اورژانس قزوین نیاز به احیا دارد

اورژانس قزوین نیاز به احیا دارد

قزوین  

ایجاد اورژانس در بیمارستان‌ها با هدف رسیدگی اولیه به بیمار در سریع‌ترین زمان است اما شواهد نشان می‌دهد کندی خدمات‌رسانی به بیماران در بیمارستان‌های قزوین موجب افزایش نارضایتی شده است.


لحظات اولیه حضور در بیمارستان برای یک بیمار لحظات بسیار استرس‌زا و پر التهابی است و می‌توان استیصال و نیاز به رسیدگی را به راحتی در چهره بیمار و یا همراهان او دید.
بیماری که دچار سانحه شده و یا پدر و مادری که با فرزند خود به اورژانس مراجعه می‌کنند بدون شک نخستین خواسته آن‌ها رسیدگی در سریع‌ترین زمان ممکن به بیمارشان است.
این در حالی است که حال این روزهای اورژانس در قزوین خوب نیست و نارضایتی‌ها از سطح و سرعت رسیدگی به بیماران در اورژانس نیز همچون عمر بیمارستان‌های استان رو به افزایش است.
در این میان برخی مراجعان بنا به شرایط درمانی خدمات لازم را دریافت نکرده و نسبت به میزان خدمات‌دهی یا تسریع امور ناراضی هستند.

میزان ارائه خدمات پزشکی 
در بیمارستان قدس 

شعبانی؛ یکی از مراجعان به اورژانس بیمارستان قدس که بیمارستان تخصصی اطفال است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت اورژانس این بیمارستان، اظهار کرد: چند شب پیش به دلیل تب بالای فرزندم و با این نگاه که بیمارستان تخصصی است به‌ جای مراجعه به درمانگاه به بیمارستان قدس آمدم.
وی تأکید کرد: در حالی که همه ما از بخش اورژانس انتظار رسیدگی فوری داریم، متأسفانه بیش از ۳۰ نفر در نوبت پذیرش توسط پزشک بودیم.
این شهروند قزوینی بیان کرد: پس از دو ساعت و در حالی که کودک در تب می‌سوخت، نوبت به ما رسید. دیدیم تنها یک پزشک عمومی مشغول ویزیت این همه بیمار است.
وی با بیان اینکه کمبود پزشک، فرایند رسیدگی به بیمار را طولانی می‌کند، تصریح کرد: من در ساعت‌های اولیه بامداد به اورژانس مراجعه کردم؛ اما وقتی از بیمارستان باز می‌گشتم، زمان اذان صبح بود.
شعبانی عنوان کرد: به نظر من خود اورژانس نیاز به رسیدگی دارد و باید دانشگاه علوم پزشکی برای رفع مشکلات آن اقدامی عاجل کند.

سرعت بخشیدن به امور پزشکی
مدیر نظارت و اعتبارات درمان استان قزوین در این زمینه توضیح داد: در بیمارستان قدس برای شیفت شب از ساعت ۸ دو پزشک عمومی در بخش اورژانس بیمارستان حاضرند؛ اما برای سرعت بخشیدن به رسیدگی به امور مراجعان جلساتی برگزار شده است که امیدواریم به زودی سرعت خدمات‌دهی افزایش پیدا کند.
ابوالفضل ابراهیمی بیان کرد: در تمام بیمارستان‌ها اولویت‌بندی اولیه، معاینه بیمار و تشخیص سطح‌بندی وجود دارد که بر اساس شرایط بیمار تعیین وضعیت انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در بیمارستان رازی نیز در بدو ورود بیماران اورژانسی، اولویت‌بندی انجام می‌شود، عنوان کرد: بیماران قلبی، ریوی و CPR جزو سطح یک، بیمارانی که شرایط حیاتی آنان مختل بوده یا دچار خونریزی فعال هستند در سطح دو، بیمارانی که دچار گرفتگی قفسه سینه و مشکوک به سکته قلبی‌اند در سطح سه و سایر بیماری‌ها در سطح چهار یا پنج قرار دارند.
این مسئول عنوان کرد: در تمام بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان تأمین اجتماعی اولویت‌بندی (تریاژ) اولیه وجود دارد و بازدید از این بیمارستان‌ها هر ماه یک بار انجام می‌شود؛ اما اگر در این میان افرادی نسبت به فرایند ناراضی بوده یا با مشکلی مواجه شدند، می‌توانند با سامانه تلفنی ۱۹۰ تماس گرفته و شکایات خود را ثبت کنند.
وی با بیان اینکه به شکایت مردم در سامانه ۱۹۰ رسیدگی می‌شود، گفت: در بیمارستان‌هایی نظیر رجایی که مراجعان در شرایط خاصی قرار دارند اولویت‌بندی در دو بخش انجام شده و در بخش دوم پزشکان متخصص به ارزیابی بیماران می‌پردازند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه