود 15 روز پیش نیز بیست و یکمین دوره اجرای «فصل شیدایی» به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و به کارگردانی سعید اسماعیلی، تهیه‌کنندگی علیرضا کوهفر و با روایت و نویسندگی رسالت بوذری در قم آغاز شد و پس از یک بار تمدید تا 28 مهرماه ادامه یافت. در این نمایش علاوه بر بازسازی تاریخ زندگی و تلاش‌های انبیای الهی، به دوره‌های تاریخی زندگی برخی از ائمه اطهار(ع) و همچنین روایت نقش لشکر ۱۷ امام علی بن ابیطالب(ع) و سردار شهید مهدی زین‌الدین در دوران دفاع مقدس پرداخته شده‌ بود. 
البته اجرای فصل شیدایی مربوط به امسال و سال گذشته نیست؛ مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی اجرا و ارائه این سبک هنری را با عنوان فصل شیدایی از پنج سال پیش در نقاط مختلف کشور آغاز کرده و هر ساله با برخی تازه‌سازی‌ها، اجرای آن در استان‌های مختلف کشور ادامه می‌باید و حتی سابقه اجرا در کشور عراق را هم دارد.روز گذشته حجت‌الاسلام خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی به ابعاد درونی و گفتمانی این نمایش اشاره و از برگزارکنندگان آن قدردانی کرد. در ادامه، این یادداشت را به نقل از «مهر» می‌خوانید.

اثر معرفتی و بصیرتی
حجت‌الاسلام خسروپناه در یادداشت خود نوشته است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللهُ وَ إِنَّ اللهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»
خدای متعال توفیق حضور در فصل شیدایی را که یک نمایش میدانی و چندرسانه‌ای و معرفتی و بصیرتی و هنری بود؛ نصیب این کمترین ساخت.
این نمایش که به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و با همکاری هنرورزان و سربازان انقلابی و ولایی ساخته شد، کاری است ارزشمند با صورت و معنایی فاخر و صدابرداری و نورپردازی فنی و داستانی پرمحتوا.
این هنرنمایی، گزارشی زیبا و فنی از سیر آفرینش آدم(ع) تا ورود حضرت معصومه(س) و نشانه‌های ظهور و قیام امام خمینی(ره) و رشادت‌های لشکر علی بن ابیطالب(ع) و سردار زین‌الدین بود.
نمایشی که در 21 استان اجرا شد و 17 شب در شهرستان قم با بیش از 5هزار تماشاچی در هر شب نمایش داده شد و شب پایانی با بیش از 10هزار تماشاچی که نشان از مقبولیت مردمی این اثر فاخر داشت.
فصل شیدایی، روایت آدمی و حکایت رنج و دلالت سلسله العشاق آدم تا نشانه‌های ظهور است. چقدر زیبا عظمت پنج نور آل‌عبا و نقش آن‌ها در رفع نیازمندی آدم و نوح و ابراهیم به پنج سرور آل‌عبا و حکمت ذبح اسماعیل به نمایش گذاشته شد.
بعثت پیامبر اعظم(ص) و واقعه غدیر خم و حمله ناجوانمردانه به بیت زهرای مرضیه(س) و تشییع شبانه و غریبانه آن بانوی بزرگوار و حادثه کربلا و غربت و شهادت امام حسین بن علی(ع) دل‌های حاضران را عاشورایی می‌کرد.سفر امام رضا(ع) و حدیث سلسله‌الذهب و بیان پیوند ولایت با توحید و هجرت فاطمه معصومه(س) به قم که سرآغاز رشد تشیع در ایران بود و چگونگی تزویر مأمون در شهادت کاروان و بیماری و شهادت آن بانوی بزرگوار در قم، بسیار عالی نمایش داده شد.

حکمرانی فرهنگی
خسروپناه در ادامه یادداشت می‌نویسد: «اشاره به ضرورت تربیت فرزندان توسط خانواده‌ها در این اثر فاخر، درس تربیت در این هنر حکمی بود. یاد شهیدان در فصل شیدایی به آزادگان، حیات معنوی دمید. این گونه برنامه‌ها برای ثبات معنا و معنویت خانواده‌ها بسیار مؤثر است.
وقتی سخن از حکمرانی فرهنگی به میان می‌آید یعنی همین آثار فاخر حکیمانه که متأسفانه متولیان فرهنگی از آن به دورند. نظریه حکمرانی فرهنگی مبتنی بر حکمت نبوی، علوی و ولوی به معنای سیاست‌ها، مقررات، ساختارها، گفتمان‌سازی و نظارت و اصلاح و خدمات در یک بسته نظام‌مند با رویکرد حکمت اسلامی دیده شود.
خداوند توفیق روزافزون به نویسندگان و هنرورزان و کارگردان این نمایش حکیمانه جناب سعید اسماعیلی و مدیر سازمان اوج برادر و عزیز دلم جناب احسان حسنی عنایت کند که توانستند علاوه بر تأثیر تربیتی و معرفتی، یاد 6هزار و 90 شهید استان قم را گرامی بدارند».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه