آلودگی قنات روستای کلاته جمعه با پساب مس تکنار

در جلسه‌ای با حضور مدیران شهرستان بردسکن هشدار داده شد

آلودگی قنات روستای کلاته جمعه با پساب مس تکنار

در پی مسائل و مشکلات اهالی روستای کلاته جمعه از توابع بخش انابد با مجتمع مس تکنار این شهرستان نشستی با حضور امام جماعت، دهیار، اعضای شورای اسلامی و اهالی روستا به ریاست فرماندار، فرمانده سپاه و رئیسان اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، صمت و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مسجد جامع این روستا برگزار شد.


علی دهقان‌زاده، فرماندار بردسکن گفت: یکی از مشکلاتی که مجتمع مس تکنار بردسکن دارد این است که یک معدن دولتی است و به همین دلیل تاکنون در حوزه اشتغال و توسعه این واحد معدنی موفق عمل نشده است. اگر این معدن به بخش خصوصی واگذار می‌شد امروز شاهد بیشترین اشتغال و توسعه در مجتمع مس تکنار بودیم.
وی تأکید کرد: بدون تعارف هیئت مدیره و مدیرعامل مس تکنار باید اولویت جذب نیرو را روستای کلاته جمعه در نظر بگیرند. به هیچ عنوان خودروهای سنگین معدن حق ندارند از روی قنات روستا عبور کنند و باید ظرف یک ماه آینده نسبت به تغییر مسیر تردد و تیغ‌زنی ماهانه جاده روستای کلاته‌جمعه اقدام کند.
فرماندار بردسکن با بیان اینکه معدن مس تکنار نباید در کار مردم گره بیندازد گفت: مردم روستا نباید تاوان بی‌مدیریتی و بی‌برنامگی و ضرر معدن را بپردازند.
دهقان‌زاده از آمادگی سپاه برای تأمین قیر رایگان برای آسفالت جاده روستای کلاته جمعه قدردانی کرد و گفت: در صورتی که مدیریت مس تکنار بردسکن ورود پیدا کند با مشارکت اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سپاه این جاده آسفالت خواهد شد. 
حجت‌الاسلام اکبری، روحانی روستای کلاته جمعه هم با بیان اینکه مردم روستا با مجتمع مس تکنار فضای تعامل و همدلی دارند گفت: متأسفانه فعالیت معدن در مجاورت این روستا موجب شده است کشاورزی و دامپروری منطقه تعطیل شود.
وی عنوان کرد: با وجود اینکه معدن مس تکنار بردسکن قدیمی‌ترین معدن در شهرستان بردسکن است ولی در حوزه اشتغال و توسعه کار خاصی در این معدن صورت نگرفته است. پساب معدن خسارت‌هایی به روستا وارد کرده و قنات محمدآباد این روستا را آلوده کرده است. 
وی اظهار کرد: در جلسه‌ای که سال گذشته بنا به دستور دادستان شهرستان در محل روستا برگزار شد مقرر شد معدن مس تکنار نسبت به رفع پساب معدن، تیغ‌زنی جاده روستا و به کارگیری نیرو از جوانان جویای کار در روستا اقدام کند که به تعهدات خود عمل نکرده است. 
اقبالی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن هم گفت: جای گلایه دارد که طی ۳۰سال گذشته تاکنون در راستای رشد، توسعه و اشتغال این معدن هیچ حرکتی صورت نگرفته و امروز با وجود ۴۸محدوده معدنی دارای پروانه دربردسکن به دنبال راه‌اندازی ناحیه صنعتی و فعال شدن صنایع وابسته به معادن در منطقه هستیم ولی معدن مس تکنار بردسکن متأسفانه دچار عقب‌ماندگی است. 

خبرنگار: علی نوری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه