تفسیر موضوعی شهید صدر پشتیبان نظری انقلاب اسلامی است

معاون پژوهشی پژوهشگاه شهید صدر:

تفسیر موضوعی شهید صدر پشتیبان نظری انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام مؤذنی با اشاره به تاریخچه «تفسیر موضوعی شهید صدر»، این تفسیر را پشتیبان انقلاب اسلامی در عرصه مبنا، روش و محتوای اسلامی توصیف کرد.


حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه شهید صدر در نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر با موضوع «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر» در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی که به‌صورت مجازی پخش شد، گفت: تفسیر موضوعی شهید صدر آخرین فراورده علمی ایشان است که به دست ما رسیده است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه شهید صدر، شهید محمدباقر صدر را مفسر به‌معنای رایج آن ندانست و اظهار کرد: شهید صدر در حوزه تفسیر نوآوری بسیار مهم داشت که سبک و مکتب جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد؛ با این نوآوری می‌توان شهید صدر را پایه‌گذار یک مکتب جدید در تفسیر عنوان کرد که مرحله و نقطه عطفی در تفسیر است؛ از این نظر شخصیت تفسیری وی بسیار مهم و به این معنا مفسر است.
وی ادامه داد: نوآوری تفسیری شهید صدر به حدی است که برخی پژوهشگران حوزه تفسیر مدعی هستند تمامی مطالعات تفسیری چهار دهه گذشته جهان اسلام متأثر یا ناظر به روش تفسیری است که شهید صدر ارائه کرده است؛ یعنی ما هیچ دستاورد روشی در حوزه تفسیر نداریم الا اینکه ناظر به شهید صدر، در امتداد آن، در نقد و بررسی آن یا متأثر از آن باشد.

از نظر شهید صدر حداقل شرط مفسر، مجتهد بودن است
معاون پژوهشی پژوهشگاه شهید صدر با اشاره به تاریخچه نگارش و چاپ همزمان «غایةالفکر» و «فدک در تاریخ» نوشته شهید صدر، اجتهاد فقهی را یک وجه از شخصیت قرآنی شهید صدر توصیف کرد و گفت: از نظر شهید صدر حداقل شرط یک مفسر و بیان‌کننده مقصود قرآن در سطوح مختلف، مجتهد بودن است.
وی تصریح کرد: شهید صدر تلاش کرده مسئله اختلال نظام آموزش حوزه در توجه به قرآن را حل کند؛ دستگاه فقاهت سنتی آیات مورد استفاده در استدلال‌های فقهی را در کتاب‌های فقهی درج و ناخواسته بین فقیه و قرآن نوعی فاصله ایجاد کرده است؛ شهید صدر سعی کرده قرآن را به مثابه یک ضرورت علمی در دل پژوهش‌های رایج حوزوی قرار دهد.
حجت‌الاسلام مؤذنی ادامه داد: این حرکت فارغ از این است که خود ایشان در فرایند علمی و دستاوردهای جهان اسلام دانش تفسیر را وارد یک ساحت از استفاده می‌کند که بی‌نیازی از آن تقریباً غیرممکن است و هرگونه تفکر اسلامی را نیازمند عبور از ساحت تفسیر به‌شکل روشمند قرار می‌دهد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه شهید صدر زیست قرآنی شهید صدر را به دو بخش تقسیم کرد و توضیح داد: یکی مطالعات و تلاش‌های قرآنی شهید صدر است که در موارد مختلف بروز داشته است؛ این تلاش‌ها به‌علاوه ابعاد دیگر شخصیتی شهید صدر سبب شده در تمام دستاوردهای نظری ایشان، روح قرآنی را حاضر ببینید.
وی با ارائه نمونه‌هایی از استفاده شهید صدر از قرآن در کتاب‌های مختلف خود، اظهار کرد: این اندیشمند جهان اسلام برای ساخت مکتب اقتصادی اسلام دو بخش گزاره‌های جزئی (با نام روبناها) و مفاهیم (که زیربنا خوانده می‌شود) را لازم می‌داند؛ این مفاهیم همان چیزی است که شهید صدر بعدها روش دستیابی به آن را از طریق تفسیر موضوعی تبیین می‌کند.
حجت‌الاسلام مؤذنی درباره فعالیت‌های خاص تفسیری شهید صدر گفت: ایشان در ۲۳سالگی و همزمان با چاپ مجله الاضواء مقالاتی را در آن ارائه داد که امروز در کتاب «المدرسة القرآنیه» یا آموزه‌های وحی به زبان فارسی چاپ شده؛ «عمل صالح در قرآن» و «آزادی در قرآن» از این مکتوبات است که درواقع بررسی بخشی از بنیادهای فلسفه اخلاق در قرآن از نظر شهید صدر است.
وی مؤلفه اساسی تفسیر موضوعی شهید صدر را «ناظر به تولید نظریه بودن» آن عنوان کرد و گفت: تفسیر موضوعی که آخرین فراورده نظری شهید صدر است، در یک بافت خاص از شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی شکل گرفته که توجه به آن بسیار مهم است و می‌تواند ابعاد گوناگونی از دیدگاه‌های شهید صدر و کارکردهای تفسیر موضوعی وی را نشان دهد.
حجت‌الاسلام مؤذنی تفسیر موضوعی شهید صدر را حاصل 14جلسه درسی عنوان کرد که از 
۲۸ فروردین ۱۳۵۸ آغاز شده، توضیح داد: شهید صدر دو روز درس فقه خود را تعطیل و به جای آن، درس تفسیر را شروع کرد؛ البته با این توجه که درس فقه ویژه طلاب درس خارج بود اما درس تفسیر، عمومی و حضور برای همه آزاد بود.

تفسیر شهید صدر دقیقاً با کارکرد حل مسئله امت اسلام تولید شده است
معاون پژوهشی پژوهشگاه شهید صدر متن تفسیر موضوعی را ناظر به رئوس نیاز جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت: این تفسیر دقیقاً با کارکرد حل مسئله امت اسلام تولید شده؛ اگر آن را این‌گونه ببینید، کارکرد، آثار و نوع استفاده امروز از این تفسیر برای ما متفاوت می‌شود. وی در اشاره‌ای به برهه تاریخی شروع درس تفسیر ایشان که سه ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده، تصریح کرد: آغاز این دروس در ابتدای سال ۱۳۵۸ شمسی یعنی زمانی بود که جهان اسلام تحت‌تأثیر اتفاق بزرگ انقلاب اسلامی قرار داشت و در خود عراق نیز فضای بیداری و شور انقلابی برای تشکیل حکومت اسلامی ایجاد شده بود و اساساً شهید صدر در این دروس تفسیر موضوعی خود درواقع درباره منطق تحول اجتماعی بحث می‌کند؛ این منطق تحول اجتماعی و این تفسیر در راستای کمک شهید صدر به خلأ تئوریک انقلاب اسلامی است که طبق نقل‌قول‌ها به آن قائل بوده است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه شهید صدر نیاز انقلاب اسلامی به مبنا، روش و محتواهای اسلامی در ابتدای تأسیس را مورد بررسی قرار داد و در بیان فعالیت‌های شهید صدر در رفع خلأ‌های آن گفت: کمونیسم و سوسیالیسم و لیبرالیسم بخش‌های مختلف جامعه اسلامی را فرا گرفته بود و نیاز بود اسلام دیدگاه خود را معرفی کند؛ اما تلاش برای ارائه اندیشه اسلامی از سوی متفکران مسلمان معمولاً یا به‌سمت سلفی‌گری می‌رفت یا به وادی التقاط و تلاش برای اثبات کارآمدی اسلام از رهگذر تطابق دیدگاه‌های اسلامی با افکار غربی و شرقی می‌افتاد.
حجت‌الاسلام مؤذنی تصریح کرد: محتوای تفسیر موضوعی شهید صدر مبنای انقلاب اسلامی را از حیث جامعه‌شناختی تأمین می‌کند و می‌گوید تحول اجتماعی از انسان آغاز می‌شود و انسان است که می‌تواند تحول تاریخی را در پی تحول اجتماعی رقم بزند؛ این را باید به‌عنوان زیرساخت فکری مهمی بپذیرید تا نخست امکان نظری عمل انقلابی شکل بگیرد، دوم عمل انقلابی تحقق و ادامه پیدا کند و سوم عمل انقلابی ارتقا یابد.
وی گفت: شهید صدر در درس چهاردهم تفسیر خود اشاره می‌کند در تقسیم‌بندی اجتماع و شکل جامعه، بین نظام تقنین در حکومت اسلامی و بافت اجتماعی که قرآن طراحی می‌کند ارتباطی وجود دارد و نظام تقنین ما باید بر همین پایه نظام‌های اجتماعی که قرآن تعریف می‌کند استوار شود، وگرنه این تقنین با آن ساختارهای اجتماعی در تضاد خواهد بود و نظام قانونی نمی‌تواند تحول اجتماعی را پیش ببرد؛ یعنی شهید صدر دقیقاً گام‌های تحول اجتماعی را مبتنی بر انقلاب پیش‌بینی می‌کند و درباره اینکه چگونه نظام تقنین را مبتنی بر نظام اجتماعی شکل دهیم بحث می‌کند.
وی درباره فقر روشی حوزه اندیشه اسلامی برای تولید در نیازهای اجتماعی خود سخن گفت و افزود: روش فقاهت فردگرا در سال‌های متمادی تنها روش ارتباط با امت بود، آن هم با فتواهایی درباره مسائل خرد؛ شهید صدر ما را در فضای تولیدات خود به یک سطح جدید وارد کرد که ارائه روش است؛ ایشان با روش استنطاق که در تفسیر موضوعی خود آن را ابداع کرده، روش دستیابی به نظریه مبتنی بر دین را ارائه می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه