معرفی مشهد به‌عنوان «جهانشهر» با کمک سینماگران

شهردار مشهد در جشن سینمای مهر مطرح کرد

معرفی مشهد به‌عنوان «جهانشهر» با کمک سینماگران

جشن سینمای مهر ایران در ادامه سلسله برنامه‌های هفته سینمای مهر ایران، سازمان سینمایی کشور پنجشنبه شب در محل پردیس سینمایی پارک بازار مشهد با حضور مسئولان، سینماگران، هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان به سینما برگزار شد.


​​​​​​​به گزارش ایرنا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی کشور در این رویداد گفت: روز ملی سینمای ایران با نام سالار و سرور شهدای اهل قلم؛ شهید مرتضی آوینی رقم خورده است و امروز جشن مهر سینمای ایران، فرصتی برای تجلیل از همه بزرگان، پیشکسوتان و هنرمندان این عرصه است تا زحماتشان در راستای بالندگی فیلم و سینما ارج نهاده شود.
اصغر فارسی افزود: هنرمند ایرانی همچون رزمندگان عزیز، عاشق آب، خاک و میهن خود است و امروز هنرمندان شناخته شده ما هم، هرچند به برخی موارد انتقاد و اعتراض دارند؛ ولی حافظ این آب و خاک بوده و از این مملکت صیانت خواهند کرد و این مهم برای همه ما معلوم و مبرهن است. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این رویداد با گرامیداشت فرا رسیدن سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) گفت: دشمنان اسلام سال‌های سال تلاش کردند تا چهره دیگری را از پیامبری به نمایش بگذارند که سمبل رحمت و مهربانی بود و برای از بین بردن جهل و نادانی مبعوث شد. بنابراین هنر سینمای ایران و سینمای عاشق پیامبر اسلام(ص) می‌تواند این باشد که چهره واقعی پیامبر مهربانی‌ها را به مردم جهان نشان دهد.
محمد حسین‌زاده افزود: مطمئن هستم این توان در اهالی سینما وجود دارد که چنین اثری در خصوص پیامبر مکرم اسلام(ص) خلق کنند. همان‌طور که تاکنون نیز این‌گونه بوده. چنان که اگر اثری در قله انسانیت و معنویت قرار داشته باشد، باز هم کار سینماگران ایرانی بوده است.

جهانشهر مشهد
شهردار مشهد نیز در این رویداد گفت: دوره ششم مدیریت شهری مشهد، حامی سینماگران جوان و پیشکسوتان و فعالان این عرصه است به ویژه اگر به ابعاد اصلی مشهد بپردازند. بسیار مشتاق هستیم با کمک آن‌ها مشهد را در این دوره به عنوان یک جهانشهر معرفی کنیم. 
سید عبدالله ارجائی افزود: مشهد تبدیل به ابرشهر جهانی با جمعیت حدود 5/3 میلیون نفر شده که سالانه نزدیک به ۱۰ برابر این رقم، زائر دارد. ۱۰درصد از جمعیت زائران سالانه این شهر با تعداد تقریبی 5/3 تا 4 میلیون نفر را زائران خارجی تشکیل می‌دهند. از این رو مشهد می‌تواند به یک مرکز بزرگ تبادلات ملی و بین‌المللی تبدیل شود؛  ظرفیتی که به آن به‌ویژه در عرصه هنر خیلی پرداخته نشده است .
وی ادامه داد: دوره ششم مدیریت شهری در مشهد یکی از هدف‌های خود را دیپلماسی عمومی قرار داده که یکی از وجهه‌های آن می‌تواند هنر باشد و یکی از شاخه‌های این هنر هم به طور قطع سینماست.

همراهی فعالان سینمایی خراسان رضوی 
رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران نیز در این رویداد به سخنان و وعده‌هایی که شهردار مشهد به سینماگران داد، اشاره کرد و گفت: ما از مسئولان، کمک مالی نمی‌خواهیم. فعالان عرصه سینما توانایی‌های زیادی دارند و فقط نیازمند دستانی برای همراهی هستند.
سید ضیا هاشمی افزود: بومی‌سازی سینمای ایران از مشهد آغاز شده است و این منطقه به دلیل شرایط اقتصادی، زیارتی و سیاحتی خود ظرفیت‌ها و امکانات زیادی برای توسعه سینما و ساخت فیلم دارد و از همه مسئولان به ویژه سازمان سینمایی کشور می‌خواهیم که چوب‌لای چرخ فعالان سینما نکنند. آنان هیچ پولی نمی‌خواهند. مسئولان همت کنند و مسیر را برای آنان بگشایند.
وی ادامه داد: توانایی‌های زیادی در عرصه سینمای خراسان رضوی وجود دارد؛ اما باید همه دست به دست هم دهیم. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت و کمک کند و با قدرت ایستادگی کرده و این استان را تاحدی در عرصه سینما از مرکز جدا کند. به طور قطع مدیران تهران هم کمک خواهند کرد زیرا فعالان سینما در خراسان رضوی توانایی‌های برجسته‌ای دارند که باید اجازه بروز به آن‌ها داده شود.

انقطاع نسلی سینما 
یک مستندساز مشهدی نیز در این رویداد گفت: به عقیده من شرایط فعلی سینما در مشهد دچار یک انقطاع نسلی بسیار شدید است. نسل جوان امروز استادان، بزرگان و فیلمسازان گذشته را نمی‌شناسند و اسامی آنان را نمی‌دانند. آثار بزرگان سینمای مشهد نیز اصلاً پیدا نیست به ویژه آثار فیلمسازان خوبی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ فعالیت داشته و فیلم‌هایی تولید کرده‌اند.
محمد مهدی خالقی از مسئولان، دست‌اندرکاران و فعالان سینما خواست تلاش کنند این انقطاع نسلی در سینمای مشهد کمتر شود. وی ادامه داد: البته تلاش‌هایی برای رفع این انقطاع نسلی انجام گرفته است به عنوان مثال چند کتاب در این خصوص از سوی دفتر تاریخ شفاهی حسینیه هنر چاپ شده که به فضای هنر و خاطرات هنرمندان می‌پردازد؛ اما در مجموع رفع این انقطاع، مستلزم برگزاری کلاس‌ها، نشست‌ها و رویدادهای مختلف است که بزرگان و مسئولان می‌توانند این کار را انجام دهند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه