بلاتکلیفی مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی

نماینده مردم پنج شهرستان در گفت‌وگو با قدس انتقاد کرد

بلاتکلیفی مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه بسیاری از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان‌ها، از جمله خراسان شمالی به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار، بلاتکلیف مانده که نیاز به توجه ویژه‌ای از سوی دولت دارد.


محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با تخصیص اعتبارات و توجه به این قضیه، بی‌شک بسیاری از کاستی‌های استان‌ها به ویژه خراسان شمالی مرتفع خواهد شد. در سفر ریاست جمهوری به استان در تیر ماه سال جاری ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های استان اختصاص یافت و اعلام شد پرداخت این تسهیلات بر اساس منابع و مصارف بانک‌ها انجام می‌شود. این در حالی است که منابع بانکی این استان، کم و در این استان همواره مصارف بانک‌ها بیش از منابع بوده و بانک‌ها نگران جریمه از سوی بانک مرکزی هستند.
وی با بیان اینکه در این شرایط، تحقق مصوبه سفر دولت به استان در پرداخت تسهیلات با مشکل روبه‌رو است، گفت: اگر نگاه دولت اصلاح نشود و پرداخت تسهیلات براساس منابع و مصارف بانک‌ها باشد، استان‌های کم برخوردار فقیرتر خواهند شد.

معرفی نشدن پیمانکار پروژه انتقال پساب 
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نگاه دولت سیزدهم نگاه مسئله‌محور است، اظهار کرد: با توجه به تأکید رئیس جمهور بر انتقال پساب شهر بجنورد به پتروشیمی خراسان تا پایان سال 1401، هنوز پیمانکار این پروژه معرفی نشده است.
وی ادامه داد: در سفر هیئت دولت به خراسان شمالی سه ردیف مختص حوزه آموزش و پرورش مصوب شده که شامل حذف مدرسه‌های دو نوبته، تکمیل پروژه‌های 50درصدی خیر‌ساز و سرویس‌های بهداشتی و حرارت مرکزی مدرسه‌هاست و این مصوبات ظرفیت بسیار خوبی برای حوزه آموزش و پرورش استان هستند که ضرورت دارد با تخصیص اعتبارات لازم این امر محقق شود. وحیدی با بیان اینکه برخی از زیرساخت‌های استان متعلق به 30 سال گذشته است، افزود: این زیرساخت‌ها جوابگوی نیازهای مردم استان نیست و باید با رشد جمعیت و توسعه استان همخوانی داشته باشد. از سوی دیگر ارائه گزارش درست به مرکز، نقش مهمی در تخصیص اعتبار و توجه به مشکل دارد. برای مثال در حالی که تعداد قابل توجهی از روستاهای استان با مشکل آب روبه‌رو هستند، در گزارشی که از سوی استان به وزارتخانه‌ها ارائه شده است، 90درصد روستاهای استان را بدون مشکل آب اعلام کرده‌اند. ارائه این‌گونه گزارش‌ها به وزارتخانه موجب می‌شود اعتبار حوزه‌های مختلف یا صفر شود و یا به صورت اندک تخصیص پیدا کند.
وی با تأکید بر اینکه پروژه راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان از اولویت 10 به اولویت سه تبدیل شده است، ادامه داد: تأسیس بیمارستان جدید در بجنورد و توسعه دو بخش تخصصی بیمارستان تأمین اجتماعی استان از جمله موضوعاتی است که برای آن دستورهای فوری از وزارتخانه‌های مربوط گرفته شده است و در این طرح 90تخت به بیمارستان تأمین اجتماعی افزوده می‌شود.
نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی از ایجاد شهرک صنعتی جدید در ارکان نیز خبر داد و گفت: برای جلوگیری از آلایندگی هوا نیاز است صنایع غیر آلاینده در این شهرک صنعتی مستقر شوند.

مهاجرت 250 هزار نفری
وی در خصوص شاخص پوشش بیمه تأمین اجتماعی در استان نیز گفت: پایین بودن پوشش بیمه تأمین اجتماعی در خراسان شمالی، سه شاخص مهم دارد که یکی از این شاخص‌ها این است که تولید استان در بخش کشاورزی است؛ اما فقدان بیمه بخش کشاورزی در حوزه تأمین اجتماعی مسئله مهمی است.
وی با تأکید بر اینکه جمعیت جوان استان به سایر استان‌ها مهاجرت کرده‌اند، ادامه داد: به طور مثال در شهرستان راز و جرگلان که ۷۵ هزار نفر جمعیت دارد، ۱۲ هزار نفر برای کارگری از این شهرستان و استان خارج شده‌اند که با این مهاجرت‌ها شاهد کاهش بیمه‌شدگان در استان مبدأ هستیم.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۵۰هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی در استان تهران سکونت دارند، اضافه کرد: خروج بعضی از جمعیت بیمه شده مانند قالیبافان و... مورد قبول ما نیست و در حال حاضر ۸ هزار کارگر ساختمانی خراسان شمالی در انتظار بیمه تأمین اجتماعی هستند.
وحیدی همچنین در خصوص ساخت دانشکده و ایجاد رشته داروسازی در این استان افزود: سال ۹۱ در سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی، ایجاد دانشکده و رشته داروسازی مصوب شد. متأسفانه با گذشت ۱۰ سال هنوز این دانشکده به بهره‌برداری نرسیده و مجوز ایجاد این رشته نیز داده نشده که خوشبختانه این پروژه دستور مستقیم وزیر بهداشت را داشته است. 

​​​​​​​خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه