وضعیت مساجد در شهرهای جدید قابل قبول نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

وضعیت مساجد در شهرهای جدید قابل قبول نیست

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور معتقد است وضعیت مسجدها در شهرهایی که به‌تازگی ساخته می‌شوند، قابل قبول نیست و باید در این زمینه تجدیدنظر شود.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، اظهار کرد: ما در مجموعه نظام جمهوری اسلامی -که این اجلاس به منزله اذان نماز برای کل کشور و همه مجموعه‌ها محسوب می‌شود- باید نگاهمان را به نماز عوض کنیم.
وی افزود: به نظر می‌رسد برخی عرصه‌ها برای ما عادی شده و این عادی شدن هم در کمیت نماز، در حوزه جماعت و هم در بخش کیفیت، به‌تدریج اثر می‌گذارد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: نیاز به نگاه دوباره داریم و باید توجه کنیم در این نگاه تازه، جایگاه نماز در همه حوزه‌های کشور در افق فراراهبردی دیده شود تا به همه مجموعه‌ها مشرف باشد، نه اینکه به صورت امری عادی و زینتی در بخش‌های گوناگون دیده شود. حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری رویکرد مطرح شده در اجلاس سراسری نماز را الهام‌بخش همین مسئله دانست که به اعماق یعنی مدرسه، خانواده، دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان و... نگاه می‌کند. وی گفت: این نگاه بسیار مغتنم است و نشانه نماز باید در همه حوزه‌های کشور به صورت برجسته وجود داشته باشد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه سال آینده سی‌امین اجلاس سراسری نماز برگزار خواهد شد، چند پیشنهاد مطرح و اضافه کرد: با توجه به اینکه سال آینده سی‌امین اجلاس نماز است باید تدابیری برای برپایی اجلاسی متفاوت هم در نحوه برگزاری و هم در مقدمات آن اندیشیده شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: از همین حالا چند جمع اندیشه‌ورز و کارگروه در موضوعات مشخص و اساسی مثل خانواده، مدرسه، مسجد، رسانه و... تشکیل شود تا اجلاس سال آینده جمع‌بندی کار این کارگروه‌ها باشد.
وی اضافه کرد: همچنین می‌توان امتداد استانی این کار را به صورت متفاوتی طراحی و برای هر کارگروه، بخش نظارت و ارزشیابی نیز اضافه کرد تا نگاه انتقادی باشد و پیشنهاد‌های روشن همراه با اقدامات ارائه شود.

حقوق بر زمین‌مانده مسجد
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه به مسئله مسجد اشاره و اظهار کرد: حقوق بر زمین مانده در مورد مسجد زیاد داریم که در کارگروه‌های اجلاس آینده می‌توان تصمیمات بهتری برای آن گرفت. در زمینه کالبد مسجد نیز در شهر‌های جدیدی که ساخته شده یا در حال ساخت است وضعیت اصلاً قابل قبول نیست و این شهر‌ها هیچ نسبتی با شهر ساخته شده در کشور اسلامی ندارند و باید در این زمینه تجدیدنظر شود. 
امام جمعه موقت تهران گفت: وضعیت مساجد بین راه فاجعه‌بار است و وزارتخانه‌های مربوط باید پاسخ دهند.

کیفی‌سازی و شکوفایی نماز جمعه
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در خصوص نهاد نماز جمعه و وظیفه‌ شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: وظیفه ما در خصوص نماز، اصلی و ذاتی است. اقدامی که اکنون در دستور کار نهاد ما قرار دارد کیفی‌سازی و شکوفایی نماز جمعه است و قدم‌هایی برداشته شده و البته باید قدم‌های بزرگ‌تری برداشته شود؛ اما سر من در این مورد پایین است و باید خود من مورد سؤال قرار گیرم.
وی از همه درخواست کرد اهتمام به نماز جمعه را کار خودشان بدانند، چون این کار، عمومی است و محدود به یک نهاد نیست.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: از ائمه جمعه خواهش کردیم به احیا و آبادانی مسجدهای مناطق خود اهتمام داشته باشند و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم گزارش روشنی از وضعیت مسجدها در همین‌جا ارائه دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری به نقش ائمه جمعه به عنوان مسئول شورای فرهنگ عمومی کشور اشاره کرد و افزود: به نظر من سهم نماز، اقامه کیفی نماز و گسترش کمی آن باید از شورای فرهنگ عمومی کشور به دست بیاید، یعنی نماز در صدر دستور جلسات شورا‌های فرهنگ عمومی قرار گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه