رفع تصرف ۴۵۴هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار قدس خبر داد

رفع تصرف ۴۵۴هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی


​​​​​​​سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در خصوص آخرین وضعیت و آمارها درباره خلع ید و رفع تصرف اراضی ملی و نقش ترک‌فعل دستگاه‌های اجرایی و روندهای قضایی در کندی حل و فصل پرونده‌های تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی، گفت: در ۱۲ سال گذشته ۵۴۴ هزار و ۷۵ هکتار از اراضی ملی و دولتی تخریب و تصرف شده که از این میزان ۲۷۰ هزار و ۹۹۵ هکتار در فرایند رسیدگی قضایی منتهی به صدور رأی خلع‌ید شده است.
ستایشی افزود: ۱۸۳ هزار و ۲۰۴ هکتار نیز رفع تصرف شده است. دعوای خلع ید با دعوای رفع تصرف تفاوت دارد. دعوای تصرف شامل تصرف عدوانی و ممانعت از حق و متعارف است. جمع کل اراضی خلع ید و رفع تصرف شده به میزان ۴۵۴ هزار و ۱۹۹ هکتار است.سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: براساس گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کل اراضی کشاورزی ۱۶ میلیون و ۹۹۷ هزار هکتار است و از این میزان تا پایان سال قبل ۶ میلیون و ۲۶۷ هزار معادل ۳۶ و نیم درصد حدنگاری شده است. از کل اراضی ملی و دولتی که ۱۳۶ میلیون و ۹۵۲ هزار هکتار است، ۱۳۵ میلیون  و ۸۸ هزار و ۹۹۳ هکتار حدنگاری شده و سند آن صادر شده 
است.ستایشی اضافه کرد: میزان باقیمانده اراضی ملی و دولتی به‌دلیل پرونده‌هایی که در مراجع قضایی است و به دلیل حدود اختلافاتی که وجود دارد، بعد از رسیدگی قضایی اعلام و سند حدنگاری نیز برای آن‌ها صادر می‌شود. 
شورای عالی پیشگیری که به‌تازگی نیز جلسه داشتند، رئیس قوه و معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه منظم پیگیر جلوگیری از وقوع جرم هستند و کار دستگاه‌های مرتبط در این‌باره نیز پیگیری می‌شود.
وی افزود: در بحث اراضی چند اقدام می‌توان انجام داد، یکی رفع تصرف اراضی و دیگری جلوگیری از رفع تصرف مجدد است. سال گذشته با اقدامات دستگاه قضایی از تصرف و تغییر کاربری ۶۸ هزار هکتار اراضی ممانعت به عمل آمده و اقدام بزرگ در این راستا صورت گرفته و رفع تصرفات باشدت در حال پیگیری است و ادامه و پرشتاب بودن را مدنظر داریم.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: قوه قضائیه و سازمان ثبت با اهتمام جدی نسبت به سنددار و شناسنامه‌دار کردن اراضی اقدام کردند و آمار را در پایان کار ارائه می‌کنیم. اقدامات ما در این راستا سریع و زیربنایی و جهادی بوده است. دستگاه‌های مربوط نیز با جدیت وارد شوند و ما مطالبه‌گرانه کارها را در این زمینه پیگیری می‌کنیم. ۹۹ درصد اراضی ملی و دولتی تاکنون حدنگار شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه