تکرار رخدادهایی مانند یورش به کنگره محتمل است

گفت‌وگو با مصطفی خوش‌چشم درباره پیامدهای محاکمه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا

تکرار رخدادهایی مانند یورش به کنگره محتمل است

دونالد ترامپ که آبان ماه سال گذشته برای سومین بار نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد، در حال حاضر به نخستین رئیس جمهوری سابق آمریکا تبدیل شده که با اتهامات کیفری روبه‌رو است؛ اتهاماتی که اگر به دستگیری وی منتهی شود می‌تواند به شکاف اجتماعی و سیاسی کنونی در ایالات متحده عمق بیشتری دهد و دوقطبی کنونی را تشدید کند. 


هفته پیش هیئت منصفه دادگاهی در نیویورک، ترامپ را به دلیل آنچه نقش وی در سازماندهی پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ عنوان شده متهم کرد و ترامپ مدعی شده امروز سه‌شنبه برای محاکمه در دادگاه حاضر خواهد شد. 
به نظر می‌رسد دموکرات‌ها و بخشی از مخالفان ترامپ در حزب جمهوری‌خواه تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا به هر شیوه ممکن مانع حضور رئیس‌جمهور پیشین در انتخابات ریاست جمهوری آینده شوند. این در حالی است که نظرسنجی‌ها از فاصله بسیار زیاد بین ترامپ و سایر نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه حکایت دارند.

احتمال تکرار رخدادهایی مانند یورش به کنگره
«مصطفی خوش چشم» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس درباره دلایل مطرح شدن پرونده‌های حقوقی مختلف علیه ترامپ گفت: بی‌شک نگاه حزب دموکرات در مسئله محاکمه و دادگاه دونالد ترامپ بر این محور استوار است که با تهدید و فشار اجازه حضور وی در انتخابات بعدی را سلب کند و این موضوعی است که از ماه‌های پیش مسجل بود. 
خوش‌چشم با اشاره به اینکه ترامپ هنوز هم گزینه اول جمهوری‌خواهان و غیردموکرات‌ها برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا محسوب می‌شود و طرفداران افراطی را در میان افراد رادیکال دارد، تصریح کرد: چنین اقداماتی از سوی دموکرات‌ها و بخش کوچکی از جمهوری‌خواهان درقبال ترامپ سبب تشدید شکاف‌های سیاسی و اجتماعی و افراطی شدن نگاه‌ها و دوقطبی‌تر شدن فضای سیاسی آمریکا خواهد شد و احتمال بروز تنش در زمان مبارزات انتخاباتی و یا بازداشت احتمالی ترامپ را افزایش خواهد داد و می‌تواند جرقه‌ای برای بروز اقدامات خشونت‌آمیز شود، چنان‌که در یورش 2021 به کنگره شاهد بودیم.
وی در این باره تصریح کرد: این‌بار زمینه‌های بیشتری برای بروز چنین اتفاقاتی فراهم است، حتی با اینکه این روزها هنوز وارد رقابت‌های انتخاباتی نشده‌ایم اما بازداشت و دستگیری احتمالی ترامپ می‌تواند منجر به بروز تنش شود، چنان‌که خود ترامپ در یک پیام در فضای مجازی از هوادارانش خواست در صورت دستگیری او برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند؛ بنابراین زمینه‌ها برای تشدید دوقطبی‌ها و ظهور و بروز اتفاقات امنیتی در کف خیابان فراهم است.
کارشناس مسائل آمریکا درباره ماهیت پرونده‌هایی که علیه ترامپ مطرح شده، گفت: ترامپ با پرونده‌های بی‌شماری روبه‌رو شده؛ پرونده‌هایی با ماهیت‌های مختلف شامل فرار مالیاتی، پرداخت رشوه، فساد اخلاقی و تشویق به حمله به کنگره و... که پرونده‌های مربوط به فرار مالیاتی او که مربوط به نیویورک است می‌تواند پیامدهای سنگینی برای وی داشته است. ترامپ تاکنون توانسته به وسیله وکلای قدرتمندی که در اختیار دارد با قربانی کردن شرکت و یا برخی افراد از محکومیت در پرونده‌های مشابه فرار کند اما بازهم پرونده‌های بسیاری وجود دارند که ممکن است به صدور رأی علیه ترامپ منتهی شوند.

هدف؛ ممانعت از حضور ترامپ در کارزار انتخاباتی
خوش‌چشم در پاسخ به این پرسش که صدور حکم دستگیری ترامپ چقدر محتمل است نیز تأکید کرد: مسئله دادگاه ترامپ و اساساً اقداماتی از این دست علیه ترامپ ناشی از یک نگاه سیاسی است و این اقدامات بر اساس ارزیابی پیامدها برنامه‌ریزی شده‌اند.
هدف اصلی طیف مخالف ترامپ یا دموکرات‌ها این است مانع حضور ترامپ در انتخابات شوند و این می‌تواند با بازداشت و زندانی کردن ترامپ یا با اعمال محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی از جمله حصر در ایالت خودش یا محدود کردن حضور وی در برخی ایالت‌ها یا صدور پیام هشدار قرمز دستگیری در سایر ایالات محقق شود تا به این ترتیب مانع سفر وی به ایالت‌های دیگر شوند.
وی افزود: در حال حاضر به جریان انداخته شدن پرونده‌های گوناگون علیه ترامپ به این دلیل دنبال می‌شود که ترامپ حاضر نشده از حضور در عرصه سیاسی کشور کناره‌گیری کند و همچنان به دلیل داشتن پایگاه اجتماعی بر نامزدی در انتخابات اصرار دارد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره جایگاه کنونی ترامپ در میان سرمایه‌داران بزرگ و حامیان مالی با اشاره به ماهیت دوگانه مفهوم «دولت پنهان» (deep state) یا شاکله نظام در آمریکا تصریح کرد: آن بخش از دولت پنهان که مورد حمایت جمهوری‌خواهان و صاحبان صنایعی مثل نفت و گاز، خودرو و اسلحه و معتقد به قرار داشتن هسته اصلی کار در داخل آمریکا هستند و زمانی از حامیان ترامپ بودند در حال حاضر پس از تجربه حضور وی در قدرت، به حضور دوباره او با دیده تردید نگاه می‌کنند. وی ادامه داد: در عین حال نظرسنجی‌های کنونی حاکی از فاصله بسیار زیاد ترامپ با سایر نامزدهای مطرح حزب جمهوری‌خواه است. همین مسئله دست بخش ناراضی جمهوری‌خواهان و غیردموکرات‌های ناراضی از ترامپ را بسته و آن‌ها نمی‌توانند به اقبال عمومی به ترامپ بی‌تفاوت باشند و اگر رویه همین‌گونه پیش برود آن‌ها هم ناچار خواهند بود از ترامپ حمایت کنند.

برنامه احتمالی دموکرات‌ها برای حذف ترامپ
خوش‌چشم درباره چشم‌انداز سیاسی آمریکا با یا بدون ترامپ نیز گفت: باید منتظر ماند و دید آیا دموکرات‌ها و بخشی از جمهوری‌خواهان صرفاً حذف ترامپ را در برنامه دارند یا نه برنامه از این قرار خواهد بود که ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان و بایدن از سوی دموکرات‌ها از کارزار انتخاباتی کنار گذاشته شوند. در حال حاضر آنچه می‌تواند ایجاد تغییر کند و نشانه‌هایی را برای تحلیل دقیق‌تر بروز دهد این است آیا ترامپ بر اساس حکم دادگاه دستگیر و یا محدود به محل زندگی خواهد شد و بدون دستگیری می‌توانند وی را از حضور در تورهای انتخاباتی محروم کنند یا نه؟

خبرنگار: سید احمد موسوی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه