مپنای ایرانی جایگزین زیمنس آلمانی در صنعت نیروگاهی روسیه

بررسی روابط صنعتی جدید تهران و مسکو در گفت‌وگوی قدس با کارشناس مطالعات استراتژیک

مپنای ایرانی جایگزین زیمنس آلمانی در صنعت نیروگاهی روسیه

در حالی ‌که اروپا روسیه را تحریم کرده است ۰۴ توربین ایرانی به این کشور فروخته شد

نیاز روسیه برای تعمیر توربین خط لوله نورد استریم 1 به آلمان‌ها‌ و اقدامات تحریمی دولت این کشور علیه مسکو، اراده پوتین برای کاهش روابط اقتصادی با آلمان‌های مغرور را به سمت شرکت‌های دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.


خروج آلمان از معادلات حاضر
جایگزین شدن دانش بنیان‌های ایرانی به‌جای زیمنس آلمان، خبری است که قطعاً اروپایی‌ها را افروخته و ناخشنود‌تر از پیش خواهد کرد. به گفته محمدنوشادی، مدیر عامل شرکت گاز ایران «قرارداد امضای صادرات 40 دستگاه توربین نیروگاهی، تولید صنعتگران و نخبگان ایرانی با دولت روسیه منعقد شده است و دانشمندان ایرانی، 85 درصد کل تجهیزات مورد نیاز در صنعت گاز داخلی را تولید کرده‌اند و حالا با صادرات این 40 دستگاه توربین گازی به روسیه اثبات خواهند کرد تولید ایرانی بازدهی بیشتری نسبت به توربین‌های خارجی دارد». خبرگزاری رسمی رپورتر از رسانه‌های رسمی روسیه نیز در مقاله‌ای اعلام کرده روسیه با خرید توربین‌های گازی ایران که از فناوری بالایی برخوردار است، آن‌ها را جایگزین زیمنس آلمان خواهد کرد. اردیبهشت سال جاری نیز شاهد خودکفایی دانشمندان مجتمع گاز پارس جنوبی  در تولید محفظه احتراق توربین زیمنس آلمانی بودیم که موجب شد 130 دستگاه توربین فعال در این منطقه، با نیاز سالیانه 18 محفظه احتراق راه‌اندازی شود و دیگر نیازمند واردات از خارج و به تبع آن ریخته شدن دارایی ملی به جیب اروپایی‌ها نباشیم. این مهم افزون بر دسترسی راحت به آن در داخل کشور در مواقع نیاز، در واقع حدود ۶۰۰ هزار یورو به‌ازای هر دستگاه و در مجموع ۱۰ میلیون یورو در سال، صرفه‌جویی ارزی برای کشور در پی دارد و این یعنی زیمنس فعلاً دو مشتری مهم خود را از دست داده و در سال‌های آینده تنها، توان در میان گذاشتن نوآوری‌های صنعتی خود با  تهران و مسکو را خواهد داشت.  جمهوری اسلامی ایران با نگاه دائمی به اقتصاد انرژی روسیه و با ترسیم چشم‌انداز بلندمدت تعامل صنعتی با این کشور می‌تواند گامی بزرگ برای اثبات توانمندی دانش بنیان‌های داخلی بردارد. در گزارش امروز، این مسئله که توافق فروش توربین ایرانی به روسیه به چه زمانی برمی‌گردد را با یک تحلیلگر ارشد مسائل روسیه بررسی کرده‌ایم. اینکارشناس ارشد مطالعات روسیه و پژوهشگر مطالعات استراتژیک، روابط صنعتی جدید ایران و روسیه را ثمره امضای 9 سند همکاری میان ایران و روسیه دانست و با برشمردن حوزه اقتصادی به عنوان یکی از این سندها، آن را  نمود تلاش دولت سیزدهم برای اثبات توسعه صنعتی اقتصادی ایران به کشورهای همسایه به‌خصوص روسیه تلقی کرد. 

نگاه دقیق به آینده، نیاز ایران
 معصومه محمدی، دانش‌پژوه مطالعات دکترینال با بیان اینکه جایگزین شدن ایران به جای زیمنس آلمان شاید برای روسیه در ابتدای کار یک مسئله ساده باشد، اضافه می‌کند: با توجه به بلاتکلیفی برجام از یک‌سو و تلاش غرب برای انزوای روسیه، نزدیک شدن تهران و مسکو می‌تواند در جهت رشد و ارتقای دو کشور تأثیرگذارباشد. 
محمدی با اشاره به اینکه رفتارهای دیپلماتیک ایران باید قوی باشد که این رفتار موجب شکل‌گیری روابط قوی نیز خواهد بود، ادامه می‌دهد: روسیه تمامی حرکت‌های راهبردی‌اش در جهت تحقق‌بخشی به منافع ملی است و جمهوری اسلامی باید با توجه به رفتار این مؤلفه‌های راهبردی، پیشبرد اهدافش را طرح‌ریزی کند.این کارشناس سیاسی با تأکید براینکه حتی اگر جنگ اوکراین تمام شود و شرایط به حالت عادی برگردد که چنین چیزی فعلاً از منطق به دور است، می‌گوید: پوتین اثبات کرده است برای گذار از بحران‌ها برنامه‌ریزی دارد، اما آنچه مهم‌تر است، بحران اوکراین و امتیازات و تهدیدات آن است. روسیه نگران است ایران به غربی‌ها انرژی بفروشد. آن‌ها نمی‌خواهند بازار فروش انرژی اروپا را به رقبایی چون ایران ببازند. از سویی روس‌ها هنوز در فهم توانمندی‌های ایران گیج هستند که برای این دو مسئله راهکار وجود دارد. وی با بیان اینکه ائتلاف استراتژیک ایران و روسیه در سوریه اثبات کرد می‌توانیم شرکای راهبردی خوبی باشیم، می‌افزاید: شراکت راهبردی باید نتیجه‌اش برد- برد باشد و در حالت تساوی، تعامل صورت بپذیرد. معصومه محمدی، دکترین اوراسیا‌‌‌‌گرایی پوتین را نقطه مقابل اسلام هراسی و اسلام زدایی دوران اتحاد جماهیر شوروی می‌داند و با بیان اینکه با رئیس‌جمهور شدن پوتین شاهد بهبود شرایط مسلمانان هستیم، می‌گوید: پوتین بر اساس تصویر اسلامی منطقی با ایران روبه‌رو می‌شود و برای تعاملاتش با دیپلماسی فرهنگی متناسب برخورد می‌کند، به همین دلیل جمهوری اسلامی نیز باید در همین حوزه سنجیده عمل کند تا شاهد رشد روابط باشیم. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه