اجاره کارت بانکی در ازای یک وعده غذا !

پلیس فتا نسبت به مشارکت ناخواسته در جرم پولشویی هشدار داد

اجاره کارت بانکی در ازای یک وعده غذا !

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسئولیت تمام تراکنش‌های یک کارت بانکی بر عهده دارنده آن است، هشدار داد: اجاره کارت بانکی به هر شیوه‌ای جرم است و پیگرد قانونی دارد.


به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری؛ رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح این ماجرا گفت: با توجه به ارجاع تعدادی شکوائیه مبنی بر خرید کالا با پرداخت بیعانه از سایت آگهی محور دیوار و... با موضوع کلاه‌برداری مالی، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان تیم عملیات ویژه فضای سایبری استان قرار گرفت.

تأمین یک شب جای خواب و یک عمر پشیمانی
وی ادامه داد: در ادامه روند رسیدگی به ماجرا نمایان شد که در بیشتر موارد، وجوه سرقت شده از حساب شکات در کارت‌های عابر بانک افراد معلوم‌الحال به گردش درآمده و در نهایت پس از گردش مالی، پول‌های سرقت شده با خرید کالا و پرداخت وجه از طریق دستگاه کارتخوان یا به صورت وجه نقد از دستگاه خودپرداز از چرخه کلاه‌برداری خارج شده است. در این زمینه تلاش کارشناسان برای جست‌وجوی حقیقت و  شناسایی عوامل اجاره کارت‌های عابر بانک آغاز شد.
سرهنگ جهانشیری افزود: در شاخه‌ای دیگر از بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان تیم عملیات ویژه پلیس فتا استان، 6 نفر در ارتباط با همین موضوع شناسایی و برای توضیحات بیشتر به مقر پلیس فتا منتقل شدند.
رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: در اعترافات این افراد مشخص شد به پیشنهاد فردی ناشناس در قبال تأمین یک وعده غذا و مکانی برای خواب حتی برای شب، کارت عابر خود را تا صبح به فرد ناشناس سپرده و صبح روز بعد کارت عابربانک را تحویل گرفته و از مکان مذکور رفته‌اند. آن‌ها در نهایت متوجه مسدود شدن حساب و احضارشان به پلیس شده‌اند.

دستگیری متهمان اصلی 
جهانشیری افزود: در پی تلاش‌های فنی و پلیسی کارشناسان پلیس فتا دو متهم اصلی ماجرا که با شگرد فروش کالا و اخذ بیعانه در سایت‌های آگهی محور فعالیت داشتند، پس از هماهنگی قضایی دستگیر شدند.
وی تصریح کرد: متهمان دستگیر شده که در گروه تلگرامی نیز فعالیت داشته و با اجاره کارت بانکی برای سایر کلاه‌برداران در سراسر کشور پولشویی می‌کردند با رؤیت شواهد فنی به جرم خود اعتراف و انگیزه‌شان را کسب درآمد عنوان نمودند که تحقیقات نسبت به تعداد و رقم دقیق کلاه‌برداری صورت گرفته ادامه دارد.
سرهنگ جهانشیری به کلیه کاربران فضای مجازی توصیه کرد: مسئولیت قانونی و حقوقی کلیه تخلفاتی که از طریق حساب اجاره‌ای انجام می‌شود بر عهده صاحب حساب خواهد بود و فرد فریب خورده با مشکلات عدیده‌ای از جمله قطع خدمات بانکی رو‌به‌رو خواهد شد.

هشدار پلیس را جدی بگیرید
وی افزود: با توجه به اینکه شیادان ممکن است برای کلاه‌برداری، فرار مالیاتی، پولشویی و… اقدام به اجاره حساب نمایند، شخص فریب‌خورده نیز ممکن است به مجازات مقرر برای مباشرت، مشارکت و یا معاونت در هر یک از این جرایم محکوم شود و به موجب ماده 2 قانون مبارزه با پولشویی، به مجازات مقرر در ماده 9 همان قانون؛ یعنی استرداد درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم مشتمل بر اصل و منافع حاصل و جزای نقدی به میزان یک چهارم عواید حاصل از جرم محکوم شود. 
این مقام مسئول توصیه کرد: افراد تحت هیچ شرایطی حساب خود را در اختیار دیگری قرار ندهند تا از عواقب سوء چنین اقداماتی مصون بمانند. از این‌رو به همه توصیه می‌شود به هیچ عنوان پیشنهاد اجاره حساب یا کارت بانکی را در ازای پرداخت هزینه اجاره نپذیرند؛ چرا که در صورت قبول این اقدام مجرمانه، متخلفان پس از سوء استفاده از کارت بانکی اجاره‌ای و گردش‌های مالی سنگین به نیت‌های شوم خود دست پیدا می‌کنند و در این سوی دیوار، فردی که مبالغ اندکی در ازای اجاره چندساعته کارت بانکی دریافت کرده باید سال‌ها پاسخگوی پولشویی‌های صورت گرفته باشد و حتی میلیون‌ها تومان برای رضایت شکات پرداخت کند.
وی ادامه داد: شهروندان برای ارسال گزارش و یا در صورت وقوع هرگونه اتفاق و حادثه‌ای در فضای سایبری بلافاصله با شماره تماس 096380 مرکز فوريت‌های سايبری پليس فتا ارتباط برقرار نموده تا نسبت به دریافت خدمات اورژانس سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا بهره‌مند گردند و یا به آدرس الکترونیکی به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه و از آموزش‌های پیشگیرانه در حوزه فضای سایبری مطلع گردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه