علم و زندگی

علم و زندگی


تند برو، بیشتر عمر کن
شاید باورتان نشود اگر بدانید که نوع راه رفتن شما هم می‌تواند در طول عمر شما مؤثر باشد.نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد آهسته راه رفتن در سن ۴۵ سالگی ممکن است نشانه پیری زودرس باشد. سرعت پیاده‌روی یا همان سرعتی که فرد با آن قدم برمی‌دارد، مدت‌هاست به طور مؤثر به عنوان نشانگری برای تشخیص سلامت افراد مسن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت راه رفتن ممکن است یک شاخص مفید از مشکلات سلامتی در میانسالان باشد و این تنها مطالعه‌ای نیست که از سرعت راه رفتن به عنوان یک ابزار جدید تشخیصی استفاده می‌کند. تحقیقات دیگر نشان داده تحلیل راه رفتن می‌تواند انواع مختلفی از زوال عقل را در مراحل اولیه کاهش عملکرد شناختی شناسایی کند و حتی پیش از بروز علائم وخیم بینایی، گلوکوم(آب سیاه) را تشخیص دهد.


موشی که زوزه می‌کشد
تصور اکثر ما از موش جانوری کوچکی است که حتی از صدای جیغ انسان می‌ترسد و خوراکش پنیر و غلات و این جور چیزهاست. اما یک نوع موش وجود دارد که درست مثل گرگ‌ها سرش را به سوی آسمان بلند می‌کند و زوزه می‌کشد. جالب اینکه گوشتخوارهم هست و هرچند شبیه یک موش معمولی است، اما شکارچی و گوشتخوار خشن و بی‌رحمی است که حشرات، کرم‌ها و مارهای کوچک را شکار می‌کند و حتی از عقرب هم نمی‌گذرد.این شکارچی می‌تواند دزهای بالایی از سم عقرب را تحمل کند و با خوی تهاجمی که دارد مسلماً عقرب شانسی برای زنده ماندن مقابل این موجود ندارد.البته زوزه کشیدن این موش هنوز یک راز است و مشخص نیست چه کارکردی دارد. شاید به قرق کردن قلمرو و خط و نشان کشیدن برای رقبا ربط داشته باشد.


عجیب‌ترین ترافیک دنیا 
ترافیک سال‌هاست که بخشی از اتفاق‌های روزانه همه شهرها به‌خصوص شهرهای بزرگ است مسئله‌ای که گاهی تا حدی پیش می‌رود که زندگی روزانه را مختل می‌کند. ولی اگر بدانید شهری در یکی از همین کشورهای اطراف وجود دارد که عجیب‌ترین ترافیک دنیا را دارد چه واکنشی نشان می‌دهید؟
شهر بنگلور که به سیلیکون‌ولی هند معروف شده، مدت‌هاست گرفتار ترافیک‌های سرسام‌آور است و هر روز هزاران نفر از خیابان‌های بسیار شلوغ و پر هرج و مرج این شهر عبور می‌کنند. به‌تازگی «سای چاند» راننده اتوبوسی که در ترافیک این شهر مانده و ناهارش را در دل ترافیک خورده بود، تصاویری از آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و نوشت: به نظر می‌رسد با این وضع حتی باید شام را هم در خیابان بخورم.


این غذا کورتان می‌کند
اگر بدانید نوع تغذیه ممکن است منجر به کم‌بینایی شود تعجب می‌کنید ولی تازه‌ترین یافته محققان نشان می‌دهد مصرف نوع خاصی از مواد غذایی که به طور گسترده توسط مردم جهان استفاده می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به نابینایی را افزایش دهد.برخلاف دردهای معمول در بدن، چشم‌ها معمولاً جز در موارد نادر نسبت به بروز مشکل، هشدار نمی‌دهند. بنابراین زمانی متوجه مشکل می‌شوید که خیلی دیر شده است. یکی از روش‌هایی که در حفظ سلامت چشم‌ها مؤثر است، داشتن تغذیه‌ای سالم و به دور از غذاهای فست‌فودی و فراوری شده است.پزشکان دریافتند کمبود و فقر ویتامین ب12 و ویتامین  دی، کاهش تراکم استخوانی، پایین بودن سلنیوم و مس و میزان بالای روی در بدن از نشانه‌های مصرف بالای غذاهای فست‌فودی به شمار می‌روند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه