طالبان، ناتوان در تأمین خواسته های داخلی و خارجی

نگاهی به راه های رفته و نرفته حکومت موقت افغانستان در سالگرد امضای توافق صلح دوحه

طالبان، ناتوان در تأمین خواسته های داخلی و خارجی

دیروز 10 اسفند در حالی سـه سال از امــضــای تــوافــق دوحــــه قطر میان آمریکا و طالبان مبنی بر خروج سربازان ایاالت متحده از افغانستان گذشت که واشنگتن پس از انتخاب جو بایدن، نیروهای خود را سراسیمه از این کشور خارج کرد و ضمن ایجاد آبروریزی بزرگ، فرصتی فراهم کرد تا طالبان بتواند تمام افغانستان را تحت کنترل خود درآورد. اما اینکه حکومت موقت کابل در دو سال گذشته چقدر توانسته در زمینه کسب مشروعیت داخلی و خارجی موفق عمل کرده و در آینده با چه مشکالتی در این مسیر مواجه است پرسشی است که پاسخ دادن به آن مهم به نظر میرسد.


نگرانی ها درباره افغانستان پا برجاست
محسن روحی صفت، دیپلمات پیشین ایــران در افغانستان در گفتوگو با قدس ضمن بیان اینکه یکی از بندهای توافق دوحه این بود مرزهای افغانستان نباید مرجع حمله به سرزمینهای دیگر باشد، گفت: امروز میبینیم تقریبا ً تمام همسایگان افغانستان درباره وضعیت فعلی مرزهایشان و حضور نیروهای افراطی اظهار نگرانی کردهاند؛ از چین و تاجیکها تا پاکستانیها و ایــران، بنابراین نتوانستهاند آن بند از توافقنامه را اجرایی کنند. روحیصفت در ادامـه با اشـاره به اینکه امـروز حتی شاهد هستیم کشوری مانند پاکستان هم از ترکشهای حضور طالبان در افغانستان در امان نیست، تصریح کرد: تصمیمگیرندگان پاکستانی حاضر در دوحه دیپلمات سیاسی نبودند و نظامیانی بودند که معمولا به دنبال پیروزیهای کوتاهمدت هستند و به نتایج چنین تصمیمی فکر نکرده بودند و امــروز تشعشعات انتخاب نظامیان را دریافت میکنند.
دیپلمات پیشین ایران در افغانستان در پاسخ بـه ایـن پرسش کـه حکومت کنونی طالبان تا چه میزان توانسته خواسته مردم این کشور را برآورده کند، گفت: طالبان مدعی است امنیت را در افغانستان ایجاد کرده؛ باید گفت نتیجه امنیت، ثبات است و ثبات به دنبال آن ایجاد میشود که مـردم از حکومت رضایت داشته باشند ولـی وقتی شاهد مهاجرت میلیونها افغان از این کشور هستیم نشان میدهد عنصر امنیت حاکم نشده اسـت. امـروز ممکن است شاهد درگیری و زد و خورد در افغانستان نباشیم اما این کشور و مردم آن از نظر ذهنی احساس امنیت نمیکنند. وی با بیان اینکه افغانستان یک کشور متکثر قومی است و هیچ قومی در اکثریت نیست و بر دیگری برتری ندارد، اذعان کرد: حکومت کنونی افغانستان برآمده از نظرات همه قومیتها و حضور همه نخبگان سیاسی در رأس امـور نیست، بنابراین نمیتوان گفت حکومت فعلی افغانستان مطلوب مردم است.
افغان ها نظام اسلامی میخواهند اما نه با مختصات قوم گرایانه فعلی
علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا هم با بیان اینکه افغانستان سرزمین طایفه هاست و باید خـواسـت همه قومیت ها و گـروه هـا دربــاره تشکیل دولت همه شمول در نظر گرفته شود، گفت: افغان ها نظام اسلامی میخواهند اما نه با مختصات قوم گرایانه فعلی. طالبان در حوزه سیاست خارجی و در قبال همسایگانش نیز نتوانسته توقعات را بـرآورده کند. مقامات کشورمان نیز همیشه تأکید کرده اند حکومتی را در افغانستان به رسمیت خواهند شناخت که برآمده از خواست همه مردم این کشور باشد. همسایگان افغانستان به جز پاکستان به دنبال یک افغانستان باثبات و آرام هستند تا بتوانند با آن مراوده داشته باشند. این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به رویکرد طالبان تأکید کرد: نکته مهم این است آنها تا کجا میتوانند با نادیده گرفتن قومیت ها و سایر گروه های سیاسی پیش بروند؟ به یقین اداره کشور 40میلیون نفری افغانستان بدون درنظر گرفتن تعاملات خارجی و همسایگان ممکن نیست؛ شاید در کوتاه مدت و میان مدت بتواند روند را حفظ کند اما بی تردید در بلندمدت ممکن نخواهد بود.

خبرنگار: سید احمد موسوی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه