«عقیله»؛ روایت بانوی صبر و استقامت

با کتاب‌های پویش «از حسین بخوانیم» بیشتر آشنا شویم

«عقیله»؛ روایت بانوی صبر و استقامت

همزمان با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع)، انتشارات به‌نشر با برگزاری سیزدهمین پویش مطالعاتی، طرح کتاب‌خوانی «از حسین بخوانیم» را با معرفی هشت اثر عاشورایی راه‌اندازی کرد.


​​​​​​​آستان‌نیوز به منظور معرفی کتاب‌های این پویش به سراغ الهام امین نویسنده کتاب «عقیله» رفت تا مخاطبان خود را بیشتر با این اثر آشنا کند. الهام امین که از سال 1375 به عرصه شعر و سپس شعر آیینی وارد شده است نویسندگی هم می کند و کتاب «عقیله» از جمله تجربه‌های او در حوزه نویسندگی است.

از تولد تا پرواز
«عقیله» مرور تاریخ صدر اسلام، از روزهای رحلت رسول خدا(ص) در دوران کودکیِ حضرت زینب(س) تا پایان عمر مبارک آن بانو است و تمامی فرازهای مهم زندگانی آن حضرت و نقش‌آفرینی‌های ایشان را بدون روضه‌خوانی‌های متداول با قلمی شیوا و هنرمندانه بیان می‌کند. 
الهام امین بر اساس منابع تاریخی معتبر، اطلاعات نابی‌ در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که در «چینش»، «نوع قلم» و «انتخاب زاویه دید» کم‌نظیر است.
«عقیله» نه داستان است و نه متنی تاریخی؛ بلکه مکتوبی است استوار که نظارت پیش از چاپ و مقدمه استاد محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام بر ارزش کتاب افزوده و اطمینان خواننده را به کتاب پیش رویش صد چندان می‌کند. حدود هشت ماه از انتشار کتاب «عقیله» می‌گذرد، این اثر تاکنون چندین نوبت به چاپ رسیده و به تازگی در جشنواره کتاب سال خراسان رضوی در سال 1401برگزیده شده است. 
 
نگاهی دوباره به شخصیت عقیله بنی‌هاشم
«الهام امین» که «عقیله» نخستین اثرش در حوزه نثر است و لحنی کلاسیک و تاریخی را برای روایت کتابش برگزیده، می‌گوید: «من همواره به مباحث تاریخ اسلام علاقه‌مند بودم و در این زمینه مطالعاتی نیز داشتم. کتابی را درباره‌ حضرت زینب(س) مطالعه کردم و دریافتم چقدر اطلاعات ما از زندگی حضرت کم است و در واقع ایشان در جامعه ما مهجور هستند. خوانش اثر و علاقه من به مطالعه تاریخ اسلام، این انگیزه را در من ایجاد کرد که کتابی درباره زندگی ایشان بنویسم». 
او ادامه می دهد: «در واقع می‌توان گفت مردم زندگی حضرت زینب(س) را فقط در قالب یک بانوی صبور مصیبت دیده می‌بینند که محدود به رخداد عاشوراست، در حالی که ایشان در واقعه کربلا 56 سال سن داشتند. یعنی تمام سال‌های عمر ایشان پیش از واقعه عاشورا از نگاه مردم مغفول مانده است، حتی همان حوادث پس از حادثه عاشورا و آنچه پس از دوران اسارت برای حضرت زینب(س) پیش آمد از نگاه مردم پوشیده مانده است».

معرکه خون
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «غباری سیاه از زمین بر آسمان برخاست و رنگ آسمان به شب زد. هر چه چشم می‌دواندی در آن معرکه خون و شمشیر، دیگر حسین(ع) را نمی‌دیدی. سم‌کوب اسب‌ها و چکاچاک شمشیرها، سرهای فرو افتاده و تیغ‌های خون رنگ و افق تا افق کبودی و تیرگی چنان می‌نمود که زمین و آسمان آبستن حادثه‌ای شوم بود.
این سوی میدان، زنان حرم سر در گریبان‌ها برده بودند و بر این مصیبت سهمگین می‌گریستند. تو نیز دست بر سر نهاده بودی و به اضطراب، چشم‌هایت در گوشه گوشه میدان می‌چرخید به دنبال حسین(ع)». 
شایان ذکر است، انتشارات به‌نشر در ماه‌های محرم و صفـر با هدف آشنایی با اهداف نهضت امام حسیـن(ع)، پویش خانوادگی مطالعـه آثـار موضوعی برگرفته از هشت عنوان کتاب را برای گروه ‌سنی کودک، نوجوان و بزرگسال 
برگزار می‌کند. 
کتاب‌های «قصه‌های روضه»، «عقیله؛ روایتی از زندگی حضرت زینب(س)»، «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا»، «مسلم بن عقیل، شهید جاوید»، «بچه‌های عاشورا»، «گوشه ششم عاشقی»، «داعشی و عاشقی» و «یک دختر بی‌گوشواره» از جمله منابع این پویش مطالعاتی است. 
علاقه‌مندان می‌توانند با تهیه هر یک از این کتاب‌ها و ارسال کد قرعه‌کشی ابتدای آن به سامانه 30003209 در این پویش مطالعاتی شرکت کنند. یک کمک هزینه سفر به کربلای معلی به ارزش 
۵ میلیون تومان و پنج کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به ارزش یک میلیون تومان از جمله جوایز پویش مطالعاتی «از حسین بخوانیم» است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه