توقف کاروان طرح‌های دولت در ایستگاه مجلس

بررسی وضعیت لوایح ارسالی از پاستور به بهارستان

توقف کاروان طرح‌های دولت در ایستگاه مجلس

سید حسین حسینی  


معاون پارلمانی رئیس جمهور در تاریخ 28 اردیبهشت 1402 در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا  از آخرین وضعیت لوایح دولت در مجلس شورای اسلامی از جمله مالیات بر معاملات مکرر مسکن، نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌‎‎ها، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و عفاف و حجاب را تشریح کرد. وی درباره  لایحه مالیات بر معاملات مکرر مسکن گفت مالیات بر معاملات مکرر مسکن با هدف مهار تقاضای سرمایه‌ای و مدیریت بازار مسکن از سوی دولت تدوین و به مجلس ارسال شد که امیدواریم با تصویب دو فوریت آن و تسریع در تصویب آن از سوی مجلس جلو معاملات سوداگرانه در بازار مسکن گرفته شده و به‌ تبعِ آن رشد قیمت مسکن هم مهار شود.همچنین وی درباره لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها اظهار کرد: رویکرد این لایحه، تسهیل حداکثری برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌های صنفی و انتظام بخشی به دیگر اجتماعات و راهپیمایی‌ها در مکان‌های ویژه و غیر آن با اعمال سیاست‌های تشویقی، تبیین دقیق محدودیت‌ها و موانع برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها مبتنی بر اصول قانون اساسی است. حسینی درباره لایحه‌ای در راستای کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی نیز تصریح کرد: با عنایت به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر انجام اقدامات لازم برای مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ این لایحه در راستای کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها و مدیریت هزینه سبد خانوار است.او در مورد لایحه موافقت‌نامه میان دولت ایران و بنگلادش نیز گفت: با توجه به تمایل دو کشور ایران و بنگلادش به توسعه بیشتر روابط اقتصادی و ارتقای همکاری در موضوعات مالیاتی با هدف حذف مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه، بدون ایجاد فرصت‌هایی برای عدم پرداخت مالیات یا پرداخت مالیات کمتر از طریق فرار یا اجتناب از پرداخت مالیاتی، این موافقت‌نامه منعقد شد.
ماجرای لوایح در صف بررسی در مجلس آن‌قدر جدی است که تصمیم گرفتیم به سراغ چند نماینده مجلس رفته و با آنان درباره رسیدگی به لوایح ارسالی دولت به گفت وگو بپردازیم.

اولویت مجلس نظارت بوده است
 حسینعلی حاجی دلیگانی  نماینده مردم اصفهان در مجلس  شورای اسلامی درباره  وضعیت لوایح ارسالی دولت به مجلس و بررسی آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی اظهار می‌کند: حجم طرح‌ها و لوایح ارسالی از دولت به مجلس شورای اسلامی زیاد است و مجلس هم نسبت به دوره های قبل بیشتر مباحث نظارتی بر دستگاه‌ها و دیگر وزارتخانه‌ها را در دستور کار خود دارد.
وی تصریح کرد : مجلس شورای اسلامی سعی دارد در سال پایانی خود به لوایح ارسالی دولت به‌طور کامل پاسخ و آن‌ها را در کمیسیون های مربوط و تخصصی مورد رسیدگی قرار دهد .  با برنامه ریزی‌های انجام شده توسط هیئت رئیسه مجلس، تصمیماتی مبنی بر پیگیری تمام لوایح دولت تا پایان مجلس یازدهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

موفقیت دولت موفقیت نظام است
 رئیس مجمع نمایندگان تهران هم در پاسخ به این پرسش که ارتباط میان دولت و مجلس شورای اسلامی چگونه است؟ می‌گوید:  از زمان تشکیل دولت سیزدهم نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس آمادگی خود را مبنی بر همکاری و کمک به دولت در تمام زمینه‌های مختلف از جمله حل مشکلات  اقتصادی و معیشتی مردم  اعلام کرده‌اند.
حجت الاسلام سید رضا تقوی در ادامه تصریح می‌کند: اقتصاد و معیشت مردم اولویت دارد و باید مجلس به دولت در سازماندهی معیشت کمک کند و مشکلات معیشتی مردم را حل کند و لازم است در این زمینه ریل گذاری‌هایی را انجام دهد و بر نظارت خود بیفزاید تا بار سنگین معیشتی را از دوش مردم به‌خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه بردارد.وی ادامه می‌دهد: مجلس معتقد است موفقیت دولت موفقیت نظام است، مجلس هیچ‌گاه به دنبال تضاد با دولت نبوده است، دو قوه مجریه و مقننه همواره با یکدیگر هماهنگ و منسجم هستند.

کدام لوایح بررسی شده‌اند؟
احمد امیرآبادی فراهانی هم در پاسخ به این پرسش که بیشترین لوایحی که مجلس آن را بررسی کرده  در چه زمینه‌ای بوده ، می‌گوید: لوایحی که مجلس در دو سال اخیر در صحن علنی به آنان  رأی داده، بیشتر در زمینه‌های فضای کسب و کار، دانش بنیان‌ها، مقابله با تحریم‌ها، تولید و اشتغال و مالیات بر خانه‌های خالی بوده است.
وی درباره بررسی لوایح به‌جا مانده از دولت در مجلس اضافه می‌کند: مجلس  لوایح دولت را طبق آیین نامه در دستور کار قرار می دهد، جای نگرانی نیست.  نمایندگان مجلس از هفته گذشته به‌صورت دو شیفت در صبح و بعدازظهر در صحن علنی  لوایح را دنبال و مورد  بررسی قرار خواهند داد.
امیرآبادی فراهانی  درباره برگشت برخی لوایح به دولت می‌گوید: برخی از لوایح به‌خاطر ایرادات کمیسیون‌ها  به دولت برگشت خورده است و پس از رفع این ایرادات  دوباره در دستور کار نمایندگان قرار می گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه