چرا و چگونه عزاداری کنیم؟

چرا و چگونه عزاداری کنیم؟


​​​​​​​همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «چرا و چگونه عزاداری کنیم؟» از تألیفات رامین گلمکانی را با موضوع سوگواری‌ها و آداب و رسوم محرم معرفی می‌کند.
از آنجا که عزاداری و ذکر مصیبت برای سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران آن حضرت از جمله سنت‌های رایج میان پیروان اهل بیت(ع) است؛ در کتاب «چرا و چگونه عزاداری کنیم؟» فلسفه عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) و وجه نام‌گذاری ماه محرم تبیین شده ‌است.
 در این کتاب همچنین جایگاه گریه و عزاداری در قرآن کریم و روایت‌های اسلامی شرح داده ‌شده، سپس نظرات برخی بزرگان و اندیشمندان همچون چارلز دیکنز، مهاتما گاندی، گیبون و... در رابطه با سوگواری ذکر شده ‌است.
همچنین به مجموعه‌ای از آفات و آسیب‌های مراسم عزاداری و نیز فواید آن در این اثر پرداخته شده ‌و برخی از خصوصیات پسندیده یک مرثیه‌سرا و مداح اهل بیت(ع) مورد بررسی قرار گرفته است. ضمن اینکه در بخشی از این اثر، پاسخ‌های تعدادی از مراجع در زمینه عزاداری درج شده است. 
در «چرا و چگونه عزاداری کنیم؟» آمده است: «اگر انبیا از آدم تا خاتم و حتی آسمان بر عزای امام حسین(ع) می‌گریند، حاکی از عمق فاجعه و تأثیری است که شهادت ایشان بر آینده بشر دارد و ذکر مصیبت و اظهار تأسف و تألم در عزای این امام، بارزترین نمود انگیزش احساس، حماسه و حرکت است...».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه