printlogo


در جلسه‌ای با حضور مدیران شهرستان بردسکن هشدار داده شد
آلودگی قنات روستای کلاته جمعه با پساب مس تکنار
در پی مسائل و مشکلات اهالی روستای کلاته جمعه از توابع بخش انابد با مجتمع مس تکنار این شهرستان نشستی با حضور امام جماعت، دهیار، اعضای شورای اسلامی و اهالی روستا به ریاست فرماندار، فرمانده سپاه و رئیسان اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، صمت و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مسجد جامع این روستا برگزار شد.


علی دهقان‌زاده، فرماندار بردسکن گفت: یکی از مشکلاتی که مجتمع مس تکنار بردسکن دارد این است که یک معدن دولتی است و به همین دلیل تاکنون در حوزه اشتغال و توسعه این واحد معدنی موفق عمل نشده است. اگر این معدن به بخش خصوصی واگذار می‌شد امروز شاهد بیشترین اشتغال و توسعه در مجتمع مس تکنار بودیم.
وی تأکید کرد: بدون تعارف هیئت مدیره و مدیرعامل مس تکنار باید اولویت جذب نیرو را روستای کلاته جمعه در نظر بگیرند. به هیچ عنوان خودروهای سنگین معدن حق ندارند از روی قنات روستا عبور کنند و باید ظرف یک ماه آینده نسبت به تغییر مسیر تردد و تیغ‌زنی ماهانه جاده روستای کلاته‌جمعه اقدام کند.
فرماندار بردسکن با بیان اینکه معدن مس تکنار نباید در کار مردم گره بیندازد گفت: مردم روستا نباید تاوان بی‌مدیریتی و بی‌برنامگی و ضرر معدن را بپردازند.
دهقان‌زاده از آمادگی سپاه برای تأمین قیر رایگان برای آسفالت جاده روستای کلاته جمعه قدردانی کرد و گفت: در صورتی که مدیریت مس تکنار بردسکن ورود پیدا کند با مشارکت اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سپاه این جاده آسفالت خواهد شد. 
حجت‌الاسلام اکبری، روحانی روستای کلاته جمعه هم با بیان اینکه مردم روستا با مجتمع مس تکنار فضای تعامل و همدلی دارند گفت: متأسفانه فعالیت معدن در مجاورت این روستا موجب شده است کشاورزی و دامپروری منطقه تعطیل شود.
وی عنوان کرد: با وجود اینکه معدن مس تکنار بردسکن قدیمی‌ترین معدن در شهرستان بردسکن است ولی در حوزه اشتغال و توسعه کار خاصی در این معدن صورت نگرفته است. پساب معدن خسارت‌هایی به روستا وارد کرده و قنات محمدآباد این روستا را آلوده کرده است. 
وی اظهار کرد: در جلسه‌ای که سال گذشته بنا به دستور دادستان شهرستان در محل روستا برگزار شد مقرر شد معدن مس تکنار نسبت به رفع پساب معدن، تیغ‌زنی جاده روستا و به کارگیری نیرو از جوانان جویای کار در روستا اقدام کند که به تعهدات خود عمل نکرده است. 
اقبالی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن هم گفت: جای گلایه دارد که طی ۳۰سال گذشته تاکنون در راستای رشد، توسعه و اشتغال این معدن هیچ حرکتی صورت نگرفته و امروز با وجود ۴۸محدوده معدنی دارای پروانه دربردسکن به دنبال راه‌اندازی ناحیه صنعتی و فعال شدن صنایع وابسته به معادن در منطقه هستیم ولی معدن مس تکنار بردسکن متأسفانه دچار عقب‌ماندگی است. 

خبرنگار: علی نوری