مردم و داروخانه‌ها چوب بدعهدی بیمه‌ها را می‌خورند

انتقادها از اجرای ناقص «دارویار»

مردم و داروخانه‌ها چوب بدعهدی بیمه‌ها را می‌خورند

با وجود آنکه مسئولان بهداشت و درمان می‌گویند قرار بود با اجرای طرح دارویار، سهم پرداختی از جیب مردم در مقایسه با شهریور 1400 افزایش پیدا نکند، اما متأسفانه این مهم به دلایلی همچون پرداخت نشدن یارانه داروی طرح دارویار از سوی بیمه تأمین اجتماعی به داروخانه‌داران، تأثیر واردات مواد اولیه دارویی با ارز نیمایی بر مالیات بر ارزش افزوده داروها و  قیمت‌گذاری نشدن تمامی داروها بر اساس منطقی اقتصادی تحقق نیافت.


​​​​​​​حالا مردم، کارشناسان و حتی دست‌اندرکاران اجرای این طرح از کمبود و افزایش قیمت برخی اقلام دارویی می‌گویند.

فقط داروخانه‌داران ضرر کرده‌اند
سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اینکه افزایش قیمت دارو را طبیعی می‌داند اما در گفت‌وگو با ما خاطرنشان می‌کند: هدف از اجرای طرح دارویار این بود که پرداختی از جیب مردم در مقایسه با شهریور 1400 افزایش پیدا نکند. 
به گفته وی چنانچه بیماران زیرپوشش بیمه باشند و برای آن‌ها در نسخه الکترونیک دارو تجویز شده باشد، غیرممکن است پرداخت از جیب آن‌ها در مقایسه با شهریور سال گذشته افزایش یافته باشد. به‌طوری که حتی در مورد داروهای بیماران خاص باوجود افزایش قیمت دارو، پرداخت از جیب بیماران نباید افزایش یافته باشد در غیر این صورت، هر گونه افزایشی تخلف و قابل پیگیری است. 
فاطمی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه همه سوابق بیمار در نسخه الکترونیک موجود است در صورت پرداخت اضافه، بیماران می‌توانند از طریق کد ملی خود موضوع را پیگیری کنند تا با داروخانه خاطی برخورد شود. 
وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح دارویار 119قلم از داروهای OTC (داروی بدون نسخه) که از فهرست بیمه خارج شده بودند به داروهای زیرپوشش بیمه افزوده شده است، می‌افزاید: در مورد این داروها پرداختی از جیب بیماران در مقایسه با پیش از 23تیر سال جاری نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش هم داشته است.
وی ادامه می‌دهد: حدود 3هزار و 500 قلم داروی غیرOTC در بازار دارویی کشور داریم که با اجرای طرح دارویار بیش از هزار قلم دارو مشمول افزایش قیمت شده و بسیاری از داروها با قیمت شهریور 1400 عرضه می‌شوند. با اینکه در هیچ یک از کشورهای دنیا همه داروها زیرپوشش بیمه نیست اما در ایران با اجرای طرح دارویار 366قلم داروی پرمصرف غیرOTC و 119قلم دارویOTC زیرپوشش بیمه قرار گرفت اما اینکه همه داروها زیرپوشش بیمه باشد از توان دولت خارج است. 
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید: اجرای طرح دارویار نه تنها به نفع مردم، بلکه به نفع دولت و شرکت‌های داروسازی است و شاید تنها قشری که تاکنون از اجرای این طرح متضرر شده‌اند داروخانه‌داران باشند زیرا دو ماه از اجرای طرح دارویار گذشته اما بیمه تأمین اجتماعی علاوه بر فرانشیز بیمه که همیشه با تأخیر به داروخانه‌داران پرداخت می‌کرده است، هنوز یارانه داروی طرح دارویار را نیز به آنان پرداخت نکرده، در حالی که بیمه سلامت یارانه داروی تیر و مرداد را به داروخانه‌داران پرداخت کرده است.

دلیل کمبود برخی از داروها در بازار دارویی کشور 
این داروساز ادامه می‌دهد: با اجرای طرح دارویار انتظار می‌رفت کمبودهای دارویی در بازار از بین برود، اما این اتفاق نیفتاد و علاوه بر 5/6برابر شدن قیمت مواد اولیه دارویی به دلیل واردات با ارز نیمایی، 9درصد مالیات بر ارزش افزوده هم به داروها اضافه شد که این رقم 16درصد سود کارخانه‌های داروسازی را شامل می‌شود. در حال حاضر مواد اولیه تولید دارو در گمرک‌ها موجود است اما کارخانه‌های داروسازی توان مالی ترخیص آن را ندارند و همین مسئله موجب کمبود برخی داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها در بازار شده است.
وی اضافه می‌کند: اکنون لایحه‌ای برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده کارخانه‌های داروسازی تقدیم مجلس شده است اما به دلیل اینکه دوفوریت این لایحه تصویب نشده مقرر شده پس از تعطیلات تابستانی مجلس با یک فوریت به تصویب برسد. فعلاً بیماران باید تاوان این کمبود دارویی را بپردازند و داروخانه‌داران به دلیل نداشتن دارو شرمنده مردم شوند.

تأمین اجتماعی به تعهداتش عمل نکرده است 
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم به ما می‌گوید: با توجه به افزایش هزینه‌های جاری در کشور، افزایش قیمت دارو نیز طبیعی است اما براساس مصوبه مجلس، دولت باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که قیمت دارو نسبت به شهریور 1400 افزایش پیدا نکند و بر همین اساس هم منابعی را در بودجه پیش‌بینی کرده اما با توجه به اینکه اجرای این طرح کار بزرگی است هنوز نظر مجلس برآورده نشده است.
وی اضافه می‌کند: مجلس 5هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1401 برای داروهای بیماران خاص تصویب کرده است، بر همین اساس دولت موظف شد صندوقی برای یارانه داروی این بیماران تشکیل دهد و امید می‌رود مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو موضوع را به‌خوبی مدیریت کنند و مجلس پیگیر این مهم است. 
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه می‌دهد: باید پیش از اجرای طرح دارویار همه داروها بر اساس منطق اقتصادی قیمت‌گذاری می‌شدند که متأسفانه این مهم تحقق نیافت و به همین دلیل پس از اجرای این طرح، بازار دارو با کمبود چند قلم از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم و برخی شربت‌های کودکان روبه‌رو شد که خوشبختانه در حال حاضر قیمت‌گذاری داروها اصلاح شده و امید می‌رود به‌زودی شاهد رفع کمبود این 
داروها باشیم. 
شهریاری می‌گوید: گرچه با اختصاص 5هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه دارو به بیمه‌های تأمین اجتماعی، وضعیت پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌داران در مقایسه با گذشته بهتر شد اما برخی سازمان‌ها به تعهدات خود در این طرح عمل نکرده‌اند و باید پس از تعطیلات تابستانی مجلس، کمیسیون بهداشت این موضوع را پیگیری کند تا مصوبه مجلس به طور کامل اجرایی شود.

خبرنگار: اعظم طیرانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه