بلایای طبیعی مقصر ندارد

پاسخ یک مقام مسئول سازمان هواشناسی به انتقادها

بلایای طبیعی مقصر ندارد

طوفان مونسون و خسارت‌های جانی و مالی سنگین آن انتقادهای تندی را متوجه عملکرد سازمان هواشناسی کرد.


​​​​​​​چنان‌که ششم مرداد، مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در توییتر نوشت: باوجود گذشت پنج سال از تصویب قانون هوای پاک، مطابق ماده ۲۶ قانون، سازمان هواشناسی مکلف بود ظرف دو سال شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی رخدادهای سیل، طوفان و گردوغبار را تکمیل کند؛ ولی این مهم انجام نشده است. بر این اساس ترک فعل‬ صورت‌گرفته، به‌زودی در دستور کار دیوان محاسبات قرارخواهد گرفت.
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس هم این سازمان را فشل خوانده و گفته بود: همه مردم به‌خوبی از وضعیت هوا هشدار قرمز را درمی‌یابند ولی هواشناسی به‌دلیل امکانات پایینی که دارد وضعیت هشدار زرد یا نارنجی اعلام می‌کند.
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس هم تجهیزات سازمان هواشناسی را زیرسؤال برده و در صفحه توییتر خود نوشته بود: حلقه مفقوده پیشگیری از وقوع بحران در حوادث طبیعی، سازمان هواشناسی است. در بررسی این ترک فعل کافی است تعداد رادارهای هواشناسی اعلام شود.
با این حال، مسئولان سازمان هواشناسی گرچه به کمبود تجهیزات و امکانات خود اذعان می‌کنند اما انتقادهایی مثل ترک فعل در اجرای وظایفشان را برنمی‌تابند.

هیچ کس از آمدن «مونسون» بی‌خبر نبود
دکتر صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این باره به قدس می‌گوید: اینکه بعضی از نمایندگان محترم مجلس می‌گویند در خصوص وقوع طوفان و بارش باران اطلاع‌رسانی مناسبی نشده، به‌طور جدی رد می‌کنم. ما در این خصوص به موقع اطلاع‌رسانی کردیم. در واقع ستاد مرکزی این سازمان درباره سیلاب‌های اخیر یعنی از 29 تیرماه گذشته تا دوازدهم مرداد جاری 15 هشدار در سطح ملی و 99 هشدار هم در سطح استانی صادر کرد. هیچ کسی در کشور نمی‌تواند ادعا کند هشدارها درزمینه وقوع سیلاب در نقاط مختلف ایران صادر نشده بود. ضمن اینکه گزارش مربوط به وضعیت جوی و هشدارهایی که در این خصوص از سوی ستاد مرکزی داده می‌شود به صورت رسمی به دفتر مقام معظم رهبری، رؤسای قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مسئول ارسال می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه دومین کاری که برای آگاهی مردم از وقوع سیلاب‌ها انجام شد اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی بود، می‌افزاید: در واقع ما روزانه هفت نوبت اجرا در رسانه ملی داریم. جدا از این نیز همه ادارات کل هواشناسی در رسانه‌های استانی و بخش‌های خبری درزمینه شرایط جوی اطلاع‌رسانی می‌کنند. ضمن اینکه در سایت سازمان هواشناسی نیز درخصوص وضعیت جوی اطلاع‌رسانی می‌شود. علاوه بر این‌ها توسط شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز آگاهی‌های لازم را داده بودیم بنابراین نمی‌توان کسی را یافت که ادعا کند از ورود پدیده یا طوفان مونسونی به ایران بی‌خبر بوده است؛ همه از این موضوع مطلع بودیم. 
وی درباره صدور ابلاغ در سطح زرد و نارنجی برای شرایط جوی بعضی از مناطق و شهرها مثل تهران و استهبان و وقوع سیلاب‌های مرگبار در این شهرها می‌گوید: سطح‌بندی رنگ هشدار از سوی سازمان جهانی هواشناسی تعریف شده است. رنگ زرد، نارنجی و قرمز به ترتيب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام است. 
اسم هشدار روی آن است؛ هشدار یعنی به دنبال آن خسارتی اتفاق می‌افتد چون اگر خسارتی به‌دنبال آن نباشد نیازی به ابلاغ هشدار نیست. حالا اگر پیش‌بینی پهنه‌ای که خسارت در آن اتفاق می‌افتد در گستره کوچک و شهرستان باشد هشداری که صادر می‌شود در سطح زرد است و اگر پهنه آن در حد استان باشد هشدار سطح نارنجی و اگر پهنه آن خیلی گسترده و در حد کشور باشد مثل سیلاب‌های اخیر یا سیلاب‌های سال 98، در این صورت هشدار سطح قرمز ابلاغ می‌شود. ضمن اینکه ذیل هر هشداری که در سطح زرد صادر می‌شود عبارت احتمال وجود خسارت به صورت نقطه‌ای می‌آید یعنی محل کوچکی دچار خسارت می‌شود. بنابراین پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و سطح هشداری که برای مناطق یاد شده صادر کرد، کاملاً درست بوده است. 

نمی‌توان دستگاه خاصی را مقصر دانست
وی می‌گوید: در حوادث اخیر نمی‌توان دستگاه خاصی را مقصر دانست چون حجم بارش‌ها به قدری بود که قابل مهار نبود. ضمن اینکه وقتی در حریم رودخانه کن یا در حریم رودخانه‌های فیروزکوه این همه خانه‌سازی شده چه دستگاهی می‌توانست جلو ورود ساکنان آنجا را بگیرد؟ بنابراین نباید اطلاعات غلط به مردم بدهیم. مردم باید بدانند حتی اگر قادر به دریافت مجوز برای ساخت خانه در حریم رودخانه هستند از انجام چنین کاری خودداری کنند. 
در واقعه سیلاب امامزاده داوود یا استهبان و جاهای دیگر هیچ دستگاه خاصی کوتاهی نکرده است؛ این‌گونه حوادث بلایای طبیعی محسوب می‌شوند که در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتند و خسارت‌هایی به بار می‌آورند. مثلاً چند هفته پیش، وقوع سیلاب در کشورهای اروپایی موجب مرگ حدود هزار نفر شد، همین‌طور سیلاب در پاکستان مرگ 300 نفر را رقم زد؛ پس این نکته را باید بدانیم که بلایای طبیعی مقصر ندارند. 
باوجود همه ضعف‌ها و کمبودهایی که سازمان هواشناسی دارد در خصوص پدیده مونسون و شرایط جوی کشور در روزهای اخیر پیش‌بینی‌های دقیقی از سوی این سازمان انجام شده و در این خصوص به هیچ عنوان ترک فعلی صورت نگرفته و هیچ کس نمی‌تواند ثابت کند هشدارها و اطلاع‌‌ کافی به مردم در خصوص شرایط جوی داده نشده است. 
وی دقت پیش‌بینی وضعیت جوی کشور از سوی سازمان هواشناسی را بالای 80 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: دقت پیش‌بینی وضعیت جوی در سطح جهانی و توسط پیشرفته‌ترین مراکز پیش‌بینی هوا هم در همین حدود است.

خبرنگار: محمود مصدق

برچسب ها :
ارسال دیدگاه