هشدار درباره فروپاشی ارتش صهیونیستی

مخالفان نتانیاهو در سرزمین های اشغالی همزمان با روز «اختلال»جاده ها را بستند و با پلیس درگیر شدند

هشدار درباره فروپاشی ارتش صهیونیستی

ساکنان سرزمین های اشغالی که به طرح جنجالی کابینه نتانیاهو برای بازنگری در سیستم قضایی معترض هستند، در حالی چهارشنبه، در روزی که رهبران معترضان آن را «روز ملی اختلال» نامیده اند با تظاهرات بزرگ و بستن جاده ها که به درگیری با پلیس نیز انجامید، مخالفت خود را با سیاست نخست وزیر اعلام کردند که همزمان محافل صهیونیست دربـاره گسترش نافرمانی و در ادامــه، فروپاشی ارتش اسرائیل تحت تأثیر چالش های بسیار هشدار دادند.


راهپیمایی روز گذشته در حالی برگزار شد که کابینه، در آستانه به تصویب رساندن اصلاحات قضایی اسـت. پارلمان اسرائیل هفته پیش در شـور نخست، با بخش نخست ایـن اصلاحات موافقت کـرد. اصلاحات به دولـت اسرائیل این امکان را میدهد تا اقدامات تعیین قضات را تحت کنترل بگیرد و اختیارات دادگــاه عالی اسرائیل را محدود کند. کنست همچنین در مـورد یک پیشنهاد جداگانه برای محافظت از نخست وزیر بنیامین نتانیاهو از برکناری از سمت خود به دلیل درخواست ها مبنی بر اینکه وی نمیتواند در زمان محاکمه به اتهام فساد به عنوان نخست وزیر خدمت کند، رأی گیری کرد. مخالفان، اقدام پارلمان در پیگیری قانون ممنوعیت عـزل نخست وزیر را «کودتا» میدانند، اقدامی جنجالی که دست نتانیاهو را برای اعمال قدرت و حذف رقبا بیشتر باز خواهد کرد.
معترضان در مخالفت با این تصمیمات جنجالی کابینه، بامداد چهارشنبه بزرگراه اصلی بین تلآویو و قـدس اشغالی و همچنین ایستگاه های قطار شهری را بسته و آمدوشد را در ساعات پرازدحام مختل کردند. رسانه های رژیـم صهیونیستی از درگیری تظاهرات کنندگان با نیروهای امنیتی خبر داده و پلیس نیز اعـلام کرد 16معترض به دلیل برهم زدن آرامش دستگیر شده اند. بستن مسیرها سبب شد حضور وزیـر جنگ، وزیـر ارتباطات و رئیس شورای امنیت داخلی در کنفرانس سالانه مؤسسه پـژوهـش هـای امنیت داخـلـی در مـوزه «زمین اسرائیل» تلآویو لغو شود.
اصرار نتانیاهو بر تصویب قانون بازنگری سیستم قضایی بـا واکـنـش تند دیگر گـروه هـای مخالف روبه رو شده است. احزاب رقیب بر لغو این مسیر پافشاری میکنند؛ موضوعی که یکی از شدیدترین بحران های داخلی رژیم صهیونیستی را رقم زده است. این هشدارها در حالی افزایش مییاید که نظامیان ارتش رژیم اشغالگر به ویژه افسران نیروی هوایی، به صف تظاهرات علیه کابینه پیوسته اند. شدت اختلافات به آنجا رسيده كه اكنون بسياری در اسـرائـیـل بيم فـروپـاشـی ارتـــش و نافرمانی نظاميان را دارند و در نامه های جداگانه ای درباره فروپاشی ارتـش هشدار میدهند. دو ماه پيش «متان ویلنای»، معاون سابق ستاد کل ارتـش، نـامـه ای بـه بنیامین نتانیاهو فرستاد کـه در آن خواستار پایان دادن به «مـوج فروپاشی» ارتش شده بود. این نامه توسط 412 کهنه سرباز ارتش رژيم صهيونيستی امضا شده بود.
نیر دوری، خبرنگار نظامی کـانـال2 تـلآويـو نيز همان زمـان گـزارش داد اقدامات نتانياهو سبب ایجاد اختلاف بین افسران ارشد و سربازان شده و حتی برخی سربازان از فرماندهان خود نافرمانی میكنند. روز گذشته هم یوسی میلمن، تحلیلگر روزنامه عبریزبان هاآرتص در یادداشتی در این روزنامه، اين سؤال را مطرح كرد: «آیا ارتش اسرائیل پیش از انتفاضه بعدی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؟»

خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه