بهشت اروپایی، جنگل جهانی

موضع‌گیری متفاوت «بی‌بی‌سی» در برابر تحولات ایران و انگلیس

بهشت اروپایی، جنگل جهانی

درست یک روز پیش از استعفای بهت‌برانگیز، خانم لیز تراس نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد «جنگجو است نه بزدل»، اما ساعتی نگذشت که سومین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا، 45روز پس از تشکیل کابینه، استعفای خود را اعلام کرد.


​​​​​​​درست یک روز پیش از استعفای بهت‌برانگیز، خانم لیز تراس نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد «جنگجو است نه بزدل»، اما ساعتی نگذشت که سومین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا، 45روز پس از تشکیل کابینه، استعفای خود را اعلام کرد. تراس طی بیانیه خود مقابل مقر نخست‌وزیری بریتانیا در داونینگ استریت اعلام کرد قادر نیست مأموریتی را که حزب محافظه‌کار بر عهده‌اش گذاشته به پایان برساند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، فشار قانون‌گذاران مجلس عوام بریتانیا به‌دلیل «آشفتگی ناشی از برنامه اقتصادی» را دلیل اصلی کناره‌گیری او می‌دانند.

همه چیز گل و بلبل است!
در این میان، عملکرد بی‌بی‌سی قابل توجه است. بی‌بی‌سی که همواره تلاش کرده منبع اصلی و دست‌اول اخبار باشد در رویکردی متفاوت تلاش کرد بریتانیا را همچنان خوب و موفق نمایش دهد. این خبرگزاری در گزارش بهرنگ تاج دین عنوان کرد داستان ظهور و سقوط خانم تراس مانند افسانه یونانی ایکاروس است؛ آن‌قدر پرواز کرد که به خورشید رسید و بال‌هایش آب شد!
این زلزله سیاسی که فاجعه‌ای برای انگلستان و شکست مفتضحانه‌ای برای حزب محافظه‌کار محسوب می‌شود نشان‌دهنده ضعف مدیریتی شدید و تزلزل در پایه‌های دموکراسی کاخ باکینگهام است. اما بنگاه خبرپراکنی بریتانیا در مطلب خود ضمن انتشار عکس‌هایی از زندگی لیز جوان به سیر فعالیت اجتماعی او از دوران دانشجویی تا کنون پرداخته است. این خبرگزاری در روایتی عمدتاً تصویری به کلیت فرایند حرکت از زمان دانشجویی تا نخست‌وزیری پرداخته و با اشاره‌ای گذرا به بحران اقتصادی اعلام کرد: تراس امروزه به محافظه‌کاری خود می‌بالد، اما در دوران دانشجویی، رئیس لیبرال دموکرات‌های دانشگاه آکسفورد بود.

رسوایی بزرگ
با مروری بر مطالب بی‌بی‌سی در  ۲۸مهر ۱۴۰۱ مشاهده می‌شود 9مطلب درباره ایران و تنها سه خبر درباره سقوط بی‌سابقه کابینه انگلیس در صفحه‌اش موجود است. مهم‌ترین عناوین این صفحه درباره ایران عبارت‌اند: در آغاز هفته ششم اعتراض‌ها، تظاهرات خیابانی در تهران و مشهد و تجمع در دانشگاه‌های مختلف؛ راهپیمایی هزاران ایرانی در برلین: «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»؛ حمایت ایرانیان حاضر در برلین از شهروندان اوکراین؛ «ائتلاف تحریم‌شدگان»، اتحاد ایران و روسیه تقویت می‌شود؛ اعتراض‌های ایران: علی کریمی، علی دایی و فوتبالیست‌هایی که مقابل حکومت می‌ایستند؛ عباس دریس از معترضان آبان‌ماه ۹۸ «به اعدام محکوم شد»؛ جنگ اوکراین، «جهت انتقال تسلیحات بین ایران و روسیه معکوس شده است»؛ شش قدم: گل‌زن‌ها شاد نیستند، مربیان می‌گویند تعطیل کنید.
به نظر می‌رسد بی‌بی‌سی تلاش کرده با پررنگ کردن اغتشاشات در ایران این رسوایی بزرگ داخلی انگلیس را زیرسؤال نبرد. این در حالی است که خبر استعفای تراس در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب گسترده‌ای داشته است. از مدت‌ها پیش اکونومیست در طرح  روی جلد، لیز تراس را یک‌بار در قایق در حال غرق شدن و یک‌بار در قامت یک جنگجوی رومی باکلاهخودی جارویی، چنگالی پر از ماکارونی و سپری با پیتزایی نیمه نشان می‌دهد. دیلی‌استار هم با انتشار تصاویر یک کاهو در کنار عکس تراس نشان داد عمر کابینه تراس با یک کاهو برابر است.
تنها گفت‌وگوی چالشی دلایل ناکامی لیز تراس، در چشم‌انداز بامدادی ۲۹ مهر داریوش رجبیان با فرهنگ جهانپور، تحلیلگر مسائل بریتانیاست. داریوش رجبیان در این گفت‌وگو اذعان کرد لیز تراس انگیزه خود را از استعفا ناتوانی در وعده کاهش مالیات برای مردم ذکر کرده و بر کلمه مردم تأکید می‌کند! یعنی می‌خواهد بگوید این فرشته نجات به‌خاطر مردم کناره‌گیری کرد. فرهنگ جهانپور در مصاحبه‌ای 6دقیقه‌ای برگزیت را عامل اصلی دانست که توسط اقلیت کوچک تندرو تحمیل شد و اذعان کرد: «هر کس نخست‌وزیر شود با جام زهرآگین روبه‌رو است. کووید و نظام بهداشت و افزایش گرانی بی‌سابقه است». با این تفاسیر به نظر می‌رسد خانم تراس «بازی بزدل» را به پایان رساند و باید دید آیا فرد دیگری از حزب محافظه‌کار این بازی را ادامه خواهد داد یا نه. اما در مورد نوع رویکرد بی‌بی‌سی باید گفت چند روز پیش، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی جنجالی که با واکنش‌های زیادی مواجه شد گفته بود: اروپا مانند باغ و دیگر کشورهای دنیا مانند جنگل است! ظاهراً این جمله نژادپرستانه سرخط بنگاه خبرپراکنی بریتانیا هم قرار داشته و تلاش دارد این کشور را بهشت برین و عاری از مشکل و دیگر کشورها از جمله کشورمان را سرتاپا درگیر چالش نشان دهد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه