رشد مبادله آزاد، رمز همگرایی اقتصادی تهران-کابل

پروازهای شرکت هواپیمایی آریانا به ایران آغاز شد

رشد مبادله آزاد، رمز همگرایی اقتصادی تهران-کابل

افتتاح رسمی پروازهای شرکت هواپیمایی افغانستان به ایران، شامگاه پنجشنبه گذشته در حضور مقامات دو کشور و شرکت هواپیمایی «آریانا افغان» که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی افغانستان به شمار می‌آید، درحالی انجام شد که پیش از این پرواز مستقیم بین ایران و افغانستان از سوی یک شرکت هواپیمایی ایرانی انجام می‎شد.


این شرکت هواپیمایی که از سال ۱۹۵۵ در افغانستان تأسیس شده و هم‌اکنون با پنج هواپیما به ۱۱ مقصد بین‌المللی پرواز دارد، پیش از تحولات اخیر افغانستان پروازهایی به ایران داشت که به مدت یک سال متوقف شده بود. از این پس، در روزهای سه‌شنبه پرواز کابل ـ مشهد ـ کابل، چهارشنبه پرواز کابل ـ تهران ـ کابل و جمعه پرواز کابل ـ مشهد ـ‌ کابل برقرار خواهد بود. هزینه بلیت یکطرفه این پروازها از 5 میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. 

اهمیت مبادله آزاد با افغانستان برای تأمین ارز
هم‌مرز بودن افغانستان و ایران ظرفیت‌های فراوانی در اختیار ایران جهت تأمین ارز موردنیاز قرار داده است. بر اساس گزارش رویترز، روزانه ۲ تا ۳ میلیون دلار از طریق جابه‌جایی مسافران افغانستان، ارز به ایران وارد می‌شود. با توجه به توانایی ضعیف اجرای قانون از سوی دولت افغانستان (افغانستان دارای یک اقتصاد نقدی است و کنترل قاچاق ارز کار بسیار دشواری است) و بی‌میلی کابل برای جلوگیری از تجارت بازار سیاه که درآمد بسیاری از شهرهای غرب افغانستان را تأمین می‌کند، جمهوری اسلامی می‌تواند از طریق چنین بازاری، بخشی از کسری دلار خود را جبران کند. هم‌اکنون بازار صنعت مواد غذایی و نوشیدنی احیا شده است؛ زیرا شرکت‌های تجاری افغان قادر به خرید کالاهای ارزان‌قیمت از شرق ایران هستند و می‌توانند آن‌ها را به قیمت‌های بالاتر در غرب افغانستان بفروشند. با توجه به نرخ بیکاری۴۰ درصدی در کابل و مناطق غربی افغانستان با توجه به حضورو اینکه جمعیت قابل‌توجهی از طالبان که از فقر شدید رنج می‌برند، کابل ترجیح می‌دهد به منافع اقتصادی مرتبط با افزایش تجارت ایران و افغانستان ادامه دهد. 

خاموشی خط آهن خواف-هرات در سکوت
خط ریلی خواف–هرات تا سال 1397 به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر اجرا شده  که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنگ افغانستان به طول ۶۶ کیلومتر ادامه یافته و مدت‌هاست آماده بهره برداری است، اما روی کارآمدن طالبان و تخریب بخشی از باراندازهای آن در هرات موجب توقف این ظرفیت اقتصادی مهم شده است. با تکمیل این خط ریلی پیش‌بینی می‌شد سالانه 3 میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر از این مسیر جابه‌جا شود. 
ساخت این خط‌ ریلی در قالب تعهد‌ کشورمان در مشارکت در بازسازی افغانستان از سال ۱۳۸۶ آغاز شده 
است. 
احیای راه آهن خواف - هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود و در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا نقش بسیار دارد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه