به‌نشر کار جسورانه و ماندگاری را آغاز کرده است

گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «من و آقای همسایه»

به‌نشر کار جسورانه و ماندگاری را آغاز کرده است

کتاب «من و آقای همسایه» به قلم علیرضا متولی، منتشر شده توسط انتشارات به نشر، محور نخستین نشست نقد و بررسی کتاب‌های برگزیده ادوار مختلف جایزه قلم زرین در خبرگزاری ایکنا قرار گرفت. 


علیرضا متولی، نویسنده رمان «من و آقای همسایه» در معرفی این کتاب و چگونگی شکل‌گیری و پرداخت آن، عنوان کرد: این اثر یکی از کتاب‌های مجموعه رمان چهارده معصوم(ع) انتشارات به‌نشر است. درواقع انتشارات به‌نشر تصمیم داشته برای هر معصوم(ع) یک رمان تولید کند. دبیر این مجموعه، مصطفی خرامان از نویسنده‌های خوب و کاردرست کشور، بنده را به این مجموعه معرفی کرد تا یکی از رمان‌ها را بنویسم.
از بین چند معصومی که هنوز برای نگارش انتخاب نشده بودند، به دلیل دین و ارادت شخصی که به امام جواد(ع) داشتم، ایشان را انتخاب کردم. البته به بنده گفته شد کار سختی است زیرا درباره ایشان خیلی اطلاعات مستند و منبعی وجود ندارد اما باز هم بر انتخابم اصرار داشتم.

ماجرای توسل نویسنده به امام جواد(ع)
نویسنده کتاب «من و آقای همسایه» در ادامه ضمن اشاره به جلسات متعددی که در شعبه انتشارات به‌نشر در تهران برگزار و در آن جلسات طرح اولیه اثر و... توسط نویسندگان ارائه می‌شد، اضافه کرد: در ابتدا هیچ طرح اولیه‌ای برای این اثر نداشتم، فقط یک مسجد جوادالائمه(ع) می‌شناختم که آشنایی من با مرحوم امیرحسین فردی و شروع کار حرفه‌ای‌ام در سال 62 از آنجا بود و کم‌کم ارادتم به امام جواد(ع) تقویت و پررنگ‌تر شد.
وی اضافه کرد: هنگام نگارش اثر، توسلی به حضرت امام جواد(ع) داشتم و از ایشان درخواست کردم کمک کند کار به لحاظ کیفی به بلندی‌ شأن ایشان نزدیک باشد و به اصطلاح آبروریزی نشود؛ زیرا بسیاری از آثاری که درباره حضرات ائمه و معصومین(ع) نوشته شده، بیشتر در وهن ایشان است نه شأن ایشان و من نمی‌خواستم این اتفاق در اثر من بیفتد. 
نویسنده «من و آقای همسایه» در ادامه افزود: برای من که بیشتر تجربه نوشتن در حوزه داستان‌های اجتماعی و مهارت زندگی داشتم، این اثر متفاوت بود. انگار واقعاً این کار را من ننوشتم، داستان خودش شکل گرفت و شخصیت‌ها خودشان وارد قصه شدند. شاید به ‌نوعی بتوان گفت این کار، من را نوشت نه من آن را؛ خوشبختانه بازخورد مخاطبان هم از کتاب خوب بوده و براساس اعلام انتشارات به‌نشر، یکی از کتاب‌های پرفروش هر ماه فروشگاه‌های این انتشارات است. 

مسیری که به‌نشر باید ادامه دهد
محمد ناصری، نویسنده حوزه کودک و نوجوان و منتقد هم در مقدمه سخنان خود و پیش از شروع نقد کتاب عنوان کرد: از نظر مدیریت فرهنگی، انتشارات به‌نشر با پیگیری انتشار این دست رمان‌ها و تولید مجموعه 14جلدی رمان با محوریت چهارده معصوم(ع) کار مهم، ارزشمند، تازه، جسورانه و ماندگاری آغاز کرده و باید از این انتشارات تشکر کرد که نویسنده‌ حرفه‌ای، مؤمن و معتقدی مانند مصطفی خرامان را در رأس این مجموعه قرار داده است.
ناصری اضافه کرد: انتشارات به‌نشر در این مجموعه خیلی خوب از نویسنده و مدیر مجموعه حمایت کرد و ‌ای کاش هم خود این انتشارات این کار را ادامه دهد و هم مدیران دیگر نشرها این دست کارها -که در ظاهر 14 کتاب است اما در باطن بسیار بیشتر و بزرگ‌تر از این اتفاق است- را در دستور کار خود قرار دهند و در میان انبوه فعالیت‌های خود، تعریف کنند.
این نویسنده و منتقد ادبی ضمن تأکید بر اینکه «من و آقای همسایه» اثر محکم و ماندگاری است، اضافه کرد: این رمان در مقایسه با دیگر آثار نویسنده، خواندنی است و در جای بسیار خوبی قرار گرفته است. به‌طور قطع عرض می‌کنم متولی در این کتاب در بیان این نکته به جوان و نوجوان امروز که می‌توان با امام معصوم(ع) ارتباط گرفت و زندگی کرد، موفق بوده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه