رونق اقتصادی و ارز آوری با ورود گردشگر خارجی

صنعت گردشگری چگونه پیشرفت می‌کند؟

رونق اقتصادی و ارز آوری با ورود گردشگر خارجی

تعطیلات نوروز 1402 به پایان رسیده و هنوز آمار دقیق و جامعی از میزان سفرهای نوروزی منتشر نشده است، اما معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی تعداد مسافران جابه‌جا شده در کشور توسط حمل‌ونقل عمومی در طرح 18 روزه نوروزی (۲۴ اسفند تا سیزدهم فروردین) را ۱۳ میلیون نفر اعلام کرده است.


بر اساس همین گزارش و در بازه زمانی مذکور 5 میلیون و 615 هزار و 559 مسافر از طریق حمل‌ونقل عمومی جاده‌‌ای جابه‌جا شده‌اند که در این بین سهم ناوگان اتوبوسرانی 62 درصد، مینی‌بوسرانی 22/9درصد و سواری کرایه 15/1درصد بوده و 5/1میلیون مسافر هم با حمل‌ونقل ریلی، 2 میلیون و 483 هزار و 966 نفر با حمل‌و‌نقل‌هوایی داخلی و بین‌المللی و 3میلیون و 305هزار و 694 مسافر با شناورهای مسافری و تفریحی در کشور تردد کرده‌اند.
آمار فعلی وزارت راه‌وشهرسازی همچنین نشان می‌دهد در این بازه زمانی 42 میلیون و 315 هزار و 22 وسیله نقلیه در سطح کشور تردد داشته که این آمار نسبت به سال گذشته رشدی یک درصدی و در مقایسه با نوروز کرونایی 1400 رشدی 51 درصدی را نشان می‌دهد.
به باور فعالان حوزه گردشگری هر چند آمار دولتی از افزایش حجم سفر با حمل‌و‌نقل عمومی به‌خصوص در حوزه جاده‌ای خبر می‌دهند، اما به دلیل بروز نابسامانی‌هایی همچون کمبود و نبود بلیت برای سفر با اتوبوس، هواپیما و قطار، بسیاری از مسافران نوروزی با خودروهای شخصی سفر کرده‌اند و استفاده از حمل‌ونقل عمومی به کمترین میزان رسیده است. در همین حال و به گفته عضو جامعه تورگردانان ایران شاید بتوان گفت وضعیت سفر و گردشگری در نوروز امسال نسبت به دو سه سال کرونایی گذشته بهبود یافته، اما تورم و کاهش شدید قدرت خرید، منجر به خالی ماندن بخش زیادی از ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در نوروز امسال شده است. 
اکبر غمخوار در گفت‌وگو با قدس راهکار اصلی تقویت و رونق کسب‌وکار در حوزه گردشگری را افزایش آمار گردشگران خارجی می‌داند و معتقد است با بالا رفتن ارزآوری این حوزه، رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی حوزه گردشگری امکان‌پذیر خواهد بود.

ضریب اشغال هتل‌ها زیر 50 درصد است    
این فعال گردشگری می‌گوید: افزایش گردشگر، توزیع ثروت بین جوامع برخوردار و غیربرخوردار را در پی دارد، چراکه وقتی فردی از یک کلانشهر به روستا یا شهرستان کوچکی سفر می‌کند به واسطه خرید کالا و خدمات (غذا، سوغاتی و اقامت در هتل و اقامتگاه) پول را مستقیم به دست مردم همان منطقه می‌رساند که چنین آمد و شدی، بالطبع رونق اشتغال را رقم می‌زند و بی‌تردید شهرهای مسافرپذیرتر سهم بیشتری از این ثروت دارند.
وی ادامه می‌دهد: هرچند اوضاع گردشگری کشور نسبت به سال‌های کرونا بهتر شده بود، اما هنوز از میزان زیر بار رفتن ظرفیت هتل‌ها راضی نیستیم و به دلیل مشکلات اقتصادی متعدد، ضریب اشغال هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در برخی شهرها به 50درصد هم نرسیده است. 
به گفته او شاید دولت، وزارت میراث فرهنگی و راه‌وشهرسازی از افزایش آمار و رونق سفر و کسب و آمار بگویند، اما واقعیت این است که بیشتر سفرها غیرسازمان‌دهی شده (با خودرو شخصی و اقامت در چادر، اماکن دولتی، اقامتگاه‌های شخصی و...) انجام می‌شود که این گونه سفرها نمی‌تواند منجر به رونق گردشگری و کسب و کار بخش خصوصی فعال در این حوزه شود.

عرب‌ها، چینی‌ها و روس‌ها جای اروپایی‌ها را می‌گیرند؟   
عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در خصوص شیوه رونق‌بخشی به حوزه گردشگری کشور به‌ویژه پس از رکود شدید کرونایی، تورم بالای 50 درصد اقتصاد و نوسان‌های ارزی شدید ماه‌های اخیر می‌گوید: رونق با ورود گردشگر خارجی امکان‌پذیر است. امیدواریم با بهبود روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عربستان و حل شدن تدریجی مشکلات موجود، گردشگران و زائران زیادی از این کشورها جذب کنیم ضمن اینکه امید می‌رود با افزایش گردشگران چینی و روسی جایگزین‌های مناسبی برای مسافران اروپایی که فعلا ًبه ایران سفر نمی‌کنند، پیدا کنیم تا بازار ورودی گردشگری کشور تقویت شود. 
به گفته غمخوار هرچند در هفت ماه اخیر و به دلیل وقوع ناآرامی‌ها حضور گردشگران اروپایی در کشور به نزدیک صفر رسیده است، اما با تقویت ورودی گردشگری کشور و بالا رفتن حجم ارزآوری، رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی محقق می‌شود.
 عضو جامعه تورگردانان ایران خاطرنشان می‌کند: روند ورود گردشگر خارجی به کشور در اردیبهشت و خرداد سال گذشته به دلیل پایان یافتن کرونا روبه رشد بود، اما از مهرماه سال گذشته و در حالی که فصل گردشگری اروپایی‌ها آگوست و سپتامبر است این گردشگران دیگر به ایران نیامدند و برای ماه‌های مارس و آوریل (فروردین و اردیبهشت) امسال هم رزروی نداریم.
غمخوار تأکید می‌کند: توسعه حوزه گردشگری و رونق اشتغال در این بخش فقط با افزایش جذب گردشگر خارجی، تبلیغ در بازارهای هدف و حضور در بازارهای جدید امکان‌پذیر است که این امر خود به تقویت دیپلماسی عمومی کشور هم کمک می‌کند. 

خبرنگار: فرزانه غلامی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه