نگاه حرفه‌ای به مدارس ابتدایی در کشورهای موفق

نگاه حرفه‌ای به مدارس ابتدایی در کشورهای موفق

در بسیاری از مدارس کشورهای موفق، اصل بر «عدم محوریت آموزش» در دوران ابتدایی و یا «آموزش حرفه‌محور» از دوران ابتدایی است. بسیاری از این مدارس، آموزش مشاغل را از دوران کودکی آغاز کرده‌اند.


این نوع نگاه متفاوت موجب شده است شکوفایی جهشی را پیش رو داشته باشند. اهمیت کار و توجه دادن کودکان و هدایت آن‌ها از دوران ابتدایی به اشتغال موجب شده است تا ضمن کسب توانمندی‌های لازم، به ابعاد غیردرسی و انسانی و مهارت‌های اجتماعی نیز بهای فراوانی داده شود، چراکه این اتفاق در آینده کشورها نقش مهمی را رقم خواهد زد و این نگاه متفاوت رشد متفاوتی را به همراه داشته است.

شیوه متفاوت تدریس در مدارس ابتدایی ژاپن
آموزش ابتدایی، محور سرنوشت‌ساز توسعه ملی ژاپن درآمدی بر فرهنگ آموزش در مدارس ژاپن است و موفقیت‌های فراوانی را نصیب این کشور کرده است. شاید بتوان گفت متفاوت‌ترین نظام آموزش ابتدایی متعلق به این کشور است.
معلمان ژاپنی عقیده دارند دانش‌آموزان این مقطع برای یادگیری علم به مدرسه نمی‌آیند بلکه هدف از مدرسه دیدار دوستان است. در مدارس ابتدایی به بازی، کاردستی، موسیقی و خانه‌داری - آشپزی و خیاطی و نظافت- توجه بسیار می‌شود. این‌گونه برنامه‌ها یک سوم اوقات دانش‌آموزان را به خود اختصاص می‌دهد. دانش‌آموزان مدارس ژاپن از همان کلاس اول ابتدایی در برنامه‌ای با عنوان به سوی کار به یادگیری و انجام حرفه‌هایی مانند زراعت و صنعت می‌پردازند.
 برخی اندیشمندان می‌گویند: مردم ژاپن به آموزش و پروریدن منابع انسانی خود بسیار توجه و تأکید دارند، برخی دیگر از پژوهشگران جهش ژاپن را ناشی از ویژگی‌های فرهنگی خاص ژاپنی‌ها می‌دانند و برخی نویسندگان توانایی‌های ژاپنی‌ها را برای «کار گروهی» کلید موفقیت آن‌ها می‌دانند.
 هیچ دانش‌آموزی در ابتدایی مردود نمی‌شود. هیچ دانش‌آموزی از مشارکت در فعالیت‌ها منع نمی‌شود.
دانش‌آموزان ابتدایی و پیش‌دبستانی نظافت کلاس و مدرسه انجام می‌دهند. به باور برخی پژوهشگران در مدارس ژاپن آموزش قلب‌ها و اندیشه‌های بچه‌ها مدنظر است.

شیوه‌های تدریس مدارس ابتدایی در نظام آموزشی آلمان 
هدف اصلی آموزش ابتدایی آلمان توسعه درک اساسی،  مهارت‌ها،  توانایی‌ها و قابلیت‌های کلیدی در میان دانش‌آموزان است.
موضوعاتی که در مدارس ابتدایی آلمان تدریس می‌شود شامل: زبان آلمانی، ریاضیات، مطالعات عمومی، زبان خارجی، هنر، صنایع‌دستی- طراحی پارچه، موسیقی، ورزش، دین- اخلاق، آموزش فرهنگ، رسانه، بهداشت، زیبایی‌شناسی، موسیقی، توسعه پایدار است و جالب آنجاست که برای دروسی مانند زیبایی‌شناسی نیز واحد مجزا در نظر گرفته شده است.

برنامه‌های تحصیلی مدارس ابتدایی کانادا 
براساس اهداف آموزشی آن مدرسه متفاوت است. مدارس ابتدایی کانادا دروس ریاضیات، خواندن، نوشتاری، تاریخ، جغرافیا، موسیقی، علوم، هنر، ورزش و صنایع را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. در حال حاضر در برخی مدارس کانادا در سال‌های آخر دبستان زبان‌های خارجی تدریس می‌شود. البته تدریس در مدارس استان کبک از همان ابتدای دوره دبستان زبان فرانسه است. 
هدف اصلی آموزش ابتدایی در کانادا خلاقیت، فراگیری و مهارت‌های دست‌ورزی است  و به صنایع هم توجه جدی می‌شود.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه