غنی سازی از 60درصد عبور نکرده است

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به خبرنگار قدس تأیید کرد

غنی سازی از 60درصد عبور نکرده است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به ادعای خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های بلندپایه در مورد کشف اورانیوم با غنای بالای 80 درصد در بازرسی‌های اخیر، با رد این موضوع گفت: بازرسان آژانس اطمینان پیدا کردند خروجی غنی‌سازی ما و موادی که ذخیره می‌شود غنای بیش از 60 درصد نیست و این موضوع در گزارش مدیرکل هم آمده است.


محمد اسلامی دیروز در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره طرح این ادعا پس از مذاکرات اخیر معاون پادمانی گروسی و هیئت همراه وی در تهران، اظهار کرد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و بر اساس برجام، محدودیت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران در غنی‌سازی اعلام‌شده بود، اما به دلیل اینکه هیچ‌کدام از طرفین برجام به این تعهد پایبند نبودند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس تعهدات خود را بازگشت داد؛ بنابراین طبیعی است آژانس نظارت‌ها را مانند گذشته داشته باشد و درباره افزایش غنی‌سازی هم گزارش ارائه دهد و اعلام کند نظارت‌های پیشین را ندارد، اما معنای آن این نیست که اِشراف نداشته باشند.
وی درباره اعلام وجود ذره‌ای با غنای ۸۴ درصد هم گفت: نمونه‌برداری یک ذره بوده است که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود، اما آنچه مهم است حجم موادی است که پس از تولید ذخیره می‌شود که بازرسان آن را مشاهده کردند و مطمئن شدند بیش از ۶۰ درصد نیست و خط تولید ایران ۶۰ درصد است که در این گزارش هم آمده است. در نشست‌ها هم آن را پیگیری می‌کنیم و این موضوع هم بر اساس همین مذاکرات کنار گذاشته می‌شود. وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره اینکه محور اصلی گفت‌‎وگوها با گروسی در تهران در روزهای آتی چه خواهد بود و تهران چه مطالبه اصلی از این رایزنی و سفر دارد؟ تصریح کرد: موضوع همین مواردی است که به‌عنوان پادمانی نام‌گذاری کردند و بسته شدن این پرونده. برای بسته شدن پرونده همین موارد اتهامی است و ۲۰ سال است مذاکره شده و سند برجام شده و مواردی نبوده که دوباره بارگذاری و نو شود و بگوییم قرار است دوباره برجام صورت گیرد. وی در رابطه با اینکه آیا سفر گروسی می‌تواند گره‌گشای پرونده هسته‌ای باشد، گفت: ما چیز غیرعادی‌ را نمی‌پذیریم که تحت‌فشار و سیاسی باشد.‌ اسلامی همچنین از حل‌وفصل موضوع ادعای انحراف در چینش سانتریفیوژهای آی‌آر6 در مذاکرات با هیئت کارشناسی آژانس که هفته‌های گذشته به تهران سفرکرده بودند خبر داد و گفت: مشخص شد هیچ انحرافی در چیدمان دستگاه‌های ما وجود ندارد و جمع‌بندی این بود که موضوع پیگیری نشود، همچنین در مورد مسائل پادمانی که القا می‌شد ایران پاسخی نداده درحالی‌که ما صدها صفحه پاسخ به آژانس داده بودیم، لازم بود همه موارد را با بازرسان آژانس دوباره مرور می‌کردیم که این هم ادامه دارد. وی افزود: در همین راستا با سفری که معاون آژانس داشت و مذاکراتی که انجام شد، دعوت رسمی از آقای گروسی به عمل آوردیم که ان‌شاءالله در یکی دو روز آینده به تهران خواهد آمد و این موارد را با او ادامه خواهیم داد.

برای تقویت روحیه ضعیف نیروهایشان است
 امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی رزمایش مشترک آمریکا با 50 کشور متحد خود در منطقه خلیج‌فارس و شمال اقیانوس هند را اقدامی برای تقویت روحیه ضعیف سربازان خود که زمان زیادی است از کشورشان دور بوده‌اند و بازگرداندن آمادگی به آن‌ها عنوان کرد و گفت: ما همه تحرکات آن‌ها را زیر نظر داریم و مراقبت می‌کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بابیان اینکه برگزاری چنین رزمایشی دلایل مختلفی دارد که یکی آمادگی و دیگری بحث روحیه دادن به نیروهایشان است، عنوان کرد: سربازهایی که ماه‌ها و مدت‌های طولانی در منطقه دوردست استقرار پیدا کردند، قطعاً روحیه‌شان تضعیف‌شده است و برای آنکه به نیروهایشان روحیه بدهند، رزمایش‌های این‌چنینی برگزار می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری یک رزمایش هیچ‌گاه به معنای این نیست که می‌خواهند عملیاتی را انجام بدهند، درباره اینکه چنین  رزمایشی خطری برای کشورمان خواهد داشت؟ گفت: همیشه هوشیار هستیم و رصد و مراقبت می‌کنیم و آماده هستیم و کاملاً همه‌چیز را زیر نظر داریم، اما چنین استنباطی هم نداریم.وی در مورد برگزاری رزمایش در کشور هم با اشاره به برنامه‌ریزی  برگزاری رزمایش مشترک دریایی با کشورهای حاشیه اقیانوس هند، گفت: ما، هم در کشور خودمان رزمایش‌های زیادی برگزار می‌کنیم، هم با کشورهای دیگر و این موضوع مستمر دنبال می‌شود.

تصویب سهمیه ارزی برای زیارت ماهانه عتبات عالیات
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید قبول داریم 130 میلیون تومان برای سفر حج تمتع گران و سنگین است، اما اگر حمایت‌های دولت و مصوبه هیئت‌وزیران برای تأمین سهمیه ارزی نبود، هزینه‌ها حداقل 30 تا 40 درصد بیشتر از رقم فعلی تمام می‌شد.
اسماعیلی بابیان این مطلب و با اشاره به آغاز نام‌نویسی حج تمتع، در پاسخ به خبرنگار ما گفت:  کف قیمت حج تمتع 110 میلیون تومان و سقف آن با توجه به تفاوت و کیفیت خدمات و هتلینگ 130 تا 135 میلیون تومان تعیین‌شده که تقریباً کف قیمت مطابق باقیمت پارسال است.
وی همچنین گفت: در دولت مصوبه خوبی داشتیم؛ هم برای زیارت عتبات ماهیانه دولت سهمیه ارزی مناسبی را  برای سازمان حج و زیارت پیش‌بینی کرد و هم برای  حج واجب که بتوانیم این سفرها را از فراز و فرودها (در نرخ ارز) حفظ کنیم و مردم  با اطمینان نام‎نویسی کنند.
اسماعیلی افزود: در حال گسترش سفرهای زیارتی هم هستیم. من و دوستان در سازمان حج  تأکیدمان این است که سفرها کوتاه و ارزان و با تسهیلات لازم باشد. ان‌شاءالله امسال به نحوی باشد که رضایت مردم از قیمت سفرهای زیارتی جلب شود. حتماً قیمت‌های ما از نوروز و سال آینده بالاتر نخواهد بود مگر اینکه کسی خارج از سازمان حج برود.
وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش دیگری، شایعه فروش ساختمان موزه ملی سینما را در قالب طرح مولدسازی رد و تأکید کرد: موزه ملی سینما از مفاخر فرهنگی هنری کشور است و کارهای زیادی برای به‌روز کردن آن انجام داده‌ایم.
اسماعیلی همچنین با اشاره به برگزاری موفق جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، گفت: عده‌ای تلاش کردند حضور هنرمندان در این رویداد کمرنگ باشد، اما هنرمندان ایستادند و با سلایق مختلف حضور پیدا کردند که موردعنایت ویژه خداوند خواهند بود.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه