واکنش‌های سیاسی به حادثه‌ای با انگیزه شخصی

بررسی جوانب سیاسی و امنیتی حادثه حمله یک شهروند به سفارت آذربایجان در تهران

واکنش‌های سیاسی به حادثه‌ای با انگیزه شخصی

سفارتی در تهران بسته می‌شود تا سفارتی در تل‌آویو باز شود...؟ این سؤال اگرچه گزاره‌های دور از ذهنی را به هم گره زده است، اما به‌نظر می‌رسد هدف اصلی سناریویی است که علیه روابط ایران و آذربایجان تنظیم شده. سناریویی که روز گذشته یک هموطن ارومیه‌ای خواسته یا ناخواسته پرده‌ای دیگر از آن را بازی کرد.


​​​​​​​در این اتفاق که ویدئوهایی از آن منتشر شده است، فردی میانسال به همراه دو فرزند خردسالش مسلح وارد سفارت باکو می‌شود و پس از تیراندازی کور، یک نفر را کشته، دو نفر را هم زخمی می‌کند.بررسی سوابق ضارب نشان می‌دهد او در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر گم شدن همسرش در ارومیه ثبت کرده. همسر وی اهل باکو بوده است. پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته در این موضوع خاص بسته می‌شود و پس از آن این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جمهوری آذربایجان پیگیری می‌کرده است.
او در ادامه گفت‌وگو با پلیس گفته است: با مراجعات پرشمار به سفارت باکو در تهران و دریافت نکردن پاسخ مناسب از سوی مسئولان سفارت، سرانجام تصمیم به حمله گرفتم.دختر 14ساله این فرد هم حضور مادرش در آذربایجان را تأیید کرده، اما هنوز مشخص نیست چرا ضارب تا این اندازه مطمئن بوده، همسرش در طبقه چهارم سفارت زندانی است. به‌عبارت دیگر هنوز مشخص نیست ضارب اطلاعات اطمینان‌بخش مبنی بر حضور همسرش در سفارت را چگونه بدست آورده است. 

عجله باکو برای چه؟
اما همه ماجرا این نیست. داستان وقتی عجیب‌تر می‌شود که در فاصله کمتر از پنج ساعت از حادثه، نهادها و اشخاص نزدیک به باکو در اقدامی هماهنگ، ماجرا را یک اتفاق تروریستی قلمداد می‌کنند.الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در پیامی توییتری، ضمن تروریستی خواندن حمله به سفارت این کشور در تهران، با خانواده «عسگروف اورخان رضوان اوغلو» سرتیم کشته شده حفاظت از سفارت همدردی کرد.در این میان حتی یک خبرنگار نزدیک به علی‌اف توانسته ارتباط بین ضارب و سپاه را هم کشف کند.همچنین به گزارش یورونیوز، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هم در بیانیه‌ای با اعلام اینکه این کشور سفارت خود در تهران را تخلیه می‌کند، تأکید کرد طرف ایرانی مسئولیت کامل حمله به سفارت را برعهده دارد.برپایه قوانین بین‌المللی وظیفه حفاظت از اعضا و کارکنان سفارت در داخل سفارت برعهده میهمان است. سیدعباس موسوی، سفیر ایران در آذربایجان هم به وزارت خارجه این کشور احضار شد.ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این حمله آن‌را به‌شدت محکوم و تأکید کرد این حادثه با «حساسیت بالا در حال بررسی است».رئیس جمهور کشورمان نیز دستور بررسی سریع‌تر و خارج از نوبت ماجرا را صادر کرده است.

سناریویی طراحی شده یا یک اقدام شخصی؟
در همین زمینه دکتر هیراد مخیری، کارشناس ارشد حوزه قفقاز در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است در هر صورت این حادثه از دو حالت خارج نیست. در حالت نخست فرد ضارب واقعاً به‌دلیل مسائل شخصی دست به این کار زده که البته مقداری دور از ذهن است! البته با فرض قبول این سناریو، مهره‌ای زودتر از موعد برای انتفاع منافع جبهه تل‌آویو- آنکارا-باکو برداشته شده و آن‌ها که آن‌طرف مرزها هستند از این رخداد دارند نهایت بهره‌برداری را ‌می‌کنند.
به عقیده این استاد دانشگاه، در حالت دوم، این اتفاق یک سناریو از پیش طراحی شده و شبیه حادثه اخیر تروریستی در شاه چراغ و مدیریت ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری‌‌های پرشمار و نفوذ اطلاعاتی در سال‌های گذشته؛ این اتفاق هم از مرزهای شمال غربی از سمت جمهوری آذربایجان با کمک سرویس امنیتی میت ترکیه و اسرائیل برنامه‌ریزی شده است.مخیری می‌گوید: هیچ ذهن هوشمند و سیاست‌سنجی در جهان نمی‌پذیرد چنین عملیاتی در خاک ایران به سفارت کشوری مانند جمهوری آذربایجان که در بیشترین حالت واگرایی‌های سیاسی با ایران قرار دارد، مورد قبول حاکمیت ایران باشد، حتی با تمام بدعهدی‌ها و ضربه‌هایی که به منافع ملی و امنیتی ایران در سال‌های گذشته از جانب جمهوری آذربایجان وارد شده است.
حالا علی‌اف و کابینه باکو حتی پیش از آنکه ضارب بازداشت شود، صحبت از تروریستی بودن حادثه کرده‌اند و به‌شکلی کاملاً آموزش دیده تلاش دارند توپ را به‌زمین همسایه بیندازند. فارغ از اینکه، آن‌ها باید توضیح دهند چگونه مطمئن هستند این اقدام تروریستی است و چرا تا این اندازه عجله دارند همه پل‌های ارتباطی با تهران را از بین ببرند؟

خبرنگار: زارع

برچسب ها :
ارسال دیدگاه