چشم‌انداز روشن اقتصادی در شرق آسیا

گفت‌وگوی کارشناسی قدس درباره سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اندونزی

چشم‌انداز روشن اقتصادی در شرق آسیا

رئیس جمهور ایران به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روزگذشته در سفری سه روزه و در رأس هیئتی بلندپایه به جاکارتا پایتخت اندونزی سفر کرد.


​​​​​​​رئیسی در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور اندونزی با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نشست و گفت‌وگو خواهد کرد. جلسه با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های اقامت رئیس‌جمهور در جاکارتا خواهد بود.
یک کارشناس شرق آسیا در گفت‌وگویی با قدس درباره اهداف سفر رئیس جمهور به اندونزی اظهار کرد: اندونزی دومین کشور پرجمعیت مسلمان در جهان اسلام است و این کشور می‌تواند بازار خوبی برای کالاهای ایرانی از جمله اقلام خوراکی و موادغذایی باشد.
 فرشید باقریان تصریح کرد: امروز دیدگاه بیشتر کشورها در شرق آسیا غرب‌ستیزی و مبارزه با استکبار است و کشور اندونزی نیز همراه با چین در مقابل سیاست‌های آمریکا در منطقه شرق آسیا از جمله تایوان ایستاده است.وی به اهداف مهم سفر رئیس جمهور در اندونزی اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به اینکه اندونزی دارای مردمی مسلمان و در منطقه شرق آسیا واقع شده، ایران می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی و حوزه گردشگری با این کشور تعاملات خوبی برقرار کند. او در ادامه افزود: این سفر می‌تواند در زمینه‌های دریایی نیز برای کشورمان دستاورد خوبی داشته باشد، امروز کشورهای شرق آسیا از جمله اندونزی نیازمند ارتباط با ایران و دستیابی به بازار کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستند.
کارشناس شرق آسیا با اشاره به بازگشت ناوگان 86 ارتش از آب‌های بین المللی اضافه کرد: پس از بازگشت غرورآفرین ناوگان 86 ارتش جمهوری اسلامی ایران از آب‌های بین المللی و اقیانوس‌های مهم جهان، مردم اندونزی و دیگر کشورها به جمهوری اسلامی ایران به چشم یک کشور قدرتمند در حوزه دریایی نگاه خواهند کرد.باقریان گفت: جمهوری اسلامی ایران نشان داد، می‌تواند موفقیت‌های بسیاری در حوزه اقیانوس‌پیمایی و اسکورت کشتی‌های تجاری بدست آورد. 
وی در ادامه تصریح کرد: ایران برای آبراه‌های شرق آسیا برنامه ریزی کرده است و می‌تواند از سهم 43 درصدی فروش نفت خود به کشورهای مختلف جهان بازار با ثباتی را در بین کشورهای شرق آسیا ازجمله اندونزی ایجاد کند. 
او درباره برقراری ارتباط ایران بادیگر کشورهای پرجمعیت مسلمان در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی چشم‌انداز روشن اقتصادی، فرهنگی و گردشگری را با کشورهای هند و پاکستان ایجاد کند. امروز کشورهای اسلامی بهترین بازار هدف برای کالاهای ایرانی هستند.
کارشناس شرق آسیا در پایان اظهار کرد: پس از توافق اخیر ایران و عربستان بیشتر کشورهای بی‌طرف دیدگاه خود را نسبت به ایران تغییر داده‌اند و به‌دنبال ایجاد بستر همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری هستند. امروز کشورهای اسلامی به این مسئله رسیده‌اند که تنها در کنار هم می‌توانند بر مشکلات پیروز شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه