نگاهی نو به حکایت‌های کهن

گفت‌وگو با سرپرست نویسندگان انیمیشن «پند پارسی» به بهانه ساخت سری جدید آن

نگاهی نو به حکایت‌های کهن

برداشتی آزاد از حکایت‌های سعدی
انیمیشن پند پارسی در کنار مثل‌ها و نکات پندآموز در ادبیات عامه و شفاهی از پند حکیمانی چون سعدی و مولانا بهره برده است. نویسنده این مجموعه با بیان اینکه سعی کرده برداشتی آزاد از حکایت‌های سعدی داشته باشد، می‌گوید: تلاش ما این بود که ریشه و اساس پندها را در ساختاری تازه همراه شوخی‌های جدید و امروزی روایت کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش سازندگان پند پارسی این بوده و هست که بچه‌ها از نصایح و پندهای این مجموعه احساس خستگی نکنند و از قصه‌ها و متل‌ها لذت ببرند، اضافه می‌کند: از امکانات بصری و داستانی برای روایت یک قصه جذاب و انتقال غیرمستقیم پندها بهره گرفته‌ایم، ضمن اینکه ادبیات فارسی و ماهیت مثل‌ها و متل‌های ایرانی، این امکان را به ما می‌داد که با اندکی تغییر، داستان‌های شیرین و دلنشین برای بچه‌ها تعریف کنیم.
اصلانی درباره خلق کاراکترهای این انیمیشن می‌گوید: کاراکترها توسط کارگردان انیمیشن آقای شیری خلق شدند که سه کاراکتر اصلی هستند. رمضون، آسیابانی است با صدای گرفته که در بدو خلقت یک جفت ابرو و سبیل بوده و بعد شبیه انسان شده است. او بسیار پرتلاش و کاری است، همیشه می‌خواهد حرف، حرف خودش باشد اما در عین حال آدمی ساده و مهربان است. او برای حل مشکلات معمولاً به تجربه‌ها و اندوخته‌هایش از زندگی متوسل می‌شود. پسرجون، اسم پسر رمضون است که همیشه یا در خیالات سیر می‌کند یا در حال مطالعه و کتاب خواندن است. او برای حل هر مشکلی، یک کتاب جدید پیدا می‌کند. نماد کسی است که با دانش و علم به نبرد دشواری‌ها می‌رود. الاغ این مجموعه انیمیشنی «خری» نام دارد. او علاوه بر اینکه باهوش است، برای ارتباط با رمضون و پسر آسیابون زبان خاص خودش را دارد. در ضمن خری بازیگوش است و دسته‌گل‌های زیادی به آب می‌دهد اما با این همه گاهی هم به درد رمضون می‌خورد و به او در حل مشکلات کمک می‌کند. 

به‌روز شدن ادبیات حکیمانه

وی با بیان اینکه سه فصل از کار تولید و پخش شده و سری جدید آن در بیش از 100قسمت در حال تولید است عنوان می‌کند: هنوز زمان پخش فصل جدید قطعی نیست اما در این سری با رویکردی جدید، بیشتر به سمت مسئله‌محوری رفته‌ایم.
این نویسنده با اشاره به اضافه شدن کاراکترهای جدید و متعدد می‌گوید: قرار شد شخصیت‌های مدرسه‌ای و خانواده‌ای هم به کار اضافه شوند و شکل آن کمی تغییر کند. فصل‌های قبلی، مخاطب عام داشت و در سری جدید، دغدغه‌های مخاطب کودک بیشتر شده و محتوای کار، مسئله‌محور است.
او با بیان اینکه در سری جدید، قصه‌ها حول محور شخصیت «پسرجون» می‌چرخد، خاطرنشان می‌کند: برای آشنایی بچه‌های امروز با ادبیات حکیمانه کهن نمی‌توانیم با همان زبان گذشته با آن‌ها حرف بزنیم بلکه باید این محتوا را به زبان امروزی با داستان‌هایی روان و ساده بیان کنیم. 
اصلانی با اشاره به استقبال از فصل‌های گذشته این مجموعه انیمیشن، اضافه می‌کند: طنز روایتی و حکایتی هنوز زنده است و در کشور ما طرفدار دارد زیرا مواجهه طنزآمیز با روایت‌های گذشته روی مخاطب امروز اثرگذار است. وی که در سری جدید پند پارسی سرپرست نویسندگان است یادآور می‌شود: در این سری که قرار است بالای 100قسمت باشد، گروهی از نویسندگان جوان هم پای کار آمدند تا تنوع نگاه و بارش فکری داشته باشیم. 
البته بودجه این کار نسبت به آثاری شبیه «شکرستان» پایین‌تر است و گروه در حوزه‌های مالی و فنی محدودیت‌هایی 
دارد. 
اهمیت به‌روز شدن نگرش مدیران
اصلانی معتقد است پند و نصیحت برای مخاطب امروز، شکل بازدارندگی دارد و باید زبان طنز و تخیل آزاد را به این محتوا افزود تا زبان امروزی پیدا کند. 
او می‌گوید: گوش مخاطب امروز، داستان پندآموز به زبان قدیم را پذیرا نیست و باید بتوانیم برایش داستانی جذاب تعریف کنیم، ساختارها را تغییر دهیم تا محتوای خلاقانه و روایت جدید را بشنود. زبان اثر هم باید ساده و صمیمی باشد تا با مخاطب ارتباط برقرار 
کند.
وی اضافه می‌کند: ما در سری اول،  دوم و سوم این مجموعه سعی کردیم زبان انیمیشن در کار پررنگ باشد، اینکه یک الاغ روباتی داشته باشیم یا الاغ‌های فضایی بیایند، اتفاق‌های انیمیشنی است که در کار دیده شد یا اینکه مثلاً کاراکتری وقتی خوشحال می‌شود از شادی، پر درمی‌آورد و می‌رود توی هوا. ما این اتفاق‌های انیمیشنی را در کار اجرا کردیم.  

مخاطب تبلت به دست
اصلانی تأکید می‌کند: سعی کردیم حکایت و داستان‌های ساده را تبدیل به داستان و روایت انیمیشنی کنیم و تلاش داشتیم خیلی آزاد با این محتوا برخورد کنیم حتی در برخی از حکایت‌ها شخصیت راوی، الاغ است. من ادبیات عامه را زیاد مطالعه کردم و سعی کردم از جنس طنز عبید زاکانی هم در متونم بهره ببرم.
او با اشاره به اهمیت عنصر تخیل در گونه انیمیشن می‌گوید: یکی از دلایل تمایل کودکان و نوجوانان به آثار خارجی به دلیل تخیل خلاقانه در این آثار است. به نظرم نگرش مدیران صدا و سیما به حوزه انیمیشن باید به‌روز شود چون مخاطب امروز انیمیشن، بچه‌هایی هستند که تبلت دستشان است و جدیدترین کارتون‌های روز دنیا را می‌بییند و ما باید با این آثار رقابت کنیم. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه