بیم‌ و امیدها در بلاد رافِدین

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهور و «السودانی» نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه عراق شدند

بیم‌ و امیدها در بلاد رافِدین

با گذشت یک سال و پنج روز از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، سرانجام احزاب سیاسی در این کشور بر سر انتخاب رئیس جمهور به تفاهم رسیده و نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه نیز معرفی شد.


​​​​​​​با این اقدام دومین گام (پس‌از انتخاب محمد الحبوسی به عنوان رئیس پارلمان) در مسیر ناهموار تشکیل دولت جدید برداشته و سیاستمدار کُرد، «عبداللطیف جمال رشید» به عنوان پنجمین رئیس جمهور عراق پس از جنگ 2003 انتخاب شد. به گزارش اسکای نیوز، رشید توانست در رقابتی که به دور دوم کشیده شد با کسب 162 رأی رقیب خود برهم صالح، رئیس جمهور کنونی که ۹۹ رأی آورد را پشت سر گذاشته و بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زند. عبداللطیف رشید، ۷۴ ساله وزیر منابع آب عراق در دولت نوری المالکی و پس از آن نیز مشاور اول رئیس‌جمهور شد. وی باجناق جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین و از رهبران حزب اتحادیه میهنی است. پس از این اقدام، رشید در جایگاه رئیس جمهور به سرعت «محمد شیاع السودانی»، نامزد متحدان ایران در چارچوب هماهنگی را مأمور تشکیل کابینه کرد تا امیدها برای پایان بن بست سیاسی در همسایه غربی تقویت شود. حال السودانی باید اعضای کابینه خود را در مدت یک ماه از تاریخ مکلف شدن، معرفی کند. 
اتفاقات اخیر عراق از چند منظر قابل توجه است. نخست اینکه با سقوط صدام، پست ریاست‌جمهوری که بیشتر نماد حاکمیت و وحدت عراق محسوب می‌شود، به احزاب کُرد رسید. 
حال وجود اسامی دو نامزد در گوی انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد دو حزب اصلی منطقه کردستان عراق، یعنی حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بر سر انتخاب نامزدی واحد به توافق نرسیده‌اند. در این راستا «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق هم انتخاب «عبداللطیف رشید» را پیروزی بزرگی برای خود و حزب متبوعش دانست.
از سوی دیگر انتخاب رئیس‌جمهور از آن جهت اهمیت دارد که گام بعدی نمایندگان انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت خواهد بود؛ رویدادی که در این میان جریان صدر را باید بازنده اصلی آن دانست. این جریان تمام تلاش خود را جهت برگزاری دوباره انتخابات به‌کار گرفت که به نتیجه نرسید. «عبدالستار الجمیلی» دیپلمات پیشین عراقی، در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» با اشاره به این موضوع گفت: «فکر می‌کنم جریان صدر بسیاری از کارت‌هایش را که می‌توانست به وسیله آن‌ها به دیگران فشار آورد را از دست داده و اکنون تقریباً از بازی خارج شده است». علیرضا تقوی‌نیا تحلیلگر مسائل بین‌الملل هم در تحلیلی با اشاره به این نکته و با بیان اینکه حال نوع کنشگری صدر (سکوت یا نزاع خیابانی) مهم است، نوشت: به نظر تشکیل احتمالی دولت در عراق به معنای خروج این کشور از بحران سیاسی در مفهوم وسیع‌تر آن نسبت به بن بست تشکیل دولت نیست و این بحران فعلاً ادامه دارد. شرط اصلی موفقیت شیاع السودانی در انتخاب وزرای غیرفاسد، مبارزه جدی با فساد، حل مشکلات معیشتی و کسب اعتماد مردم است. در غیر این صورت باز سرزمین «رافدین» شاهد آشوب و بلوا خواهد بود.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه