اردوغان میزبان سرطان!

پرده‌برداری رسمی رئیس جمهور ترکیه از روابط خود با رژیم صهیونیستی

اردوغان میزبان سرطان!

علوی

 رجب طیب اردوغانی که چند سال پیش مدعی حمایت از ملت فلسطین بود، روز گذشته از رئیس رژیم صهیونیستی در آنکارا میزبانی کرد. در همین راستا، اسحاق هرتزوگ روز گذشته فلسطین اشغالی را برای سفر دو روزه به ترکیه ترک کرد. این نخستین سفر یک مقام صهیونیست به ترکیه از سال ۲۰۰۸ و نخستین سفر رئیس این رژیم از سال 2003 تلقی می‌شود. هرتزوگ طی اظهاراتی در فرودگاه پیش از پرواز به ترکیه گفت: «روابط بین اسرائیل و ترکیه دچار فراز و فرودهایی بوده است، ولی ما می‌دانیم این روابط را چطور بسازیم تا در عمل و احترام متقابل تجلی پیدا کند». به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، وی در این‌باره توضیح داد: «مطمئناً وقتی نظم جهانی تضعیف می‌شود، خوب و درست است که مشارکت و ثبات در منطقه ما باقی بماند. همه (با ترکیه) موافق نیستند، این رابطه در سال‌های اخیر لحظات ساده‌ای نداشته است». رئیس رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «روابط اسرائیل و ترکیه مهم است. شاید ما در مورد همه چیز توافق نداشته باشیم ولی سعی خواهیم کرد رابطه را بازسازی کنیم». هرتزوگ سپس در صفحه توییتر خود نوشت: «اکنون به همراه همسرم میشال برای بازدید از ترکیه به دعوت رئیس جمهور رجب طیب اردوغان پرواز می‌کنم که این مضاف بر گفت‌وگوهایی است که از زمان ورود من به ریاست [اسرائیل] برقرار کردیم. روابط با ترکیه یک منفعت اسرائیلی و منطقه‌ای است. امیدوارم این دیدار منجر به گفت‌وگوی عمیق‌تری بین ترکیه و اسرائیل شود».


همگرایی پس از واگرایی
پیش از این نیز هیئت متشکل از مقام‌های ارشد ترکیه‌ای که به فلسطین اشغالی سفر کردند، با رئیس رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم دیدار و رایزنی داشتند. این هیئت بلندپایه ترکیه‌ای به ریاست «ابراهیم کالین» سخنگو و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه و «سادات اونال» معاون وزیر امور خارجه ترکیه به منظور زمینه‌سازی برای سفر رئیس‌ رژیم صهیونیستی به ترکیه وارد فلسطین اشغالی شده بود. رئیس‌جمهور ترکیه نیز چندی پیش با مثبت توصیف کردن سفر رئیس رژیم صهیونیستی به این کشور، مدعی شد این امر به بهبود روابط آنکارا-تل‌آویو کمک می‌کند. اردوغان تأکید کرده بود: با این سفر مرحله جدیدی در روابط دو طرف آغاز خواهد شد. ترکیه و رژیم صهیونیستی از می‌۲۰۱۸ و پس از اینکه آنکارا به بهانه افزایش حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس اشغالی، سفیر اسرائیل را اخراج کرد، به صورت متقابل سفیر نداشتند.

اعتراض جوانان ترکیه‌ای به سیاست‌های صهیونیستی
در همین حال، گروهی از جوانان ترکیه‌ای در آستانه ورود رئیس رژیم صهیونیستی به خاک این کشور، ضمن پایین کشیدن پرچم‌های این رژیم از خیابان‌ها، آن‌ها را آتش زدند. این جوانان که از اعضای اتحادیه جوانان آناتولی بودند، پس از پایین کشیدن پرچم صهیونیست‌ها، آن‌ها را در خیابان به آتش می‌کشیدند و به جای آن پرچم‌های فلسطین را نصب می‌کردند. این گزارش در حالی منتشر شده که رسانه‌های ترکیه‌ای روز سه‌شنبه در خبری مشابه گزارش دادند برخی از مردم استانبول با سردادن شعار «الله‌اکبر» و فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» انزجار خود را از سفر هرتزوگ ابراز کرده و پرچم این رژیم را به آتش کشیدند. حاضران در میدان تقسیم استانبول هرگونه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را محکوم و تأکید کردند تا آخرین قطره خون از آرمان مقدس فلسطین حمایت می‌کنند.

حماس؛ کارت بازی اردوغان
روزنامه «حریت» ترکیه به‌تازگی در این زمینه مدعی شد آنکارا حدود یک سال و نیم است مذاکراتی محرمانه با تعدادی از کشورهای منطقه انجام می‌دهد که شاید هدف از آن پیدا کردن محل اقامت جدید برای اعضای حماس باشد. در ادامه این گزارش آمده بود: آنکارا به اطلاع حماس رسانده اعضای نظامی این جنبش در ترکیه نخواهند ماند و ترکیه کمک نظامی به حماس نمی‌کند؛ اما فعالیت‌های سیاسی حماس در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد. این گزارش در حالی منتشر شد که پیش از آن، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از چند مقام بلندپایه صهیونیست خبر داده بود از جمله شروط تل‌آویو برای بهبود روابط با آنکارا محدودیت فعالیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ترکیه بوده است. بنا بر گزارش یاد شده، دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گوهای داخلی درباره ترکیه تأکید کرده هر گونه فرایند برای عادی‌سازی روابط باید شامل محدودیت فعالیت‌های حماس در ترکیه باشد.

بهای سنگین روابط با صهیونیست‌ها
درباره انگیزه و دلایل رجب طیب اردوغان برای گام برداشتن در مسیر نزدیکی و عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی دلایل مختلفی مطرح می‌شود‌ که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان تلاش برای گذار از بحران اقتصادی و نیز جلب حمایت لابی‌های صهیونیستی آمریکایی از حزب عدالت و توسعه برای باقی ماندن در قدرت در انتخابات آینده دانست. پروژه جدید اردوغان برای خروج از بحران داخلی از دالان عادی‌سازی مناسبات با تل‌آویو، می‌تواند باعث سقوط او شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه