حاشیه‌ها مدیریت آموزش و پرورش را به سوی بی‌ثباتی می‌برد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قدس:

حاشیه‌ها مدیریت آموزش و پرورش را به سوی بی‌ثباتی می‌برد

آموزش و پرورش از جمله وزارتخانه‌هایی است که هر از گاه با موضوعات و چالش‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است؛ موضوعاتی که گره برخی از آن‌ها سال‌هاست ناگشوده باقی مانده است.


​​​​​​​رضامراد صحرایی، سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش که به عنوان یکی از گزینه‌های جدی این وزارتخانه مطرح است در پاسخ به پرسش‌های ما به چند موضوع متفاوت همچون چالش تغییر مدام مدیریت در آموزش و پرورش، طرح رتبه‌بندی معلمان و مافیای کنکور اشاره کرده است.

آقای صحرایی شما در روزهای نخست پذیرش سرپرستی آموزش‌وپرورش دلیل پذیرش این مسئولیت را آشنایی خیلی خوب با آموزش‌وپرورش عنوان کردید. می‌توانید برایمان بگویید با شناختی که از این وزارتخانه دارید چرا این مجموعه با مشکل نبود ثبات در مدیریت روبه‌رو است و معمولاً طرح‌های وزیران با چالش مواجه می‌شود؟
من فکر می‌کنم یکی از دلایل اصلی این اتفاق و نبود ثبات مدیریتی در مجموعه وزارت آموزش‌وپرورش این است که این دستگاه گهگاه به حاشیه می‌رود و درگیر حواشی می‌شود.
در سخنرانی‌ای هم که در محضر رهبر معظم انقلاب داشتم تأکید کردم آموزش‌وپرورش باید بر محکمات تمرکز کند و به مشتبهات نپردازد و از این مسائل دور بماند.گرفتار شدن هر دستگاه در حاشیه، آن را به سمت تغییرات نامطلوب، تصمیمات غلط و بی‌ثباتی می‌برد. البته یک جاهایی هم بی‌تعارف می‌گویم آموزش‌وپرورش در جریان حوادث و مسائل آموزش و پرورش مظلوم واقع‌شده که با قوی شدن مدیریت، این مسائل تکرار نخواهد شد.

طرح رتبه‌بندی معلمان با دلسردی برخی از آن‌ها مواجه شده است. درجایی به نقل از معلمی آمده بود: «من که طی سال‌ها معلمی بدون در نظر گرفتن تمام خدماتم از روی صداقت کار می‌کردم و سوابق این‌همه کار را جمع‌آوری و سند نمی‌کردم و نمی‌دانستم این اسناد را باید روزی در سامانه برای گرفتن رتبه بارگذاری کنم حالا باید پایین‌ترین رتبه را بگیرم!» واقعاً این معلمان برای احقاق حق خود باید چه کنند؟
اجرای رتبه‌بندی باید تمام و این طرح کامل شود. هنوز این اتفاق نیفتاده، پس از پایان مرحله نخست رتبه‌بندی، اصلاح آیین‌نامه آن و شناسایی و رفع برخی ضعف‌ها و نقص‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. 
ما هم برخی از این انتقادها و گلایه‌ها را قبول داریم و درست می‌دانیم و به‌موقع رفع می‌کنیم. اینکه امتیاز سوابق به‌اندازه برخی از فعالیت‌های دیگر نیست. درنتیجه کسی که سابقه زیاد و مدرک کم و پایینی دارد یا صرفاً سابقه دارد و کارهای خلاقانه ارائه نداده رتبه‌اش پایین آمده است. در اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان حتماً به این موارد توجه خواهد شد.

متأسفانه برخی از وزیران آموزش‌وپرورش در ابتدا و ادامه کار یا در مقابل موضوع مافیای کنکور و کتاب‌های درسی سکوت کردند و یا به‌صراحت از ناتوانی خود در برابر آن گفتند. شما می‌توانید به این حضور پایان دهید؟
مبارزه با مافیای کنکور کار وزیر آموزش‌وپرورش نیست؛  وزیر آموزش‌وپرورش باید روی کیفیت آموزش و ارتقای سیستم تعلیم و تربیت تمرکز کند.مافیای کنکور را آنجاهایی که به کنکور بها می‌دهند دامن می‌زنند و آن‌ها هستند که باید این مشکل را برطرف کنند.
گاه ما به‌گونه‌ای آزمون برگزار می‌کنیم که فقط مؤسسات کنکوری می‌توانند موفق شوند و مراجعانشان را به سمت موفقیت در کنکور ببرند.مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی راهگشاست و ما هم معتقدیم با اجرای این مصوبه به‌تدریج می‌توانیم این چالش را کاهش دهیم.

اما مسئله مافیای کنکور ماهیتاً یک موضوع و چالش بین‌بخشی است که آموزش‌وپرورش هم بخشی از آن است و مقابله با آن به همکاری این وزارتخانه هم نیاز دارد! این را قبول ندارید؟
صد درصد این‌گونه است. ما بالاترین سطح همکاری را داریم و پذیرفته‌ایم آزمون نهایی را در چارچوبی که (در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) گفته‌شده با ۴۰ درصد ضریب تأثیر قطعی برگزار کنیم.

خبرنگار: آرش خلیل خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه