دو روی سکه تولی و تبری

دو روی سکه تولی و تبری

حجت‌الاسلام دکتر خیاط

 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّهِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
امروز از خدای سبحان در قالب این دعا دو درخواست داریم؛ می‌گوییم خدایا دوستی دوستانت و دشمنی دشمنانت را برای من مقدر کن و من را پیرو راه و روش و سنت خاتم الانبیا(ص) قرار بده.
یکی از مهم‌ترین اصول و ارکان در دین اسلام، دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنانش است. همان تولی و تبری که در اعتقادات به عنوان اصول دین شناخته می‌شوند. این‌ها دو روی یک سکه است مثلاً نمی‌شود با دوستان خدا دوستی کند اما با دشمنش دشمنی نکند.
دوستی با خداوند حرفی است که همه می‌توانند ادعا کنند اما نیاز به اثبات دارد. چطور می‌توان اثبات کرد؟ 
دوست خدا باید دوست اولیای الهی باشد. در روایت داریم پیامبر(ص) فرمود: می‌دانی محکم‌ترین دستگیره‌های ایمان چیست؟ دوستی و دشمنی در راه خدا و تولی با دوستان و تبری از دشمنان خداست. این صفات اولیا را اگر تطبیق کنیم برترین و بارزترین مصداق اولیا و دوستان خدا، پیشوایان معصوم هستند که در دوستی خدا صادق و دشمن با دشمنان خدا هستند.  
در فراز پایانی از خدا می‌خواهیم ما را به روش و سیره پیامبر خدا استوار بدارد. انسان مؤمن و دوست خدا باید در جامعه موضع و هدف داشته و در این راه قاطع باشد. با منکرات و دسیسه‌های دشمن مبارزه کند. نشان بدهد دارای یک هویت اسلامی و انسانی است و زیر بار حرف زور نمی‌رود و قاطعانه در مقابل دشمنان، اهداف و فرهنگشان مبارزه می‌کند.
پیروی از سنت پیامبر(ص) که به عنوان تقاضای دوم در این دعا مطرح شد نکته مهمی است. نحوه زندگی شخصی و اجتماعی پیامبر(ص) برای ما جنبه قانون دارد و تضمین می‌کند اگر این گونه حرکت کنیم به حسن عاقبت می‌رسیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه