رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد سوگواره حسینی در حرم مطهر رضوی

رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد سوگواره حسینی در حرم مطهر رضوی

در یکصد و سی و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، قدیمی‌ترین اسناد برگزاری عزاداری امام حسین(ع) در حرم مطهر امام رضا(ع) رونمایی شد.


زهرا فاطمی‌‌مقدم، مسئـول امور ارزشيابی و پيـش‌آرشـيو اداره اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم، با اشاره به محتوای این اسناد، قدیمی‌ترین خبر در مورد عاشورا از میان این اسناد را متعلق به سال 1011 هجری قمری در دوره صفویه عنوان کرد که طی آن به تعطیلی حمام آغچه از موقوفات آستان قدس رضوی و  تعطیلی دکان‌‌ها، مکتبخانه حرم و سایر فعالیت‌های جاری و عادی در روز عاشورا اشاره شده است.
فاطمی‌مقدم سیاه‌پوشی گنبد طلای حرم مطهر رضوی و گلدسته‌‌ها، مفروش کردن رواق‌ها و محل روضه‌خوانی برای مرثیه‌سرایی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و مراسم نخل‌بندی را از جمله آداب این ایام برشمرد که در این اسناد بدان اشاره شده است.
وی اجرای مراسم‌ آیینی مذهبی در قالب روضه‌خوانی، سینه‌زنی، خطبه‌خوانی و شمع‌گردانی در صحن عتیق (انقلاب) در  شب عاشورا، حضور دسته‌جات عزاداری در حرم رضوی و نیز حمل وسایل و نمادهای گوناگون را دیگر شیوه‌های عزاداری در این ایام برشمرد که در اسناد به آن اشاره شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه