بیعت کوفیان با امام حسین(ع) احساسی و به امید غنیمت

در برنامه سوره مطرح شد

بیعت کوفیان با امام حسین(ع) احساسی و به امید غنیمت

در سومین قسمت برنامه سوره که حجت‌الاسلام سبحانی صدر پژوهشگر تاریخ اسلام میهمان آن بود، موضوع دلایل تغییر مرکز حکومت از مدینه به کوفه توسط امام علی(ع) طرح و بررسی شد.


به گزارش خبرنگار مهر، در سومین قسمت برنامه سوره فصل کوفه، حجت‌الاسلام مسعود دیانی مجری و سردبیر برنامه از حجت‌الاسلام سبحانی صدر پژوهشگر تاریخ اسلام خواست درباره دلایل تغییر مرکز حکومت از مدینه به کوفه توسط امام علی(ع) توضیحاتی ارائه دهد. حجت‌الاسلام سبحانی تعداد زیاد حامیان امام در کوفه را یکی از عوامل این مسئله برشمرد و گفت: یک سمت دیگر این ماجرا اما فضای مدینه است. قریشی‌ها که برخیشان پیش از فتح مکه دشمن پیامبر بودند حالا به مدینه آمده بودند و زمین‌های حاصلخیز مدینه به دست آن‌ها افتاده بود. دربرهه‌ای از زمان هم پست‌ها و مقام‌ها عمدتاً به قریشی‌ها داده می‌شد و مجموعه این عوامل فضای مدینه را قریشی کرده بود. از سوی دیگر امام در زمان پیامبر و در جنگ‌ها با قریشی‌ها جنگیده و سران آن‌ها را کشته بودند و حالا فرزندان آن سران به مقام و منصب رسیده بودند و این افراد نسبت به امام گرایش منفی داشتند.
حجت‌الاسلام دیانی در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که آیا مدینه در این زمان همان مدینه زمان پیامبر است یا استحاله شده است؟
حجت‌الاسلام سبحانی صدر در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه پس از فتح فلسطین ۴هزار کنیز از این منطقه به مدینه برده می‌شود و این مسئله بر فضای شهر اثر می‌گذارد، گفت: برخی‌ها تعمد داشتند ایرانی‌ها به مدینه نیایند و ایرانیانی که به سن بلوغ می‌رسیدند دیگر حق حضور در مدینه را نداشتند و این مسئله به دو دلیل حفظ امنیت و نیز حفظ ساختار عرب مدینه بود.
حجت الاسلام سبحانی صدر با بیان اینکه معاویه تعمد داشت جریان لهو در مدینه شکل بگیرد، گفت: این مسئله به نفع کسانی بود که می‌خواستند جریان اهل بیت را کنار بگذارند و در زمان واقعه کربلا خوانندگان و نوازندگان در اوج اقتدار فرهنگی قرار داشتند. فضایی در مدینه ایجاد شد که خوبان این شهر را دور کرد. دیگر مدینه شهری نبود که امام علی(ع) بتواند اقدامات اصلاحی خود را در آنجا انجام دهد. 

چرایی کمرنگ بودن حضور ایرانیان در ماجرای امام حسن(ع) و واقعه کربلا
میهمان برنامه سوره ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب کوفه و دسترسی به مجموعه جهان اسلام از این شهر، بیان کرد: کوفه مهم بود و بعدها سرنوشت جهان اسلام را مشخص می‌کرد بنابراین حضرت قصد داشت کاری برای این شهر کند. عده‌ای هم در این شهر مورد ظلم قرار گرفتند و آرمان امام اصلاح و حفظ امنیت این‌ها هم بود. حضرت پس از ورود به کوفه اقداماتی به سود این دسته انجام می‌دهد که حتی صدای کسانی مثل اشعث به اعتراض بلند می‌شود که حضرت نیز جواب تندی به او می‌دهد و به ستایش از موالی می‌پردازد.
حجت‌الاسلام سبحانی صدر هجرت امام از مدینه به کوفه را مشابه هجرت پیامبر از مکه به مدینه دانسته و با بیان اینکه هر دو این بزرگواران از قریشی‌ها فاصله گرفتند تا اقدامات اصلاحی خود را در جای دیگر انجام دهند، گفت: ایرانیانی که برده بودند و آزاد شدند با قبایل کوفه پیمان می‌بستند تا تحت حمایت باشند و استقلالی در تصمیم‌گیری نداشتند و به همین دلیل در ماجرای امام حسن و ماجرای کربلا ردی جدی از آن‌ها نمی‌بینیم و البته این مسئله در زمان مختار تغییر می‌کند تا جایی که در اردوگاه مختار به زبان فارسی سخن می‌گفتند.
مسعود دیانی سردبیر و مجری برنامه در این بخش، از مختصات کوفه در زمان شهادت امام علی(ع) و آغاز امامت امام حسن(ع) پرسشی را مطرح کرد. سبحانی صدر در پاسخ ضمن اشاره به اینکه 2هزارو800 نفر از صحابه در کوفه ساکن هستند که اغلب آن‌ها در زمان به امامت رسیدن امام حسن حضور داشتند مسئله بیعت با امام علی(ع) و امام حسن(ع) را مطرح کرده و گفت: بر خلاف دیگران، امام علی (ع) با مقبولیت به خلافت رسیدند و بیعتی که با امام اتفاق می‌افتاد علاوه بر مردم مدینه، نمایندگانی از سرزمین‌های دیگر مانند مصر را هم به همراه داشت. از طرفی قانون پذیرفته شده در آن زمان این بود که بیعت مهاجرین و انصار را به عنوان بیعت همه مردم قبول می‌کردند. بنابراین وقتی در کوفه هم با امام حسن(ع) از طرف صحابه بیعت می‌شود آن را به عنوان بیعت همه می‌پذیرند.
سبحانی صدر با اشاره به جنگ‌های امام علی(ع) و نیز غارت‌هایی که برای ناامن کردن حکومت ایشان اتفاق می‌افتاد، گفت: در سال ۴۰ که ایشان به شهادت می‌رسند غارتی توسط بسر رخ می‌دهد و همین فرد در مکه و مدینه با زور از مردم برای معاویه بیعت می‌گیرد ولی نیروهای امام برای مقابله به سمت آن‌ها می‌روند و بسر نیز فرار می‌کند و در همان حین خبر به شهادت رسیدن امام نیز می‌رسد و مردم با امام حسن(ع) بیعت می‌کنند و دست‌کم ۴۰ تا ۵۰هزار نفر نیز در کوفه با ایشان بیعت می‌کنند.
میهمان برنامه در این بخش در پاسخ به پرسشی درزمینه دلیل تنها گذاشتن امام حسن(ع) از سوی کوفیان با تأکید بر اینکه حتی پس از نهروان کوفیان امام علی(ع) را هم تنها گذاشتند، گفت: پس از حکمیت، خواص فتنه و تردید ایجاد کردند و عوام هم فتنه‌زده شدند. همین مردم پس از اینکه امام حسن(ع) برای جنگ با معاویه فراخوان جهاد دادند هیچ پاسخی به حضرت ندادند.

دشمنی با شام، دلیل اصلی بیعت کوفیان با امام حسین(ع) 
وی با اشاره به اینکه کوفیان تعصب قبیله‌ای داشتند و می‌خواستند شام را شکست دهند، گفت: بخشی از کسانی که با امام حسین(ع) بیعت کردند دلیل اصلی‌شان ایستادن در برابر شام بود. یک طیف دیگر کوفه نیز خوارج بودند که تا زمانی با امام همدل بودند که بخواهد با معاویه بجنگد. یک طیف از شیعیان هم وجود داشتند که زیر بار صلح با معاویه نمی‌رفتند و آن‌ها بودند که به امام گفتند مذل المؤمنین. طیف دیگر نیز اموی‌هایی بودند که نه تنها حاضر نبودند در کنار امام بجنگند بلکه به نوعی نماینده دشمن در این شهر بودند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم جمعیت خواهان جنگ در اقلیت بودند.
حجت الاسلام سبحانی صدر ضمن بیان اینکه امام حسن(ع) پیش از صلح با مردم اتمام حجت کردند، گفت: معاویه پس از به قدرت رسیدن به این پی برد که جمعیت موالی زیاد است و ممکن است توازن کوفه را به هم بزند و قصد داشت
 نیمی از آن‌ها را بکشد.
کارشناس برنامه سوره با اشاره به اینکه ۱۸هزار نفر از مردم کوفه از امام دعوت کردند، گفت: در هیچ‌یک از شهرهای دیگر مانند مدینه این اتفاق رخ نداد و نباید کوفه را زیاد مذمت کرد. مردم کوفه مردمی احساساتی بودند چرا که جنگجو بودند برای برانگیختن به جنگ احساسات است که مهم است. از طرفی خصوصیت مردم کوفه موجب شده بود حکومت مرکزی را نپذیرند و یزید هم با زور مردم کوفه را مجبور به اطاعت کرد. همچنین دنیاطلبی هم به ویژگی مردم این شهر تبدیل شده بود.
سبحانی صدر در پایان برنامه با تأکید به این موضوع که در ذهن مردم کوفه شهری پوشالی از شام ساخته شده بود، گفت: خواص کوفه درآمد زیاد نداشتند و به امید غنیمت بودند و به تبع ریزش آن‌ها عوام هم ریزش داشتند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه