صنعت گلستان در شوک قطع برق

خاموشی‌ها ظرفیت تولید را کاهش می‌دهد

صنعت گلستان در شوک قطع برق

گرگان- الهام رئوفی

تولیدکنندگان گلستانی معتقدند با قطع برق صنایع، قیمت تمام شده محصول و هزینه تولید افزایش می‌یابد.

اردیبهشت ماه امسال سخنگوی صنعت برق در رسانه‌های ملی اعلام کرد که برای صنایع به خصوص صنایع فولادی قطعی برق نداریم؛ اما درست در ابتدای نخستین ماه تابستان، مدیر عامل شرکت توزیع برق گلستان در رسانه‌های استانی اظهار کرد که بار مصرفی برق صنایع گلستان به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و این یعنی قطعی یک روز در هفته برق واحدهای تولیدی استان.
موضوعی که به گفته فعالان اقتصادی نه تنها هزینه تولید را بالا خواهد برد بلکه منجر به افزایش قیمت نهایی محصول می‌شود. با وجود اظهارات نمایندگان مجلس در تریبون‌های مختلف مبنی بر آسیب قطعی برق صنایع بر اقتصاد کشور و تأکید آن‌ها به ممانعت از قطع انرژی واحدهای تولیدی باز هم چیزی که در عمل با آن مواجه می‌شویم، اتفاقی خلاف گفته‌های آن‌هاست.
به اعتقاد کارشناسان اینکه میزان انرژی برق متناسب با نیاز کشور فراهم نیست، واقعیتی انکارناپذیر و انتقادی بر مسئولان سالیان گذشته است که با وجود افزایش جمعیت و گسترده‌ شدن فعالیت‌های تولیدی و افزوده‌ شدن مجموعه‌های صنعتی نیاز انرژی کشور را پیش‌بینی نکردند. قطعی برق صنایع استان در سال‌های اخیر برای مدیران مربوط به روالی عادی هنگام نیاز به مدیریت انرژی و خدمات‌دهی بهتر به مشترکان خانگی تبدیل شده است. فارغ از اینکه بخش تولید و اقتصاد استان از این رویکرد چه لطمه‌هایی را متحمل خواهند شد.

کاهش تولید و قطعی برق
مدیر داخلی کارخانه یاس پلاست شمال گلستان در این زمینه می‌گوید: در سال‌های گذشته قطعی برق بدون اطلاع قبلی اتفاق می‌افتاد که این مسئله منجر به خسارت‌های زیادی به بخش تولید شد. البته قطعی برق سال گذشته توان تولید را به یک ششم کاهش داد که تداوم آن در سال جاری سبب خسارت بیشتر است. سال گذشته به علت اطلاع ندادن از زمان قطعی برق، حجم تولید کارخانه یاس پلاست شمال گلستان به یک ششم در ماه کاهش یافت.
حمید مداحی اضافه می‌کند: قطعی برق بدون هماهنگی، خسارت‌های زیادی برای این صنعت به دنبال خواهد داشت. امسال هم صنایع استان متحمل قطعی برق می‌شوند. تفاوت امسال با سال گذشته برنامه‌ریزی زمان قطعی و هماهنگی قبلی آن است؛ امری که موجب کنترل شرایط شده؛ اما باز هم از توان تولید می‌کاهد.
وی از قطعی ۱۲ ساعته برق در یک روز مشخص در هفته خبر می‌دهد و می‌گوید: قطعی برق یک روز در هفته از ساعت ۱۱ ظهر تا ۱۱ شب تعیین شده است. صنایع ما با مواد مذاب در حال تولیدند. بنابراین قطعی برق سبب می‌شود زمان زیادی صرف سرد کردن دستگاه‌ها شده و در نتیجه ظرفیت تولید کاهش یابد.

خسارت صنایع از قطعی برق
مدیر عامل شرکت اریکو نیز درباره خسارت‌های ناشی از قطعی برق به واحدهای تولیدی این‌گونه توضیح می‌دهد: محاسبه دقیق اینکه صنعت در کوتاه‌مدت و درازمدت چه آسیب‌هایی دیده، هم‌اکنون امکان‌پذیر نیست؛ چون هنوز قطعی برق در جریان است.
امیرحسین ساداتی خسارات ناشی از قطع برق واحدهای تولیدی را در سه طبقه دسته‌بندی می‌کند و می‌گوید: باید خسارت را در بخش‌های حسابداری قیمت تمام شده، برگشت دوباره نیروها به کار و ضایعات مواد اولیه کالاهای در جریان ساخت، بررسی کرد.
وی ضمن انتقاد از نبود زیرساخت لازم در شهرک‌های صنعتی استان می‌گوید: به نظر می‌رسد هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها در این سال‌ها انجام نشده است. البته بار سنگین تولید ناخالص ملی کشور روی دوش صنایع تولیدی است؛ اما یکی از عوامل ممانعت از تورم، تولید است و وقتی تولید آسیب ببیند، تورم افزایش می‌یابد.

وظیفه وزارت نیرو 
مطابق ماده ۸۱ قانون الحاق، وزارت نیرو مکلف است نسبت به تأمین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تا درِ واحدهای صنعتی و معدنی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و معدنی و منطقه ویژه اقتصادی اقدام کند.
رضا شهمرادی؛ مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان با تأکید بر اینکه باید در حوزه برق، ظرفیت مورد نیاز در استان ایجاد شود، می‌افزاید: متأسفانه تاکنون به این ماده قانونی بی‌توجهی شده است. از سوی دیگر باید تأکید کرد که حتی شرکت برق منطقه‌ای در استان گلستان مستقر نیست؛ ولی تاکنون یک درصد هم به ماده ۸۱ قانون الحاق توجهی نشده است.
موضوع قطعی برق، تنها مشکل صاحبان صنایع در این روزها نیست. در کنار این چالش در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان با مسائلی نظیر افزایش دستمزد و قیمت مواد اولیه هم مواجه بودند که قطعی برق در تابستان مزید بر علت آن مشکلات شده است.

حال بد صنعت
رئیس خانه صنعت و معدن گلستان به همین خاطر می‌گوید: اوضاع صنعت روز به روز بدتر می‌شود. این روزها حال صنعت گلستان در حوزه زیرساخت، گردش مالی و تولید خوب نیست.
رمضان بهرامی مشکل حوزه صنعت استان را خارج از اراده مسئولان گلستانی می‌داند و می‌افزاید: به نظر می‌رسد مدیران گلستانی باید از دایره استان خارج شوند و مطالبات و نیازهای صنعت استان را در حوزه کشوری مطرح کنند. شاید در این صورت شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشیم.
بهبود شرایط کنونی در حوزه تأمین انرژی نیازمند ایجاد نهضت فراگیر در مجموعه‌های صنعتی است؛ اما این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که نیاز است تسهیلات و فرصت‌هایی در اختیار کارخانجاتی که توانایی تأمین انرژی را دارند، قرار دهند تا در کوتاه‌ترین زمان با ایجاد پنل‌های خورشیدی این مشکل صنایع تا حدودی مرتفع شود. از طرفی مدیران استانی نسبت به ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی هم باید توجه بیشتری داشته باشند تا نه در شعار بلکه در عمل از تولید حمایت شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه