مسیر ناهموار بهسازی بافت فرسوده

عضو شورای شهر از خروجی نزدیک به صفر بیش از 35 دفتر تسهیل‌گری در مشهد می‌گوید

مسیر ناهموار بهسازی بافت فرسوده

چندین سال از شکل‌گیری سازمانی عریض و طویل به نام بازآفرینی می‌گذرد؛ سازمانی که متولی انجام اقدامات زیرساختی در محلات هدف ازجمله محلات حاشیه شهر مشهد است.


​​​​​​​در این بین بیش از 35 دفتر تسهیل‌گری و بازآفرینی ذیل این سازمان شکل گرفته است که بودجه و امکانات می‌گیرند تا اسناد توسعه محلات را تدوین کنند؛ دفاتری که به جز یکی دو محله پس از سال‌ها هنوز نتوانسته‌اند حتی اسناد توسعه این محلات را تدوین کنند، چه رسد به اینکه به مرحله تصویب و اجرا برسانند.
حالا اما با گذشت چندین سال از این ماجرا پرسش‌هایی همواره ذهن بسیاری از مردم و کارشناسان را به خود مشغول کرده که خروجی این سازمان و هزینه‌کرد اعتبارات فراوان آن چه بوده است؟ چقدر از مشکلات مردم و دغدغه آن‌ها در این حوزه و دغدغه مدیران شهری و نوسازی در بافت فرسوده برطرف شده است؟ چقدر از دغدغه مردم در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر تسهیل شده است؟ بودجه‌های دریافتی کجا و چگونه هزینه شده است؟

استفاده نکردن از ظرفیت‌ها
عضو شورای ششم شهر مشهد در این خصوص با اشاره به اینکه حوزه بازآفرینی، ظرفیت بسیار ارزشمندی است که توانسته از ظرفیت‌های خود استفاده بهینه داشته باشد، گفت: این سازمان با امکانات و اعتبارات ملی که از طریق دستگاه‌های مختلف جذب می‌کند، می‌تواند خدمات خوبی در حوزه‌های مختلف ازجمله حاشیه شهر انجام دهد.
غلامحسین صاحبی در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه اکنون متولی حاشیه شهر مشخص است و اگر آن وظایفی که از اساس برای این سازمان در نظر گرفته شده، عملیاتی شود، می‌تواند برای حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار بسیار مفید باشد، افزود: سازمان بازآفرینی این مسئولیت را برعهده گرفته است که به طور ویژه به حل مشکلات ورود کنند؛ چرا که هم اعتبارات و هم امکانات سازمان بازآفرینی کشور به آن‌ها تخصیص پیدا کرده و می‌کند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از وظایفی که به عهده این سازمان گذاشته شده این است که سهم دستگاه‌ها در حوزه حاشیه شهر را که حدود 30 درصد اعتبارات دستگاه‌هاست، پیگیری کند تا در حاشیه شهر هزینه شود.
رئیس کمیسیون ویژه حاشیه شهر مشهد با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای این سازمان دیده شده است؛ اما این ظرفیت‌ها در این چند سال اخیر عملیاتی نشده، ادامه داد: بیش از 35 دفتر تسهیل‌گری در مناطق مختلف و حاشیه شهر شکل گرفته که این‌ها تسهیل‌گری، نوسازی و بازسازی کنند؛ اما تاکنون اتفاق مثبتی رخ نداده است.
صاحبی با اشاره به اینکه اکنون تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده در حاشیه شهر حدود 400 میلیون تومان قرض‌الحسنه است که 25میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود، افزود: در این خصوص مصوبات شورا این است که پروانه رایگان برای آن‌ها صادر شود؛ ولی متأسفانه این دفترها در سه چهار سال اخیر هیچ خروجی در این بخش نداشته‌اند.

پرداخت تنها 2 فقره تسهیلات
وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته و 6 ماهه اخیر در بحث نوسازی منزل‌ها بر اساس آخرین گزارش دریافتی از سازمان بازآفرینی، این دفترها تنها دو فقره تسهیلات گرفته‌اند و نوسازی انجام شده است؛ یعنی بیش از 35 دفتر تسهیل‌گری بودجه و اعتبارات گرفته‌اند؛ اما خروجی آن‌ها در بخش نوسازی در حد صفر بوده است.
عضو شورای ششم شهر مشهد با ذکر این نکته که این دفاتر در سال 1400 به طور کلی تنها 650میلیون تومان و در سال جاری 200 میلیون تومان تسهیلات داده‌اند در صورتی که هر واحد 400 میلیون تومان تسهیلات باید پرداخت می‌کرد؛ یعنی به هیچ عنوان در این زمینه کاری صورت نگرفته، افزود: اگر هر دفتر تسهیل‌گری در سال، تنها یک واحد مسکونی را برای استفاده از این تسهیلات هدایت می‌کرد، اکنون دست‌کم 35 فقره تسهیلات 400 میلیون تومانی پرداخت شده بود؛ ولی شاهد بی‌توجهی در این خصوص هستیم.
صاحبی به گلایه فراوان مردم از روند نوسازی و بهسازی در بافت حاشیه شهر اشاره و عنوان کرد: من بار‌ها در جلسه کمیته نظارتی به این موضوع اشاره کرده‌ام که مردم در مناطق کم‌برخوردار به ویژه حاشیه شهر به امید شورای انقلابی رأی دادند که تغییراتفاق بیفتد و تسهیل شود امور مردم؛ ولی متأسفانه هیچ تغییر و تسهیلی ایجاد نشده است.

اختلاف بازآفرینی و شهرداری
وی در خصوص اختلاف بر سر اینکه در برخی موارد سازمان بازآفرینی حرف خودش را می‌زند و شهرداری مناطق حرف خودشان را، عنوان کرد: در بسیاری از موارد، شکایت مردم را پیگیری می‌کنیم و با سازمان بازآفرینی تماس می‌گیریم. سازمان بازآفرینی می‌گوید زمین در حوزه بازآفرینی است و شامل تمام مصوبات بازآفرینی می‌شود؛ ولی شهرداری منطقه نداشتن سند را بهانه می‌کند و یا اینکه می‌گوید زمین کوچک است و با هزار بهانه حاضر به پاسخگویی نیستند.
وی درباره حل مشکلات با اشاره به اینکه قصد داریم به سمت حل مشکل اسناد مالکیت حاشیه شهر حرکت کنیم و سنددار کردن زمین‌های حاشیه شهر را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم، افزود: امیدواریم با سنددار کردن زمین‌ها مردم بتوانند به سمت دریافت تسهیلات بروند و نوسازی و بهسازی در حاشیه شهر را تا پایان سال 1402 به سرانجام برسانیم.
وی افزود: ما جلساتی در حاشیه شهر داشته‌ایم و سازمان را هم خواستیم و امیدواریم بتوانیم در کمیسیون حاشیه شهر به این موضوع سرعت بدهیم و بودجه‌های ملی را که در این خصوص در نظر گرفته شده برای حل مشکلات و نوسازی حاشیه شهر، پای کار بیاوریم.

شهرداری اطلاع‌رسانی نمی‌کند
رئیس کمیسیون ویژه حاشیه شهر مشهد، یکی دیگر از مشکلات در این زمینه را اطلاع‌رسانی نشدن از سوی شهرداری‌های مناطق به مردم برای استفاده از ظرفیت‌های موجود عنوان کرد و ادامه داد: در این خصوص جلساتی را با شهرداری مناطق و سازمان بازآفرینی برگزار کردیم و پیگیر این موضوع هستیم که بتوانیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم و قرار است نمایندگان سازمان بازآفرینی را در هر منطقه‌ای مستقر کنیم تا بتوانند این موضوع‌ها را دنبال کنند.
صاحبی با تأیید کارایی نداشتن دفاتر تسهیل‌گری و گلایه از این موضوع که اسناد بسیاری از محلات در دفاتر بازآفرینی حتی تدوین و تصویب هم نشده است، عنوان کرد: نظر ما بر این است که اگر بتوانیم معتمدان محلات، شورای اجتماعی محلات و بزرگان محلات را برای پیگیری امور مردم هماهنگ کنیم شاید بسیار مفیدتر از دفاتر تسهیل‌گری باشند؛ چرا که بودجه و نیروی کار در این دفاترهیچ خروجی به ما نداده است.
وی با تأکید بر اینکه ما باید یا به دنبال هرچه فعال‌تر کردن این دفاتر باشیم و یا اینکه از شورای اجتماعی محلات بخواهیم نقش‌آفرینی بیشتری در این خصوص داشته باشند، بیان کرد: ما باید به ویژه پهنه‌های ستاد فرهنگی حاشیه شهر را که روحانیون در این پهنه‌ها مستقر هستند برای حل مشکلات با مردم همراه کنیم و امیدواریم در سال جدید در کمیسیون حاشیه شهر، این پهنه‌ها فعال شوند.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه